måndag, augusti 22, 2016

Struktur

God morgon, måndag!

Idén till detta inlägg har jag tagit utifrån Gems Of My Life's 
veckoutmaning på Instagram och Blogg, som denna veckan är "struktur".

Struktur kan ju vara mer än en tapet. Man kan vilja ha struktur i livet, alltså ordning och reda.

Här har jag tänt upp ljusen innan gudstjänsten.
Kyrkan är enkel och alldeles lagom vackert utsmyckad. Tycker mycket om den och atmosfären.

Ikväll är jag åter på plats i kyrkan, men då ute i Otterstad på Kållandsö, där vi övar gospelsångerna inför Gospel Night, på plats.

Plockade fram en bild från Taizé. Det är en krypta. Och det är väl en del struktur i den bilden.

Tusenårsaltaret i Husaby.
I tacksamhet över tusen år av kristen tro i Sverige restes detta altare av stenar från 300 församlingar och invigdes här vid tusenårsfesten den 14 juni 2000.

Tycker mig finna struktur på flera vis.

Nu ska jag fortsätta att läsa min 14-dagarslånebok och så träna på Evangelium.
Ni vet väl att Gospel betyder Evangelium?

Solen skiner på min balkong, men inte dagen lång.

♥ Ljus och Kärlek ♥

24 kommentarer:


  1. Fina rogivande bilder med struktur. :D)
    Trevlig måndag med bok.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppar fram och tillbaka från solig balkong med bok. Håller hårt i solen ;)
      KL ♥

      Radera
  2. Annorlunda bilder på temat struktur. Du har lyckats tolka temat väl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var det som föll mig på läppen!

      Radera
  3. Fin struktur här! :-)

    Och att gospel betyder evangelium, det hade jag ingen aning om. Man lär sig mycket av att läsa bloggar :-)

    Ha en bra start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det, man lär sig hela tiden. Vi lyssnade mycket på Fader John's bibelstudium i Taizé och han pratade om the Gospel of God.
      Tack, solen gick upp idag ;)

      Radera
  4. Tror att vi alla på ett eller annat sätt längtar efter struktur i tillvaron.
    Ett visst kaos kan vi stå ut med, men inte om det är beständigt.
    Måndagskram!

    SvaraRadera
  5. Det är fint med struktur när det gäller ytor och konst, men i vardagen lyckas jag då aldrig få till någon struktur.
    Kram 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alltid så lätt.
      Men intressant.
      Kram ♥

      Radera
  6. jag gillar struktur och lyckas oftast ganska så bra med det tack och lov. Under dagens gruvpass krävdes verkligen struktur och jag tror att vi lyckades. Så vackra bilder till ditt inlägg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det stämmer gott, det. I en skolklass måste det vara strukturerat.
      Kram!

      Radera
  7. Jag vill också ha struktur i mitt liv. Vill gärna ha ordning och reda och veta vad som kommer bakom "nästa krök" :)
    Ha en fin sångövningskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är lite sån, jag med.
      Tack, den var super.
      Kram

      Radera
  8. Ha ha jag är nog så långt ifrån "struktur" i livet/vardagen man kan komma he he ;) så för mej är det ordet "uchit" fniss fniss ;) jag planerar inget längre fram än näsan är lång *skratt*

    Såg att du skrev inne hos Lena P att du hade många av "gröna" tomater, förr när jag hade växthuset igång, så gjorde jag syltade gröna tomater, så gott verkligen!! receptet jag hade är glömt, men en ide om du får kvar gröna när kylan kommer! :))

    Varm kram på dej *hjärta*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan lite förstått det, härliga Lena ;) alla är olika. Jag kan väl säga att jag är bådadera. Sådeså.
      Tack för tips om de gröna tomaterna. Tänkte lite på syltade. Ja, kanske det. Har jättemånga gröna.
      Varm kram!

      Radera
  9. Struktur tycker jag vanligtvis om att ha hemma och i tillvaron men ibland kan jag släppa på det. Under alla år i mitt läraryrke har det varit en väldigt struktur och det är även något jag växt upp med.
    Men struktur innebär ju olika saker och det tycker jag verkligen du får fram.
    Väldigt fina bilder!
    Mina strukturbilder i utmaningen kommer...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är också en ordningsmänniska från grunden. Men kan improvisera.
      Gillar spontanitet, fast ibland får jag sova på saken ;)
      Tack och kram!

      Radera
  10. Det här inlägget var aningen för kyrkligt för mig om jag ska vara ärligt. Å det är jag alltid;-)

    Men jag lärde mig i alla fall nå't nytt igen nämligen att Gospel betyder evangelium. Gospelsånger gillar jag faktiskt, är dock mera tveksamt vad gäller evangelium...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag, BP ;) och en får tycka vad en vill ;)
      Gospelmusiken är härlig, och historian bakom är lång. Evangelium står också för Glatt Budskap och man lovprisar ju Gud i texterna.
      I vart fall så är det underbart att sjunga på just engelska.

      Radera
  11. Jag önskar jag hade din tro. Jag var med i Frälsningsarméns flickscouter,
    men när dom ville, att jag skulle bli "soldat", sa jag Nej. Vet inte vad
    min mor stod betr. religion, men jag kommer ihåg, att vi alltid sa "Gud som
    haver barnen kär..." tillsammans varje kväll, när jag var liten. Älskar
    psalmen "Tryggare kan ingen vara ...". Kändes tryggt för en förskoling,
    som förlorat sin far vid 4-års ålder. Gick inte i kyrkan

    Betr. struktur - måste säja att jag nog varit mer av en free-lancare;
    tagit chanser (eller risker) och hoppats på det bästa. Har haft tur
    hela mitt liv, tycker jag.

    Gospel är härligt! Önskar jag kunde höra dej och din kör!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog inte heller velat bli frälsningssoldat. Jag vill inte bli styrd. Nog för att jag har en religiös uppväxt, så är jag noga med det enkla. Där passar svenska kyrkan mig bra.

      Jag förstår att du levat och lever ett härligt liv, tacksamhet!
      Kram, fina Ruth! ♥

      Radera
  12. Visst är det struktur i bilderna du visar. Förstår att du trivs i den vackra kyrkan.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera