onsdag, november 23, 2016

Tjuvjägaren - den enkla människan mot överheten

God morgon, onsdag!

Filmen om Lasse i Berget. Han som bodde med sin familj i en grotta uppe på Kinnekulle.

En lokalt gjord film i samarbete med studieförbund. Så jag är inte säker på att den går att ses på andra orter långtifrån.

Tjuvjägarens kamp mot överheten.




Och en video.

Vår Mia katt i Lasses Grotta, för många år sedan.
Flera gånger har vi vandrat där runtomkring. Varit inne i grottan och begrundat. Visat barnen med familjer. Historien har berört mig starkt.
Så det var väldigt intressant att se den lokalt gjorda filmen, jag kände igen omgivningarna.

Nähäpp, nu bli're en tur till Hörcentralen. Uppföljning av mina nya hörapparater, som jag är belåten med. Men som kanske kan justeras eller få till mig något annat nytt till TVn, vem vet.
Och influensasprutan är fixad, check. Resten av veckan är lugn.

♥ Ljus och Kärlek ♥

26 kommentarer:

  1. Gomorron!
    Intressant historia.
    Videon var vacker, men kanske inte lika vackert att bo där.
    Spännande med lokal film.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I filmens värld blir ju allt förskönat. Eller. Svårt att veta. Men jag har svårt att tänka mig att kunnat bo där.
      Tack detsamma!

      Radera
  2. Det är roligt med lokalt gjord film där man kan få känna igen sig i miljöerna. Jag googlade lite och filmen visas på väldigt många platser.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att den visas på fler platser!
      Kram!

      Radera

  3. Då var det nog extra kul att se filmen.

    Kl ♥

    SvaraRadera
  4. den filmen skulle jag gärna vilja se.
    kramis

    SvaraRadera
  5. Förstår att det var extra roligt att se filmen när du känner till omgivningarna!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kul att se film som är "hemifrån" :-)

    Hoppas det ordnar sig med höronapparaterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det och höronen funkar bra!

      Radera
  7. Kul med film som man känner igen sig och kan relatera till. Katten hade helt klart gjort sig som filmstjärna kan jag tycka :-)
    Du har helt rätt att de som tittar ner på mina foton från igår, var i full färd med att bocka på huvudet inför domaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, haha, lilla Mia, hon var en riktig spejare.
      Vad bra, att jag antog rätt om dina foton!

      Radera
  8. Kul att återse bekanta trakter! Skönt att ha sprutan avklarad fast jag hoppar över den...

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nu är jag sprutad, så nåde sig alla bacillusker!!
      Kram ♥

      Radera
  9. Lokal film är speciell, inte enbart lokal- igenkänningsfaktorn finns överallt om än inte just i området, men det mänskliga!
    Gillar inlägget och tänker som du - film är film men ibland blir det "sant"
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo den här filmen satte spår. Både i tankar och hjärta.
      Kram

      Radera
  10. Har aldrig sett en "lokal film", men kan tänka mig att det är otroligt intressant att kunna identifiera sig med både handling och omgivning. Bilden på Mia i Lasses grotta är enastående!

    Hoppas du blev nöjd med besöket på Hörcentralen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju vurmat speciellt för Lasses grotta, varit där, läst om den, och då var det intressant att se en spelad film.
      Mia katt skulle ju ha varit med i filmen, om hon hade levat. Lilla Spejar-Mia.
      Allt idag, blev perfekt.

      Radera
  11. Lokala filmer blir dubbelt intressanta om man känner till området! Historia är roligt!
    Min man har ganska nya hörapparater och dom är suveräna. Skönt att få hjälp om öronen trilskas! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag är supernöjd över mina nya hörapparater. En himmelsvid skillnad mot de gamla.
      Kram

      Radera
  12. Tack för att du höll tummarna så hårt igår, det lyckades! Å hoppas att du får bra hjälp på hörcentralen!
    Spännande film, måste läsa mer om den! Ha en skön kväll! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, jag gläds med er!
      Tack, jo då, jag har fått bra hjälp nu.
      Kram!

      Radera
  13. Vad spännande med filmen. Jag har läst boken och en hel del artiklar om Lasse och jag var ju här i somras på vägen till Uddevalla när vi passerade Kinnekulle.
    Berättade då hans historia för resenärerna.
    Vilken vacker bild på er katt. (När jag såg den på insta, hade jag inte glasögonen på och tyckte mig se en hund.)
    Lycka till på hörcentralen och kanske finns det något nytt som du kan få.
    Det händer ju mycket inom detta område och utvecklingen går snabbt framåt.
    Kram och natti!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att du var häromkring i somras. Visst är historien om Lasse och hans familj otrolig!
      Nu händer det mycket på hörselfronten. Och min fina stora vägg-TV som jag köpte för 4,5 år sen, den räknas som gammal, bah. Det är ju likadant med mobilerna. Min är 1,5 år och väl snart dags att byta, kanske.
      Kram!

      Radera