onsdag, oktober 18, 2017

Hos audionomen

God onsdagsmorgon!

Vad tiden flyger iväg! Nu har jag betat av en massa grejer och hoppas det kan bli en lugn promenad i BloggLandia idag.

Tusen tack för att ni läst och kommenterat mig, en enstöring, envägs kommunikatör, haha 😀
Enstöring, är fel ord, för mycket social, skulle jag vilja säga.

Jorå, var till Hörselvården och fick fixat byte av de tunna ljudslangarna. Och allmän uppstyrsel av ljudet.

Tänk, audionomen kunde se på dataskärmen, hur mycket jag använde apparaterna var och en för sig och vilken som styrde mest bluetooth. Gick inte att ljuga här, inte 😀

Jag använder mig utav både Tele- och TV-slinga, tycker det är toppen. Nästan lite lyx.

Cyklade hem genom Stadsparken. Och regnet. Cyklade även till träffen på Kyrkans Gård. I regnet.

Idag har det klarnat upp, så det är en vacker höstdag igen.
Tar det nu lugnt och förbereder mig i tankarna på nästa resa.

💛 Ljus och Kärlek 💛

24 kommentarer:

  1. Så avstressande det är att titta på dina bilder. Varje årstid har sin tjuing. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det går an att ta sig tid att njuta av höstfärgerna, det ger ett lugn.
      Tack och kram!

      Radera
  2. Ja, välkommen hem igen då :-)

    Härliga höstbilder!

    Ha en finfin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ja, hösten är verkligen här!
      Detsamma till dig!

      Radera
  3. Mysigt hösten är vacker, njuter nu när jag har vant mig! ,-))
    Tele o Tv slinga.........får kolla upp vad det är, känns som jag är långt efter alla andra, ,-))) vet inte ett dugg om sånt.
    Ha det jättefint och härliga bilder.
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det får en lov att göra. Jag vill ha sommar, men hösten är vacker.
      Teleslinga, det knäpper man på i kyrkan, eller annan lokal som ger ljud direkt i hörapparat. Likaså med TV-slinga, det har man inkopplat hemma.
      Tack och kram!

      Radera
  4. Så fina höstbilder!
    Bra att du kan få hjälp med hörseln. Ännu klarar jag mig genom att det går att få text på även svenska program och grannen ovanpå är tillsagd att höra av sig om jag stör honom, så vi får väl se.....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det går ju fint att använda det textade på TVn TV-slingan känns lite lyx.
      Tack och kram!

      Radera
  5. Vilka fina bilder!
    Och så skönt att du kan få så bra hjälp med hörseln.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra med hjälpmedel! Allt för att förenkla.
      Tack och kram!

      Radera
  6. Tiden fyller du fullt ut - det har jag nog skrivit förr men ja, du vet <3
    kram

    SvaraRadera
  7. Självklart ska man använda hjälpmedel som finns att tillgå men jag vet att många struntar i det dumt nog. Min svärmor har aldrig sina hörapparater och hon behöver dem verkligen!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd, för det finns så bra smidiga hjälpmedel nu. Jag hade de gamla förra året och var mest irriterad. Men nu, kalas, även om jag inte är rejält påverkad.
      Tack och kram

      Radera
  8. Det är helt fantastiskt hur mycket de kan se på sina datorer, audionomerna. Jag ska snart få nya hörapparater, de små av plast som jag köpte av fåfänga för många år sedan, trycker onödigt hårt i öronen. De nya bakom öronen är nästan osynliga. Ska bli skönt. Det är viktigt att höra bra och det är synd att det är många som tackar nej till hörapparat av ren fåfänga. Vem bryr sig egentligen när man har kommit upp i den åldern som jag är i?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vem bryr sig? De nyaste små, de syns inte och de är superbra!
      Det är som det är, på mig började det med tinnitus.
      Kram!

      Radera
  9. Bra att du blev nöjd hos audionomen och fick nya ljudslangar. Vet egentligen inte vad tele- och tv-slingor är för nå't om jag ska vara ärlig. Vet bara att man har teleslingor i stora hörsalar när någon håller ett föredrag eller liknande.

    Dina höstbilder är väldigt vackra, precis som alla dina bilder-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, du har rätt om teleslingor, dessa kan hörapparaterna koppla upp sig till. Hemma har jag en speciell TV-dosa. En klar förbättring av livskvalitet.
      Tack!

      Radera
  10. Så bra att få denna hjälp hos audionomen och att de kan följa så bra vad som händer och har hänt. Och att höra vad som sägs och var det sägs är så viktigt. Har ibland resenärer med på mina resor som jag har en speciell "dosa" till så att de ska kunna höra bra det jag berättar. Verkligen jättebra.
    Vackra höstbilder och visst känns det bar att det klarnat upp. Stockholm har bjudit på strålande blå himmel hela dagen. Klart njutbart.

    Roligt med en ny resa på gång. Här planeras det också, men tyvärr får de två tänkta långresorna anstå- Men äevn kortare resor är trevliga.
    Ja, jag trivs bra att vara hemma också...
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt, både med syn och hörsel, om man ska kunna följa med vad som händer. Vilken smart idé att dela ut dosor till passagerare som inte hör så bra!

      Mestadels är mina resor korta. Nu ska det bli en lite längre, men ändå inte lång. Man reser fint hemma också. I andras bloggar.
      Kram!

      Radera
  11. Nog så viktigt möte hos din audionom. Jag har tyvärr fått sämre hörsel på ett öra, trodde det var hörapparaten det var fel på ,men icke...
    Bra med TV-dosan förstår jag, har inte skaffat mej någon sån ännu, det mesta på TV är som tur var textat, fast det är lite jobbigt att följa i direktsändningstextningen! Hihi!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, audionomen höjde styrkan på mitt ena öra också. SÅ bra att kolla upp det där. Och jag är SÅ glad över mina nya hörapparater! TV-linken är toppen, man kan t.o.m. stänga av ljudet från TVn helt, linken funkar ändå!
      Ha det bra!

      Radera
  12. Ja, tänk vilken teknik det finns och hur den kan hjälpa!
    Också roligt med lite höstbilder från Lidköping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tekniken har alltid gått framåt och det gör den nu med besked.
      Jag ska visa fler höstbilder strax.

      Radera