söndag, december 10, 2017

Skyltsöndag - 2 Advent - Tryckeri - Nobel

God förmiddag, på Nobeldagen, Mänskliga rättigheternas dag och 2 Advent!

Vi klädde alltid upp oss till vår trerätters nobelmiddag och skålade med Kungen via TV, min man och jag, alltsedan vi flyttade ihop 1999. Det blev en trevlig tradition ända t.o.m. 2011.

Igår, ja. Julbord och Vasafest. Cyklade till festen, i långkjol och med täckkjol över, en får int´ va blöd´ int´. Diskuterade med mig själv om jag skulle promenera och tigga skjuts hem. Men beslöt ta cykeln. Flera erbjöd skjuts hem, - och jag föll för frestelsen.

Så nu blir det en frisk förmiddagspromenad fram, för att hämta cykeln, då jag behöver den i eftermiddag åt andra hållet. Ska vara kyrkvärd på ett luciafirande med små barn. 

Nu var det skyltsöndag, så det blev ingen  bildrapport från gårdagen, så var ej glad i onödan! 😀

Rör ej tangenterna! Lite svårt att skriva då.

Massvis med skyltar!

Stilprov. Jag tycker det är en helt UNDERBAR skylt. Vet inte om alla kan läsa gammal skrift, jag kan, och det är väldigt kul.

Ja, vart hade jag varit, om inte på ett tryckerimuseum!
Och vem håller i skyltsöndagsutmaningen, om inte fina BP så klart!

💝 Ljus och Kärlek 💝

16 kommentarer:

  1. Klokt att välja skjuts hem! En söndagspromenad är liksom inte fel :D

    Kram och god andra advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sovmorgon, promenad, cyklat hem och ska äta lite, sen iväg till småluciorna. Den här dagen säger bara svisch......
      Kram!

      Radera
  2. Gammaldags skrift är vacker. Synd att det mesta nu skrivs på datorn. Jag minns lektionerna i skolan då vi tränade välskrivning. Ha en trevlig andra advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är synd att äkta handskrift försvinner. Jag älskade välskrivning och senare kalligrafi.
      Kram

      Radera
  3. "Var ej glad i onödan", haha rolig skylt! Nästan så jag blir lite glad ... (i onödan) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag ni ska bli, glada, haha!

      Radera
  4. Tack för fin och rolig skyltning. Och att inte vara glad i onödan ör ju tänkvärt. Gillade särskilt också stilprovsskylten.
    Trevligt med en lyckad fest och skönt att få biltransport hem i sena kvällen.
    Önskar dig en fin kväll. Och i kväll blir det lite extra firande med liten nobelmiddag och champagne här hemma. Hör liksom till-
    Skyltsöndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många trevligheter idag!
      Skyltsöndagskram!

      Radera
  5. Fina skyltar, bli inte glad i onödan, nåt att lägga på minnet! ,-)))))))
    Kul skylt.
    Och rör inte tangenterna ,-))
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kan vara glad ändå utan i onädan ;)
      Ha det fint, kram!

      Radera
  6. Skyltarna från tryckerimuséet är ju helt suveräna. Älskar dom, speciellt den med texten och alla bindestreck. Måste ha varit "föregångarna" till dagens särskrivningar;-)
    Att inte bli glad i onödan - hahaha:-)
    Har varit på två tryckerimuséer, och jag skulle kunna bosätta mig där. Älskar sådana miljöer. Har ju jobbat med trycksaker i hela mitt liv och det är otroligt roligt och intressant att se hur man gjorde förr. För då var det ju verkligen ett riktigt hantverk, vilket det inte är sedan datorer kom in i bilden. Åhhhhh vilket inlägg - helt i min smak!

    Tusen tack för ditt bidrag och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tycker man kan bli glad i onödan, haha!
      Visst är tryckeritexterna underbara! Jag har ju dessutom sysslat med kalligrafi.
      Saknar handstilarna! Så personligt, ju!
      Förstår att grafikern BP gillade detta.

      Radera
  7. Snacka om att du hittade skyltar! Smart att göra ett besök på ett tryckerimuseum! Sov så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart, klart jag hittade skyltar på tryckeriet!
      Kram!

      Radera
  8. Härliga skyltar och fina bilder. "Var ej glad i onödan". Det var ju också en uppmaning.
    Tufft av dig att cykla i långklänning till fest, där tror jag min gräns går.
    Trevligt att få läsa gammal skrift ibland. Nu är det så enahanda, förr med papper och penna var det annorlunda.
    Hoppas att du får en fin dag och vecka.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kära Wiolettan! Håller med dig.
      Varm kram!

      Radera