onsdag, juli 15, 2015

Lördagen i Köpenhamn

God morgon, onsdag!

Igår blev det en härlig dag på hemmafronten och som extra bonus blev det en tripp till Antik & Loppis i Larv, med en kompis.

Och fika ute i det gröna med medhavd färdkost, inte alls dumt, smakade riktigt bra. Allt behöver inte kosta skjortan, för att vara mysigt.

Här i ljuvliga Nyhavn kostade det verkligen skjortan, ja överallt i Köpenhamn var det priser som inte passar en pensionärskassa.

Men, gott var det, danskt smörrebröd här.

På kvällen en grillad tunasallat (tonfisksallad).

Gatumusikanter på Ströget.

Fantastisk gatukonst.


Konstnären gick ganska så snabbt i mål med sin tavla, som med enkla hjälpmedel sprayades fantastiskt fin.

♥Ljus och Kärlek♥

35 kommentarer:



  1. Så mycket gott mina ögon skådar... ☺

    KL ♥

    SvaraRadera
  2. Mysigt i Köpenhamn men dyrt japp, då var du inte så långt från mitt hem :) ser ut att ha det gott allafall o det är viktigast :) kram ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att jag var nära många skåningars hem, kunde väl nästan ropat hej över bäcken, hihi.
      Mysigt var det iaf. Tack o kram!

      Radera
  3. Så mycket spännande att upptäcka i Byen! I morgon passerar vi den...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du är ju en av dem som har nära också till Byen.
      Kram!

      Radera
  4. Du inspirerar mig med din resa, nu vad gäller maten. Kollade nyss recept på smörrebröd. Får allt bli hemmagjorda smörrebröd med rostbiff och tillbehör med dansk remouladsås till helgen, mums så gott! När du visade Nyhavn förut fick jag en helt annan inspiration, lagade till currywurst på kvällen. Currywursten är självskriven på tallriken mellan Rödby-Puttgarden, varje gång! Då är det "fritidsforkning" på hög nivå på gång.
    Kram från Elisabeth till dig Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra med inspiration. Och kul äta andra länders mat. Jag är alltid nyfiken av mig, vill pröva nytt.
      Nu hänger jag på sval balkong. Kram till dig, från mig ♥

      Radera
  5. Vilka härliga gatu- och matbilder från landet över sundet. Även om det är dyrt. så är det trevligt i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Japp, där satt dom - bilderna alltså. Nu känner jag igen Köpenhamn:-)
    Smörrebrödet är jag dock lite fundersam över, då det ser ut som fish 'n chips;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, precis! Jag tycker inte heller det verkade smörrebröd, men det såldes som detta, det fanns en mörk brödbit under. Smörrebröd för mig är små trekantiga bruna bröd med hönsesallat eller någon annan sallat.

      Radera
  7. Härligt! Och vad mycket gott ni åt :)
    Och visst är de duktiga de där gatukonstnärerna!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder från Köpenhamn. Vill rekommendera dig Tjeckien som nästa resemål. Ett underbart land och prisnivån passar även en pensionär, allt från övernattning till mat och dryck. Halva priset jmf med Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt på Tjeckien, det vore något, har aldrig varit där, tack för tipset!

      Radera
  9. Så trevligt min vän att få följa med på dina resor. Köpenhamn är en vacker stad. Ser mysigt ut där. Att gå omkring och strosa är gott. Alltid spännande.
    Blir hungrig av ALLA dina bilder. Mums för ögat.

    Kramelikramkramkram vännen❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det var smarrigt och en stor upplevelse för lilla mej.
      Kramkramelikramkram ♥

      Radera
  10. Undrar vart det där brödet tog vägen på smörrebrödet? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låg ett pyttelitet ett under alltihop ;)

      Radera
  11. Ja, visst är det tråkigt att det ska vara så himla dyrt att äta ute!
    Härliga bilder.
    Fortsatt fin dag till dig!
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äta ute i Sverige kostar, men i Danmark, fy katten! Synd. För allt var gott. Så det räckte med vistelsen på två nätter.
      Tack o kram!

      Radera
  12. Åh, det var mycket länge sedan jag var i Köpenhamn. Skulle vara kul att åka dit igen.
    Kram go´aste vännen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var jättelänge sedan som jag var där också faktiskt! Det VAR kul, absolut.
      Kram, goaste Rozie ♥

      Radera
  13. Älskar Köpenhamn!

    SvaraRadera
  14. Som sagt, Köpenhamn är full av pärlor. Dyra pärlor....
    Men det finns billigare och minst lika goda rätter om man har tillgång till djungeltelegrafen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina pärlor och vi var ju två som bestämde. Jag hade gärna tagit hjälp av djungeltelegrafen för min del ;) Nåväl, dagarna rann iväg och jag är nöjd.
      Kram!

      Radera
  15. Första ggn jag var i Köpenhamn var 1960, då Don hade en internationell
    geologkongress där. Det var förresten första ggn jag kom tillbaka till Sverige,
    sen jag reste till USA 1951. Iaf - vi hade lämnat våra flickor, då 4 och 6 år,
    hos min syster, så Don och jag hade en fin honeymoon i Köpenham. (Vår första vid Niagarafallen varade hela 18 timmar)

    Sista ggn var l973, då jag tågluffade med min 11-åriga son och hans kompis.
    Vi var på väg till Sverige från Amsterdam via Österrike och Munchen, och det
    började bli ont om pengar. Kreditkort fanns inte på den tiden. Tur nog spelade
    jag roulette eller vad det var på Tivoli och vann lite´ grann. Vi bodde i ett rum
    hos en gammal tant. Tur nog hade vi våra tågbiljetter, men när vi kom till min
    faster i Norrköping, var vi totalt panka, så jag fick lov att låna pengar av henne,
    så vi kunde ta oss hem till Ludvika. När jag tänker på det nu, förstår jag inte
    hur jag vågade ge mej ut med småkillarna på det viset, men kul var det. 11 - 12
    åringar är perfekta resekompisar. Gamla nog att göra allting, men för unga att
    vilja ut på kvällarna.

    Glad att du fick dej ett par soliga dagar i Danmark.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1960, då var jag 14 år och åkte ensam till Tyskland med tågbyten och allt. Du ser.
      Intressant att läsa din berättelse. Jomen, man fick hitta på råd. Roligt att resa med barn i den åldern som du hade dina. Jag har också rest ensam med mina några gånger.
      1973 Då åkte jag ensam med min 4-åring till Tyskland per tåg.

      Jag blev också glad över ett par soliga dagar, för jag var så eländigt trött på regn och kyla här.

      Kram på dig Ruth!

      Radera
  16. Köpenhamn är så mysigt, men definitivt inte billigt!
    Svar: Vilket lag spelar ditt barnbarn i??? Vi kanske kan kolla en match! Kram

    SvaraRadera
  17. Köpenhamn är verkligen fint! Men som du skriver, man får ha med en välfylld plånbok för är det semester så är det.
    Härliga bilder! Och tur med vädret hade ni ju också.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gällde att unna sig.
      Vädret gjorde allt mycket, det hade inte varit detsamma i regn och mulet.
      Kram!

      Radera