lördag, mars 25, 2017

Sjukhusmuseum

God lördagsmorgon!

Vaknade till lite halvsol och Ring så spelar vi. Det känns bekant.
Följ med mig på museet! Vi kan ta en tur efter kaffet och frullen.


Här är en massa instrument från anno dazumal.


Den här väskan hör i alla fall till Susjo´s jobb, kan jag tänka mig.
Barnmorskeväskan.

Tänk, så fina sjuksköterskorna var i sina klänningar!
Strikt och propert.

Jodå, jag har varit på Borås lasarett och gjort en 2-årskontroll. Gjorde en EDTA njurclearance, alltså isotoper sprutades in i mitt blod och så fick jag gå där och vänta i exakt 4 timmar. Sedan tog de 3,5 rör med blod, som ska analyseras hur min kvarvarande njure jobbar.
Nu är jag radioaktiv i fyra veckor, fast jag märker inget. Pyttans små mängder.

Snyggt och färgglatt förband över den ditsatta nålen!

Här var en dörr öppen (nog av misstag) och bloggolydig, som jag är, tog jag ett kort.
Mycket radioaktivt där, på Nuklearmedicin.

Det vackra stationshuset, som jag visade igår, det är Borås central, otroligt vackert och välbevarat.
Tågen, som jag hade med på bild igår, var från Herrljunga station, där de renoverar, så det blir modernt.

Ett av konstverken på Herrljunga station.

Ha en lika solig lördag som jag, får jag besvära om det?
Glöm inte ställa om klockorna, för i morgon är det SOMMARTID!

Själv är jag helt upptagen från i eftermiddag och hela kvällen till sent omsider.
Det står möte och fest på programmet, i Vasa Orden av Amerika.

💗 Ljus och Kärlek 💗

12 kommentarer:

  1. Sjukvården har verkligen gått framåt men det är roligt att man har sparat gamla instrument och arbetskläder. Hoppas att alla dina prover får med beröm godkänt!

    Kram och trevlig lördag <3

    SvaraRadera

  2. Läckra saker du fotat, läkarväskan är väl använt och bär på sin historia. Å självklart håller jag tummarna för att provet är bra.

    Kl ♥

    SvaraRadera
  3. Jag har också varit på ett sånt där sjukhusmuseum. Det finns många mystiska grejer där. Hoppas att dina prover är till belåtenhet.
    Ha en skön lördag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Spännande med sjukhusmuseum - där ser man verkligen att tiden INTE stått stilla - stor skillnad mot dagens utrustning.
    Hoppas nu proverna är OK!
    Borås station - tack för det .. nu slipper jag undra :)
    Ha en trevlig festkväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt att gamla saker sparas fastän jag inte vill samla på mig saker själv.
    Jag borde kanske skänka en del till museum :-) Alltså, sånt som på riktigt ÄR gammalt redan nu.
    Fredagskram - jag firar Earth Hour i bara datorns sken - ville inte sitta helt tyst och stilla i totalmörker en hel timme - nån måtta må det vara! Men har levande ljus, släckte teven, stängde Facebook.

    SvaraRadera
  6. Alltså besöket på sjukhusmuséet var intressant och påminner mig om tv-serien "Barnmorskan i East End" - ja, alltså Susjos motsvarighet på 1950-talet...
    Å vilken ball strumpa i min favofärg du fick runt armen. Den blev du väl glad av. Det hade i alla fall jag blivit:-)

    Du är precis lika olydig och totalt läsokunnig när det gäller att fota på platser man INTE får ta bilder. Här hittade du en riktigt snygg apparat för magnetröntgen. Den är ännu häftigare framifrån kan jag tala om;-)

    Japp, jag (läs maken) har redan ställt om klockorna. Hans egen armbandsklocka brukar han gå till urmakaren med, då den kräver en Mensa-IQ;-)

    SvaraRadera
  7. Sjuksköterskorna var säkert propra på den tiden, men jag föredrar ändå den moderns sjukvården ...! ;)

    SvaraRadera
  8. God morgon ..roligt att se gamla saker :) oj va bra att du gör en kontroll men aj för nålen där i armen :( stor kram å fin söndag <3

    SvaraRadera
  9. Interessant innlegg for ei gammal sjukesyster :)
    Kanskje eg skal vise fram søsteruniforma mi ein dag.

    God søndag frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  10. Tusen tack alla ni underbara som kommenterar!
    God söndag och kramar!

    SvaraRadera
  11. Tack för titten på sjukhusmuseum, och tack för länken!
    Minsann tror jag att jag skymtade en förlossningstång där i barnmorskeväskan? Så kul att se!Kram till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte jag med, riktig nostalgi! Kram

      Radera