tisdag, juli 14, 2015

Köpenhamnsresan

God morgon, tisdag!

Jag ska inte varken prata om eller släppa väder, hihi. Jag ska bara visa lite bilder från fredagen, i en annan del av Norden, nämligen Danmark.

Men först,
Har den äran, Kronprinsessan Victoria på födelsedagen! Nu är det nog knökatjockt i Borgholm och på Solliden. Vi lyckades aldrig komma intill, men märkte av trycket då vi campade.

Designhotellet.
Det låg väldigt centralt, alldeles närs Järnvägsstationen och Tivoli.

Riktmärke för att hitta. Men jag kom aldrig in på Lidl.

Tivoli.

Min väninna funderar. Blev inte Tivoli heller.

Snabbt var vi ute på Ströget.
Gatumusikanter.

Artisteri. Det var gott om gycklare och spänstiga akrobater.

Utsikt från caféet.

Eller, ja. Väninnan tog en cappuccino och en cheesecake, medan jag tog en Tuborg Classic.
Jag tycker man ska smaka det typiskt danska.

Kvällens middag intogs på en restaurang vid Gråbrödratorget.
Oooh, vilket jätteglas jag har, haha, nä, det har jag selfie'at på mig själv, och då blev det så.

Trots infravärme och filt om benen, så vart det kallt att sitta ute denna fredagkväll.

Maten var alldeles utsökt. Havskatt med morotsmos och diverse gröna saker, dansk nypotatis.

Som vi åt, denna helg, och jag har räknat alla steg vi tagit, som blev 35.975 fredag - söndag, så stod vågen på plus minus noll. Bränslet var effektivt således. Och gott.

Idag ska jag på loppis. Blir nog några steg.

♥ Ljus och Kärlek ♥

26 kommentarer:

  1. Så mycket du har hunnit med i sommar, inget dåligt CV.du har i bakfickan, hihi...☺ ☺ God mat på tallriken också -, Synd att det inte är en doftblogg annars hade jag kunnat känna matdoften ända hit till mig, hihi.. Doftfria kramar ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en extra resa, som jag inte hade räknat med, den till Normandie, så helt klart, mitt CV är fullt ;)
      Och maten var mumma ;)
      Kramar ♥ ♥ ♥

      Radera
  2. Ser ut som om ni hade det väldigt bra!!

    SvaraRadera
  3. God morgon fina Gerd och tisdag!
    Vackra bilder igen och härliga upplevelser, du fyller på din "minnesbank" bra!
    Loppis jo jag tackar! Gillar gårdsloppisar, skräplådor lockar, hittar oftast något kul där. Har lovat mig själv en sak, som faktiskt funkar, en ny sak innebär två andra ut, samlas i en kasse. När kassen är full får Frälsis loppis besök, de blir alltid glada vad de än får, från kläder till prydnadssaker.
    Kram Gerd denna dag från Elisabeth
    Soliga kramar från Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gillar att kolla loppis, men det är inte säkert jag handlar. Och som du, så har Frälsis fått oerhörda mängder av både prylar, tekniska saker och kläder under årens lopp. Även Pingstkyrkans Second Hand får. Jag vill ha det rent på bänkarna och inte massa krafs. Bara jag hittar något av värde, så KAN det tänkas få följa med hem.
      Tack och stor kram, fina Elisabeth från Gerd Elisabeth

      Radera
  4. Hoppas du tog en typisk dansk pølse till din Tuborg!
    Køpenhavn har så många pärlor och mysiga ställen att det är lätt att trivas där!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle väl ha tagit en pölse, men jag var mätt efter lunchen, bara lite törst, och väninnan var sötsugen, så var det.
      Köpenhamn är fint, gillade pulsen i vimlet.
      Kram!

      Radera
  5. En underbar stad och nästgård för oss. Känns inte ens som om man är utomlands!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Köpenhamn är en sååå trevlig stad! Men försök inte lura oss att det beror på selfien att det där glaset ser så stort ut... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag luras aldrig. Sanning är min dygd ;)

      Radera

  7. Det låter som om du har varit i Danmark, hi hi.....

    KL ♥

    SvaraRadera
  8. Fint hotellrum och härliga livfulla bilder som avslutas med en rätt som får snålvattnet att rinna. Du har rest och sett mycket den här sommaren. Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker så och ser det på det viset! Tack, ja, det har blivit så, jag har haft restorka i ett år nu, så.

      Radera
  9. Köpenhamn är verkligen en härlig och levande stad....Känns nästan som hemma för oss som bor så nära :)
    Så jag förstår att ni fick det trevligt där!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märker att det är flera av er bloggare som känner er som hemma!
      Jo, mysigt.
      Kram!

      Radera
  10. Här överraskar du med dina bilder. Hade förväntat mig allt från den lilla sjöjungfrun till en gimt av dagens Christiana. Men det kommer nog antar jag - så många steg do ni har gått;-)

    Å mat är minst 50 procent av en lyckad semester tycker jag - så det är bara att hugga i. Inget smörrebröd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll utkik i morgon, så får vi se om du får några förväntningar besvarade - eller inte. Med mig och väninnan så går det inte alltid enligt planerna.

      Radera
  11. Ja lidl verkar man hitta lite varstans nu. Till och med på Kreta.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidl finns väl i hela Europa nuförtiden ;) precis som H&M o de andra kedjorna.
      Tack!

      Radera
  12. Köpenhamn är alltid trevligt och så fint med en tur dit. Man hinner ju mycket och lite miljöombyter är alltid trevligt.
    och vad gäller köpenhamn känns det verkligen som kontinenten trots att det ligger så nära.
    Härliga bilder och jag förstår att ni hade trevligt.
    (Vad gäller Borgholm och firandet av kronprinsessan har jag varit med på festplatsen ett par gånger, men man ser bättre hemma vid teven och det är bekvämare...)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket är enklast att kolla hemma vid TV:n. Faktiskt.
      Köpenhamn känns verkligen kontinentalt!
      Kram!

      Radera
  13. Är man i Danmark ska man klart äta gott. Och dricka öl, inte vin, haha. När jag var student i Lund i slutet på 50-talet åkte vi ofta till Köpenhamn och Nyhavn. Då var det grått och nerslitet och befolkat med udda existenser och *"lätta" damer. Ölkrogarna var många och ölet där billigt. Jag brukade alltid ha med mig en loppa hem därifrån.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danmark är ju öllandet, jag vet. Nu är inte jag helt förtjust i öl, men men, den smakte gott.
      Jag kan tänka mig att det var mycket annorlunda för i det gamla Köpenhamn.
      Kram!

      Radera