måndag, september 14, 2015

Mitt smyckeskrin

God morgon, måndag!

Det blev en rätt skön söndag igår. Det grå täcket sprack upp i lite sol och jag gick ut. Det är faktiskt rätt skönt i luften, inte alls kallt när solen kommer fram.

Tänkte visa mitt gamla smyckeskrin av snäckskal.
Jag kan inte säga exakt hur gammalt det är, men minst 25 år. Skulle tro att jag köpte det i Skagen, Danmark.

Haft det mer eller mindre gömt, men tyckte det var synd, så nu kan man titta på mina färggranna halsband. Finns inga guldklimpar i det, dem har jag i madrassen, haha!

Denna dag är ett oskrivet blad ända tills kvällen, då det är cykeltur bort till körövningen.

En helt ny dag, 14 grader och regn, där jag vaknade och tacksamt kunde sätta fötterna på golvet, promenera bort till köket och sätta på kaffebryggaren.
Zoega's - ljuvligt!

♥Ljus och Kärlek♥

36 kommentarer:

  1. God Morgon! Precis ett sådant smyckeskrin hade min mormor och jag måste erkänna att jag som barn var där och pillade bort en snäcka och förvarade som min skatt!
    Även jag vaknade och var tacksam över att jag har det som jag har det!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram och nospussar från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frestande att pilla bort en snäcka ;) här har några ramlat av självt under årens lopp.
      Jag är oändligt tacksam att jag kan röra på mig och flaxa med armar och ben.
      Tack detsamma, kram!

      Radera

  2. Det var en fint snäckskrin som skall vara synbart.
    Mina smycken hänger på en krok på väggen.

    En fin ny vecka till dig och KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kom på det tills alldeles nyss. Att jag kunde öppna och visa, lite glädja mig själv också.
      Tack och KL ♥

      Radera
  3. Klart att du ska ha skrinet framme. Jag har mina smycken lite här och där men var vet jag precis :-)

    Kram och fin måndag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har resterande smycken på bestämda ställen, dock inte synliga, jo några ringar sitter på en vacker flicka bredvid snäckskrinet faktiskt.
      Tack och kram ♥

      Radera
  4. Vilket fint smyckeskrin! KLart att du ska ha det så du kan se det. Och kanske har du fina minnen från Skagen och då du köpte det.
    Smyckeskrin är roliga och jag har några olika för olika smycken och oftast vet jag var de finns. För ett tag sedan köpte jag en "smykcesklänning" på Designtorget där halsband och armband hängs upp så att det är lättare att få en överblick. (Hänger bakom sovrumsdörren..) Men de mer värdefulla smyckena finns inte upphämngda...
    önskar dig en bra vecka och trevlig körövning i kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också om smyckeskrin, har tre, faktiskt.
      Ett tag hade jag de färggranna halsbanden på krokar inne i klädkammaren, det var ju synd, så där är de inte längre. Man är väl förändringsbar!
      Tack och kram!

      Radera
  5. Åh, ett sånt där skrin hade jag som barn! Visst är de fina :)
    Men jag tror inte mitt finns kvar längre....
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket vackert skrin du har. Låter ljuvligt det där med att tassa ut till köket och sätta igång kaffebryggaren och känna kaffedoften - den härliga! Mmmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är mysigt på morgonen, lite mörkt, tända värmeljus, och så trycka på knappen, så sprider sig doften!
      Kram!

      Radera
  7. Fint var smyckeskrinet och fina halsband ,-)
    Körsång låter bara så mysigt , en dag att fylla hur man vill låter också bra ,-)
    Har lite tider att passa så det är bäst att sätta fart.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt, ja. Och lite kul till kvällen, sång ger glädje för hela kroppen.
      Tack och kram

      Radera
  8. Mormor hade ett sådant smyckeskrin, minns det så väl med glädje dessutom

    Hemma med halmen brukat man säga. Om du saknat mina kommentarer så beror det på att vi varit ute och bilat. Varit i Tyskland, blev 380 mil på 10 dgr. Inget bokat i förväg, blir mer flexibelt så. Bott på zimmer frei och hotell. Upplevt så mkt bra, värt varenda krona, fina minnen kan man leva på länge. Fantastiska vyer, god mat, trevliga tyskar, allt fungerade så bra. Grömitz, Cismar, Lûbeck, Cochem,Trier, Adenau, Nürburg, Zelle, Rüdesheim, Bad Gandersheim för att ta några exempel på fina orter vi besökt för att inte tala om Mosel och Rehndalen. Kan man annat än må bra i dessa miljöer?
    Motorintresset förde oss förstås också till Nürburgring, oj vilken häftig upplevelse. Kollade på Ostseerallyt i Grömitz, mycket roligare än de rallyn vi har hr hemma, sträckorna körs i så fina miljöer.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag har allt saknat dig, Elisabeth! Tänkte senast på dig igår, vart har hon tagit vägen?
      Så bra att du varit ute på vift och det igenom Tyskland, härliga ställen. Sådär åkte min man och jag ett par gånger under vår tid tillsammans, annars höll vi oss mest som längst i Danmark, med bil och husvagn/tält.
      Så trevligt ni har haft.
      Kram!

      Radera
  9. Nämen! ett sådant skrin har min mamma med. Hon har fått den av mormor. Har sett den hos mormor när jag var liten. Vad glad jag blev av att se skrinet här.
    Och du. Zoegas är bara bäst.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ingivelse bara att visa skrinet. Och Zoega's mmmmmmm.
      Kram!

      Radera
  10. Jag hade ett liknande. Nu letar jag efter ett nytt. Smyckena ligger i glasskålar och det är jättefint, men opraktiskt när alla grejer trasslar ihop sej. Så jag är på jakt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om många haft ett sådant skrin, det var nog poppis då.
      Inte bra att röra ihop halskedjor, trassel är jobbigt.

      Radera
  11. Här är det strålande solsken och relativt varmt på balkongen. Hur det var före klockan 07:00 i morse kan jag inte uttala mig om;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De solstrålar som kom, de blåste nog bort. Lite kyligare än vad prognosen lovade.

      Radera
  12. Zoega.....??..Det ska va GEVALIA �� hehe.
    Jättefint smyckeskrin. Det ser spännande ut, och man blir Värkligen nyfiken att titta in där......i skrinet.
    Själv är jag dålig på smycken. Tycker om när det är rent och avskalat. Men ringar..... det använder jag ibland.

    Kramelikram till dig❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gevalia går också an, men det ska vara starkt!
      Jag gillar att smycka mig. Om inte annat vill jag ha en sjal i halsöppningen.
      Kramelikram ♥

      Radera
  13. Något av mina barn fick ett sånt här snäckskrin för många år sedan, undrar var det finns nu?
    Ha en fin början på veckan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om flera haft ett sånt här skrin, men att det är borta.
      Tack och kram!

      Radera
  14. Sådana där smyckeskrin, som var en "plåga" på 90-talet, är ju i allra största grad inne igen! Nej, man ska inte slänga föremål som har själ och som tillverkats med omsorg och kärlek. Deras värde består alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att jag har mitt kvar, då! Har aldrig haft en tanke på att slänga det heller, har alltid gillat det, fastän det varit lite gömt, så har det alltid använts.

      Radera
  15. Det är klart att du ska ha det framme. Ett förhoppningsvis kärt minne från en vacker plats på jorden. :) Nu blev jag sugen på Skagen. Det var alltför länge sedan jag var där. Jag spånade i förra veckan på att försöka åka tåg dit, men oj vad bökigt. Regn lät trist. Här blev det utomhuslunch på balkongen. Ha det så trevligt med hojtandet ikväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, strax iväg till hojtandet.
      Skagen är underbart, inte länge sen jag var där.

      Radera
  16. Ett sånt har jag också haft. Fast det har försvunnit nånstans i hanteringen. Har just inga smycken heller... Men jag skulle ju kunna börja samla lite snäckor och bygga mig ett nytt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du med? Ojoj. Ja, du kan väl ha lite terapi när du inte städar, haha, bygga eget.

      Radera
  17. Jag hade något liknande skrin när jag var barn, fast bara locket var fullt med snäckskal. Nu har jag inte så många smycken så de få jag har ligger i ett vitt oansenligt skrin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, en till! Har alla haft ett sånt skrin? Kan man tro.

      Radera
  18. Snäckor är vackra. Minns att någon sade då jag var barn att man skulle sätta en snäcka till örat och då få höra havets brus. Ett sus och brus hörs faktiskt när man gör så, men om det är nåt ens eget huvud skapar vete katten, jag vill ju tro att det är "rester från havet" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen, att man skulle göra så!
      Tror på mycket sånt dära...

      Radera