onsdag, juli 12, 2017

Big Pit Nationakl Coal Museum

God onsdagsmorgon!

Så begav vi oss då till den numera nedlagda kolgruvan, där vi tillbringade en halvdag nere, i och runt.



Här hade vi tur med vädret och visst är det vackert!


 Vår ene guide, en f.d. kolgruvearbetare.
När vi kom in här, så möttes vi av körsång från kolgruearbetarna, de sjöng ABBA!

 Den som ville, kunde följa med ner i gruvan, 90 meter under jord. Och det gjorde ju jag, då.
Man fick ta av sig allt av värde och lägga in i ett bevakat skåp och så fick man hjälm, pannlampa med tung batteri och bälte runtom midjan.

 Ingen fotografering under jord. Där fick man gå rätt mycket krokig, för det var eländigt och trångt. Och här jobbade barn i mörker. Fruktansvärt. Många känslor for  runt, samtidigt som det var intressant.


 En sjukstuga.

Badkaret.

Avslutar med några blomster, ser ut som blommande gräslök, från Cardiff.

Och med en mätt frukostmage från en solig balkong i Lisch, önskar jag er alla en fin dag!

💓 Ljus och Kärlek 💓

18 kommentarer:

  1. En halv dag nere i en gruva låter tufft!
    Fint ser det ut med vilostunden i gräset.
    Onsdagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte en halv dag under jord, men sammanlagt runtom och i museet.
      Onsdagskram!

      Radera
  2. Oj vad spännande för dig att besöka en gruva. Vackert landskap ser det ut att vara också "ler".
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har aldrig besökt en kolgruva, dock koppar- och silvergruvor.
      Kram 💚

      Radera
  3. Låter som ett spännande äventyr. Ja, och landskapet är jättevackert.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart vackert! Kramis

      Radera
  4. Vilket intressant besök men jag hade stannat ovan jord. Den saken är säker :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var det. Tredje gången nere i en gruva för mig.
      Kram

      Radera
  5. Vackert blommor och grå bruna murar, det gillar jag.
    Men så impad av dig jag blir att följa med ner i gruvan, mycket intressant måste det ha varit, men långt ner och inte kunna gå rak, jag tror inte jag skulle klarat av det, jag skulle fått panik.
    Vilken resa du gör, mycket ni får se!
    Och att mötas av Abbas låt var ju helcharmigt!
    Kul att få följa med på din fina semesterresa ,-)
    Ha det nu fortsatt fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt får inte jag panik av, det finns andra saker jag inte mäktar med.
      Min resa var värd allt. Supernöjd.
      Kram

      Radera
  6. Förstår att det var spännande att komma ner i gruvan. Men lite otäckt samtidigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag tänkte inte så mycket på det. Men hela gruppen gick inte ner. Det var ju frivilligt.
      Kram

      Radera
  7. Underbart vacker vy, Gerd. Intressant att gå ner i gruvan. Jag var djupt ner i järnmalms-
    gruvan i Grängesberg, men det var inget liknande kolgruvorna, skulle jag tro.
    Betr. sjungade gruvarbetare - har du sett "How green was my valley" (1941)? Hur dom kom
    ut ur gruvan och gick uppför bygatan sjungande. Har ju hört talas om att Walesarna är
    ett sjungande folk. HGWMV - Både bok och film är jättefina; tragisk och rörande.
    -Vackra blomster, ser ut som gräslök-

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i koppargruvan i Falun och nere i silvergruvan i Sala. Men kolgruvan var värre. Men det gick bra.
      Gruvarbetarna sjöng mycket, berättades det. Allt för att hålla humöret uppe. För vist var det slitsamt och både fruar och barn fick jobba. Usch.

      Radera
  8. Tack snälla för Grattis på min födelsedag.
    Förstår att du har sett mycket intressant i Wales.
    Tänk att gruvarbetarna sjöng ABBA, fin uppskattning till er då ni kom ifrån Sverige.
    Sjukstugan och badkar, så det var förr i tiden.
    Varför fick ni lämna alla värdesaker ovan jord? Plånbok och så´nt också då?
    Ruskigt att tänka på hur svårt det var för barnen på den tiden, att jobba därnere.
    Fina bilder, tack för det.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår guide Lena, med det långa ljusa lockiga håret, ser ut som ABBA-Agneta och klart de sjöng ABBA för oss, häftigt!
      Vi fick lämna alla värdesaker p.g.a. antändningsrisken. Kunde bli explosion. Gaser och elände.
      Vi fick berättat saker därnere, så jag ville lägga en vacker blombild i slutet av inlägget.
      Varm kram

      Radera
  9. Det besöket är helt i min smak. Älskar sådana miljöer och är impad att de har bevarats i Walen. Å Big Pit är ju betydligt lättare att uttala än de walensiska namnet.
    Åsså skrattade jag gott när jag såg badrummet och "duschen". Jag påmindes direkt av svärföräldrarnas "kondom" de hade satt på varm- och kallvattenkranen för att få till en slags dusch. Det funkade liksom aldrig. För om man ökade vattentrycket hoppade alltid en av "kondomerna" av...

    Du besökte en kolgruva, svärfar var elektriker på ett stålverk med ungefär samma förhållanden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka minnen vi har!
      Förresten, många kändisar, födda i Wales, har fäder som var kolgruvearbetare.
      Tom Jones, var en.

      Näpp, nu fångar vi solen idag!

      Radera