mÄndag, mars 20, 2017

😀 internationella glĂ€djedagen!

God mÄndagsmorgon och vÄrdagjÀmning!

Nu gÀller det att vÀlja ut.
Finns det nÄgon bild som gör dig glad?

2 av 60 deltagare frÄn olika gudstjÀnstgrupper i lÀnet promenerar upp till stiftsgÄrden med nyfiken glÀdje och höga förvÀntningar.

Dagen startade med fika och god ostfralla med grönt i, och hÀr har vi lunchen.
FrÀsch riklig sallad och stekt fiskrÀtt. Ser det lite ut, sÄ var det mitt eget val.

En bautasten framför kyrkan.

Ljuvligt, dÀr i FlÀmsjön har jag badat för lÀnge sedan och Àven solat just pÄ den bryggan.

FrĂ€lsarkransen - fast utomhus.

LjusbÀraren.
De kan ha varierande former i olika kyrkor, men just denna form gjordes i Uppsala Domkyrka inför Martin Luther Kings kommande besök 1968. Han kom dock aldrig, dÄ han mördades 4 april 1968.

Jag hade som extra valt Kyrkans symboler. Faktiskt bra att kunna, dÄ man Àr vÀrd. Och ordet betyder egentligen vÄrda, ta vara pÄ och försvara - kyrkans egendom.
Och man ska inte sÀga att "jag inte kan", utan ta reda pÄ, testa och prova först!

En lÀrorik helg överlag har övergÄtt i en stor uppdatering av mobilen. Dessa tingestar, som man ska vara vÀrd Ät. Och kaffekannan har jag tydligen skött dÄligt, för den hade fÄtt en spricka i kannan.
Jag vet vad jag ska göra idag.

💗 Ljus och KĂ€rlek đŸ’—

25 kommentarer:

  1. SÄ fina bilder och kloka ord. Klart man ska prova först men det förtjÀnar ibland en pÄminnelse.

    Jag gillar sÀrskilt bilden pÄ bryggan och den stora frÀlsarkransen.

    HÀr i StrÀngnÀs kunde vi Àta Ärets första lunch pÄ altanen. Underbart! Jag hÀngde Àven tvÀtt ute.

    Ha en fin mÄndag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. En kyrk-vÀrdigt inlÀgg Gerd!
    GlÀdjedagen - Àven idag :-)
    MĂ„gottkram!

    SvaraRadera
  3. VÄrdagjÀmning idag alltsÄ? Vad trevligt - det hade jag helt missat :-)

    Jag gillar allra mest bilden av FlĂ€msjön. Fast den hade varit ÄNNU bĂ€ttre om du hade badat i den dĂ€r. DĂ„ kanske dom hade fĂ„tt byta namn till FlĂ€mt-sjön? ;-)

    Ha en bra start pÄ veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja gu´ vad rysligt. Urraburra, för att bada dĂ€r nu ;)
      Tack

      Radera
  4. Bilden vid sjön gör mig glad. Den förmedlar stillhet och Àr dessutom vÀldigt vacker. Lite klent pÄ tallriken men jag Àter inte stekt eller panerad fisk sÄ det hade varit Ànnu mindre pÄ min ;-)

    Kram och god mÄndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag Ät desto mer sallad. Fast jag gillar ju fisk, men Àter inte sÄ mycket potatis.
      Kram!

      Radera
  5. LjusbÀraren var mycket vacker ,-)
    VĂ€ldigt fina bilder ,-)
    Vilken hÀrlig dag Internationella glÀdjedagen, visste inte ens om att den fanns,men fint!
    Vacker sjö, kul att du har fina minnen dÀrifrÄn.
    Du verkar vara ute pÄ mycket trevligt,lÄter kul ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De pratade pÄ radion om den hÀr glÀdjedagen och vi tar vÀl vara pÄ allt som Àr roligt!
      VÀldigt fin natur dÀr omkring.
      JadÄ, jag Àr ute pÄ mycket, tack och kram!

      Radera

  6. GlÀdjen finns i alla dina bilder. Jag har tror att allt Àr möjligt bara man tror pÄ det.

    KL ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tron kan försÀtta berg, sen Àr vi ju mer eller mindre duktiga.
      KL 💜

      Radera
  7. Bilden pÄ FlÀmsjön gör mig extra glad ,-)))
    HÀr finns inte mÄnga tankar i mitt huvud nu inte, ,-)))
    SĂ„ den blir mitt gladval!
    KRAM Primrose,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjön Àr glad, tycker jag med.
      Kram

      Radera
  8. Flera bilder som gör mig glad, men mest fastnar jag för sjöbilden :)
    Ser ut som du haft en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man dras gÀrna till vatten, det bara Àr sÄ.
      Tack, det har jag haft.
      Kram

      Radera
  9. Sveriges smÄ sjöar gör mej alltid glad. DÀr jag vÀxte upp,
    fanns det sjöar överallt.
    "FrÀlsarkransen" - Vad symboliserar den? Ser ut som klot och Àgg
    i olika fÀrger med information framför varje.
    "LjusbÀraren" Àr enkel och stilig.
    (1968 var ett tragiskt Är i USA pÄ flera vis)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klickade du pÄ lÀnken om FrÀlsarkransen, Ruth? Det Àr ett slags radband, fast man har det som armband eller i handen, eller som man vill. BestÄr av 18 pÀrlor, 12 runda och 6 avlÄnga, arje pÀrla symboliserar nÄgot.
      Jag gillar ljusbÀrare, sÄ fint att sÀtta ett ljus i, det blir flera efterhand.

      Radera
  10. Vilket fantastiskt vĂ€der! Å mest glad blev jag av just den blĂ„a himlen och första bilden. Inte bara du som verkar ha en blogg;-)
    Sedan lÀrde jag mig nÄ't nytt igen - om frÀlsarkransen och ljusbÀraren. Blogglandia Àr fantastisk:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det Àr nog bara jag som bloggar ;) tjejen som hÄller pÄ med mobilen facebookar. För en del blir det ocksÄ en slags blogg. Dagboksanteckningar.
      Blogglandia Àr outstanding!

      Radera
  11. Visst Àr det hÀrligt att det Àr vÄrdagjÀmning, nu tar ljuset makten över mörkret och till helgen Àr det sommartid. Det ordnar till sig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, sÄ skönt! Det gÄr framÄt!
      Kram!

      Radera
  12. GlÀdjedagar vill jag att alla dagar ska vara pÄ ett eller annat sÀtt. NÀr jag ser dina bilder blir jag extra glad nÀr jag ser FlÀmsjön. Vatten gillas högt!LjusbÀraren i betydligt större format ser jag i Uppsala domkyrka dÄ och dÄ och den Àr alltid lika vacker.
    Och visst kommer vÄren, den tar det bara efter sin förmÄga och just nu kanske den behöver en extra puff öfr att fortsÀtta dÀr den var i förra veckan.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. JodÄ, vÄren kommer. Dock Àr det för kallt ute, i min smak, jag Àr en fryslort, faktiskt. Om det Àr Äldern, eller nÄgot annat, lÄter jag vara osagt.
      Det Àr bara att klÀ pÄ sig lite mera.
      Kram!

      Radera
  13. Det Àr kul med alla de hÀr olika dagarna.
    Och stenar gillar jag, frÀlsarkransen Àr extra fin!
    Tisdagskram - hoppas mina svar börjar gÄ genom "blogspot-sÄllet" nu...

    SvaraRadera