fredag, juni 24, 2016

Glad Midsommar! ... och Brexit

God morgon, fredag!

Detta är bilder från i onsdags. Men det kommer att se likadant ut idag på torget.
Möjligen att himlen är annorlunda.

Och jordgubbar tänker jag köpa!

Iqbal-torget. Båda bilderna.

Midsommar är återigen en helg, som jag saknar min Pusselbit.
 Men här saknas inte matjessill, gräddfil, gräslök, ägg och nypotatis.
Inte öl och nubbe heller, jordgubbar och grädde.
Svenska flaggan på bordet. Men inga små grodor.

Det blir inget hopp i vare sig Vättern (bara 12 grader) eller Vänern.
Möjligen ett hopp in i duschen, eller så slänger jag mig in i densamma.
Det är lugnare att ta ett bad.

 Beroende på vädret får jag se vad jag gör. Åker kanske ut i naturen. Innan maten.
Men jag plockar inte sju sorters blommor och lägger under kudden till natten. 

 Och folk vaknar nog till lite "chock" idag. Det ser ut som om britterna lämnar EU och pundet kollapsar.

♥ Ljus och Kärlek ♥

26 kommentarer:

  1. När jag somnade så såg det ut som det skulle bli bremain men nu på morgonen har det alltså blivit brexit.
    Ute regnar det och det är midsommar så allt är precis som vanligt.
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag säga att här är inte som vanligt. Det är spått uppehåll hela dagen och upp till 26 grader i kväll. Så konstigt. Jag kanske kan äta på balkongen?
      KL ♥

      Radera
  2. Läste också just att bremain nu blivit brexit. Oj.
    En annan tanke i samma anda som slog mig när jag såg dina fina bilder är palmers vara eller ickevara här i landet. Här i Stenungsund planterade kommunen under några år ut palmer vid refugerna runt Stenungstorg. I lokaltidningen förde upprörda insändarskribenter debatt om huruvida sådana främmande växter hade något att göra i vår Bohuslänska miljö.
    Vad gäller midsommarfirande går jag iväg till jobbet vid ett-tiden och är hemma framåt halv elva. Vi har bestämt oss för att dagen till ära köpa och äta något tillsammans men då ett par inte äter sill och en är allergiskt mot jordgubbar blir det alltså inte den typiska midsommarmaten.
    Önskar dig en riktigt fin midsommar.

    Stora kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa palmer stod tidigare vid/under torgbron, men har sen ett par år varit placerade på Iqbaltorget.
      Har man inget värre att debattera om, kan man tycka.
      Och Brexit, vad blir nu detta??
      Jag älskar sillen och jordgubben, men det finns ju annan mat.

      Tack detsamma och stor kram!

      Radera
  3. i skrivande stund kunde vädret inte vara bättre här i Skellefteå.
    Jag steg upp till blå himmel och strålande sol :-D
    Nu vet jag ju inte hur det blir senare i eftermiddag, men jag hoppas verkligen att det här håller i sig. Jag och barnen kommer nog att fira lugnt och stilla här hemma med grillmiddag och jordgubbstårta. En förhoppningsvis bra dag kommer det att bli.

    GLAD Midsommar och KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du haft bättre väder än jag. Men jag ska inte klaga. Inte en regndroppe utan halvsoligt hela dagen och varmt. Upp till 25. De hade spått 30, men icke.
      Kram!

      Radera
  4. Ja, det var verkligen en chock och det känns oroligare än vanligt inför framtiden. Tur att man i stort sett har den bakom sig, men man tänker ju på kommande generationer.
    Trots detta, ha Glad Midsommar!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker som du. Och vi får väl se.
      Glad Midsommar och kram!

      Radera
  5. Jag blev jätteförvånad när jag tittade i tidningarna i morse, såg annorlunda ut innan jag nannade kudden igår. Ja, med britternas be or not to be, alltså.

    Ha en härlig midsommarafton!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli katastrof, detta med Brexit, men den som lever får se.
      Tack, jag har firat för fullt. Så gott, så. Fint väder.
      Kram!

      Radera
  6. Önskar dig också en riktigt trevlig midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så fint väder ni verkar ha!
    Och Brexit, ja - en liten chock för många.
    Men livet går vidare, även då pusselbitar saknas...
    En stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp och det blev ännu bättre idag än i onsdags.
      Livet går alltid vidare, på något konstigt sätt och vis.
      Stor kram!

      Radera
  8. Ja, det återstår att se vad det drar med sig. Pundet sjunker i alla fall vilket passar oss bra som snart åker till Skottland...

    Önskar dig en härlig midsommar!

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det passar er, just i detta läget. Men för övrigt, ja vi får väl se. Det ger sig.
      Härlig midsommarkram ♥

      Radera
  9. Jättefina bilder, speciellt den med palmerna. Lidhöping - en semesterstad. Å toppen att du tog bilderna i onsdags, då det var betydligt soligare än idag. Men hoppas på blå himmel senare.

    Ja, min engelska man var inte glad imorse kan jag säga. Inte jag heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt var det soligare hos oss här idag, än i onsdags
      Förstår att din man inte var glad. Detta verkade vara en onödig folkomröstning.

      Radera
  10. Fina bilder och GLAD MIDSOMMAR!

    KRAMELIKRAM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och du, GLAD MIDSOMMAR!
      Kramelikramkram ♥

      Radera
  11. Nu är det ju Brexit som gäller! Känns inte direkt genomtänkt och stora konsekvenser blir det för väldigt många runtom i Europa. Men kanske blir det för som för Norge och Schweiz en särställning inom EU utan att vara med. Troligt är att fler länder tar efter. Men det tar ju tid att få det hela att gå igenom.
    Midsommar, precis en del andra tider på året känns ju de saknade pusselbitarna mer än annars. Men fina minnen består.
    Här firade vi spansk midsommar igår och idag är det den svenska. Men det blir i mycket liten skala, dock med sill, jansson. lax. lite köttbullar och ägg med räkor. Men å andra sidan är ju detta mat vi svenskar äter nu och då. Kanske inte nypotatis och jordgubbar då. Jordgubbar har jag köpt, verkligt goda. Men nypotatisen får vänta tills jag kommer hem.
    Gläds åt dina fina somriga bilder.
    Stor kram och trevlig midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte. Trevligt att få några rader från dig.
      Brexit tog ju nästan andan ur en. Men vi får bida tiden an.
      Snart är denna afton slut och då är allt som vanligt, det går allt bra.
      Jag har ätit min midsommarmat och mår väl.
      Stor kram!

      Radera
  12. Hoppas att du fick en fin midsommarafton och önskar en fortsatt trevlig midsommarhelg! Detta med England och EU är minst sagt en chock. Man undrar ju vad det kommer innebära och vad som kommer hända framöver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev jättebra på alla sätt och vis!
      Chocken kanske inte blir alltför djup, saker och ting förändras, vi får se tiden an.

      Radera
  13. Även jag köpte jordgubbar idag och inte har jag heller badat i Vänern

    SvaraRadera