torsdag, maj 28, 2015

Stressfria dagen

God morgon, torsdag!
Idag är det den "Stressfria dagen" som Cecilia Kärvegård instiftade förra året.
Ta dig 5 minuter och bara koppla av!

Igår fick jag tag på min goa koordinator på Sahlgrenska. Ville så gärna berätta för henne om svaret på mitt missnöjesbrev till första sjukhuset. Att jag fick så fin respons. Och koordinatorn blev glad, tycker det är bra att man framför synpunkter på det man inte är nöjd med, annars händer ju ingenting, och alla tror att allt är väl.
Frågade igen om hur lång tid det ska ta för att få ut ersättningen för mina utlägg i samband med donationen. Det kan visst dröja månader.
Förmodligen ligger mina papper kvar hos kuratorn ännu, det har "bara" gått 5 veckor nu, so what...
Jag, som har skrivit ner allt så noggrant och specat upp, och alla kvitton är med, det vore väl lätt att sätta en OK-stämpel på, eller hur?
Jag sitter inte i sjön, men det vore skönt att fått sådant här avklarat, det blir ändå så en och annan tusenlapp utav det, nästan dubbelt upp, i utlägg. 
Blombilderna är från min gård.

Ha en skön dag, för min del väntar jag på något roligt. Helt stressfritt!

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt åttionionde inlägg av hundra till #Blogg100

28 kommentarer:

  1. Jamen visst är det konstigt att de inte kan betala ut dina utlägg. Jag menar när Lanstinget skickar faktura på den äckliga maten man får när man är inlagd häller det ju 30 dagar, annars hotar straffavgift för patienten. Undrar om det gäller för dig med när de inte betalar.
    Underbara blombilder. Här är 18 grader och sol. Första varma morgon i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst, visst undrar jag. Konstig turordning när det gäller att ersätta, att ta betalt är en annan femma. Där kan jag inget göra, tyvärr, har pratat med rätt person som kan allt på sina fingerspetsar, hon hjälper i mån hon kan.
      Det blev ingen värme över till oss här, men den kommer väl...

      Radera

  2. Stressfria dagen? Min morgon började stressfullt och fortsätter så än. Hoppas att alla andra dagar blir lugna och fina. ☺

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta dig fem minuter lite längre fram på dagen, då. Ibland har man mycket att göra, ibland inget alls ;)
      KL ♥

      Radera
  3. "Stressfriadagen"! Du milde tid, säger jag bara. Den dagen får jag hedra en annan vecka.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Då skall jag ta det extra lugnt idag. Men å andra sidan stressar jag inte de andra dagarna heller. Kanske blite inre stress då och då, men inget annat. Skall äta lunch idag med en väninna på restaurang "Himlavalvet" som ligger på Observatoriekullen och det passar extra bra just idag. Väldigt vackra omgivningar och mitt i stan.
    Hoppas du snart kan få dina utlägg stämplade med ok för det är ju mycket pengar det handlar om. Undrar ibland hur dessa "stämpelmämnniskor" tänker. Kanske att man har gulpengar hemma i reserv att ta till....
    Önskar dig en trevlig dag!
    Kram från ett soligt Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina rader! Jo, det står så fint i broschyren att man varken ska tjäna eller förlora på detta, men det blir ju ett förlorande, då allt ska dras i långbänk och kanske minskas på utgifternas siffror, vad vet jag? Snålhet.
      Men, nu ska jag vara positiv, väntar finbesök, ju!
      Och ha det så bra du med, Ditte! Kram!

      Radera
  5. Nej att stressa är ju inte bra, men tyvärr blir det så ibland ändå!
    Jättevackra blommor från din gård!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika dagar. Jag själv stressar inte så mycket, däremot är jag intensiv och ibland impulsiv.
      Tack o kram!

      Radera
  6. Mycket bra att säga till så som du har gjort. Min man gör så också, påpekar om det är något, men jag är så feg och säger inget.
    Stressa, inte bra, men jag visste inte att det fanns en så´n dag. Undrar om det fungerar och stressas mindre i dag?
    Fina blomsterbilder.
    Ha en finfin lugn och stressfri dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får nog ta hand om stressen själv, den hoppar inte av så där på stört ;)
      Och jag är en sån där som säger ifrån. Ger både ros och ris. Jag har talat om för Sahlgrenska flera gånger hur BRA de är!!! Det är de värda att få höra! Som ett exempel.
      Tack, jag har varit ute och tog det lugnt i mataffären, ska ju förbereda lite inför besöket. Kram!

      Radera
  7. Så vackert det blommar på din gård!
    Hoppas att du får din ersättning snart så att du kan få ett avslut och lägga det här bakom dig.
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, ersättningen ska jag ha ograverad och det snart, har jag bestämt, men det är jag, det. De andra gör väl som de vill i högsta rådet.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Aha, var det därför jag tog det piano i morse? Hade ingen aning om denna dag ska vara stressfri med det låter behagligt. Fast för mig är nog de flesta dagar stressfria, jag har kommit dit, ställer inte så många krav på mig själv längre
    I morse var himlen klart blå, nu är den klart grå! Skönt väder för promenaden, det är ljust och fint ändå.
    Det är mycket som man inte förstår som att det ska ta sån tid att få ersättning för de utlägg man haft, men den som väntar på något gott.... !
    Roligt att din bankkontakt ringde och tackade för sig, så gjorde jag också till de kunder som jag hade haft särskilt bra personkemi med och det var rätt många.
    Ta nu hand om den stressfria dagen, imorgon får du vara som vanligt igen, impulsiv och intensiv som du själv beskriver dig, Jag tror nog allt att du är proppfull med energi, så lite avis blir jag allt.
    Kram vännen!
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser dina kommentarer så tycker jag mig känna en väldigt lugn kvinna, tror inte det finns någon särskild stress hos dig. Det är min känsla.
      Jag skulle ha velat fått reda på mer om Marianne. Om du läst om detta för jättelängesen eller, jag är obotligt nyfiken ;)
      Kopplar av en stund nu innan mitt efterlängtade besök kommer, har just varit ute och handlat in en del godsaker.
      Kram! ♥♥

      Radera
    2. Kul att jag kunde göra dig så nyfiken min vän?? Visst hade det varit kul att känna Marianne också men det gör jag inte. Att din lekkamrat skulle fyllt år 29/5 skrev du i svaret på min kommentar den 11 maj, nyligen alltså....
      så mitt minne är bra, men hur är det med ditt minne kära du !?
      En lugn kvinna, tack för att du tycker det, bra betyg. Tror inte att de i min närhet alltid skulle hålla med dig, haha! I gruppen lugn, sansad, strukturerad och konkret passar jag in, dvs tråkiga egenskaper. Sprallig låter tex mkt mera spännande. Lärde mig mycket om mig själv och hitta det inre lugnet för några år sedan, var då ruskigt nära den berömda väggen men klarade ut det bra på egen hand utan läkare, mediciner eller kuratorer... och det är jag mycket stolt över idag.
      Kram igen från Elisabeth

      Radera
    3. Åh, tusen tack för det, då slapp jag grunna ihjäl mig ;) det hade inte fastnat i mitt hjärnkontor, och nu såg jag anledningen. Nej, jag har för mycket i huvudet, därför så sorterar jag bort en del och lägger det i "det blå skåpet".
      Duktigt av dig att ha klarat av "väggen", jag har aldrig varit i närheten, inte ens vidbränd, men ledsen och sorgsen har jag varit, men så är livet också, upp och ner ner och upp.
      Ha det gott och kram!

      Radera
  9. Vilka fina blommor :-) Här verkar det gå trögt för blomningen att komma igång i år.
    Egentligen borde alla ha en stressfri stund varje dag, men fem minuter ska man väl lyckas att ta sig :-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, alla borde kunna ta fem minuter. Fast när min man tog fem minuter, kunde det bli en timmes zzzz haha! Kanske behövdes.
      Tack och detsamma!

      Radera
  10. Men att det ska behöva ta sån tid? Dåligt, om nu alla papper är så ordentligt i ordning...

    Idag har jag inte stressat särskilt mycket. Heller... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är stor synd.
      Jag har tagit det lugnt också ;)

      Radera
  11. Byråkratins kvarnar mal väldigt långsamt. Dvs myndigheter mm får ta hur lång tid på sig som helst, men stackars dig om du missar nån dag. Hoppas du snart får dina, fäl redovisade, pengar.
    Det enda jag gjort de senaste dagarna är att stressa, inne i en intensiv period på jobbet. Men det är sånt som går över (hoppas jag verkligen).
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bakvänt, tråkigt nog.
      Inte kul att behöva stressa. Jag hade ett stressigt jobb, mitt nuvarande jobb känns väldigt skönt ;)
      Kram!

      Radera
  12. Det är väl konstigt att det måste vara så besvärligt med byråkratin. Ju mer dom snabbar på desto lättare för handläggarna, men då trampar dom väl någon på tårna! :(
    Helt rätt, 5 stressfria minuter då och då gör underverk!
    Det är många vackra blommor där du bor! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte varför konceptet måste vara VÄNTAN. Är väl bättre att få ur världen?
      Tack, här är jättesnyggt och prydligt. Kram!

      Radera
  13. så trist att det är så o det kommer väl fortsätta att va så tyvärr ...ta det lugnt o sov gott kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar igen mig nu efter en trevlig kväll. Sov gott och natti, kram!

      Radera