onsdag, maj 13, 2015

Postat ett missnöjesbrev

God morgon, onsdag!

Vissa saker får ligga till sig. Har haft ett papper i datorn, där jag filat på lite tankar.

Jag fick ju ett avslagsbeslut från första sjukhuset, efter att jag anmält att jag ville bli donator och nästan direkt föll igenom på blodtrycksmätningen.
Då jag kände att detta var felaktigt handlagt, ansökte jag om Second Opinion, på annat sjukhus och fick det beviljat, och så startade utredningen på nytt på nästa ort ett par månader senare.
Hade inte jag begärt Second Opinion, så hade vi varit tillbaka på ruta ett och dottern hade varit en kostsam dialyspatient.

Nu gick detta bra till slut, tack vare min envishet att inte ge upp, men det kostade tårar och energi.
Så därför känns det så bra att på 2-månadersdagen efter donationen skriva ett förklarande brev till första sjukhuset om hur jag upplevde info och bemötande och hur det gick sen, allt för att inte samma sak ska upprepas för fler.

Brevet postade jag igår, det kändes både tufft och skönt på samma gång, att ha gjort detta.
Eftersom det var en ösregnens dag igår, så fick det bli en till tulpanbild från soliga söndagen, där tulpanerna reser sig, precis som jag gjort.

Vad ville jag med detta inlägget? Jo, puffa på att man kan begära just en Second Opinion, att man inte ska ge sig om man känner att det blev fel första gången.

Idag ska jag hämta ut mina solglasögon, får se om de gamla dyker upp någonstans i vangömmo då, hihi. Och så ska jag luncha med ett par kompisar! Och så hämta den speciellt inramade tavlan, och solen skiner...

Vad jag gjorde igår, berättar jag om i morgon. 

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt sjuttiofjärde inlägg av hundra till #Blogg100

36 kommentarer:

  1. Jag har tänkt på att du fick ett Nej första gången och vilken tur det är att du är en människa som står på dig! Sådana konsekvenser det kan bli av ett felaktigt Nej.
    Din historia har jag berättat för flera och kommer bära med mig resten av livet!
    Att våga och orka kräva ett nytt utlåtande kan betyda så mycket!
    Stor kram till Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se om jag får någon reaktion, sköterskan har också fått ett brev med kopia i, detta är ett ärende som kan bli något större.
      Ingen vet exakt hur min dotter och jag mådde förra sommaren då allt svävade i luften, det var tärande, men fick ju ett lyckligt slut.
      Tack och kram!

      Radera
  2. God morgon ...bra att du säger i från det skall man göra när man är missnöjd med något eller känner sig dåligt bemött, håller tummen för att du får bra respons tillbaka :) slutet gott o allting gott hoppas vi på och att du har bättre väder än mig stor kram va rädd om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron, ska bli intressant om jag får någon respons alls, eller vilken, det vet man aldrig, men skönt jag gjorde detta, för nu kan jag släppa den ångesten de skapade.
      Tack och solig kram!

      Radera
    2. Envis är en egenskap som lätt klassas som negativ egenskap men som många gånger istället borde klassas som mycket positiv. Fast det är en svår gränsdragning vad som är negativ och vad är positiv envishet. Men i ert fall var det bra att du var envis, som en åsna ! Jag kan förstå att de var mycket tårar och stor förtvivlan då. Tänk om du gett dig, hemska tanke! Men då var då och nu är nu och nu är bättre än då !
      Kram Elisabeth

      Radera
    3. Mot stora jättar måste man vara envis. Antingen det klassas om positivt eller negativt. Får väl se vad detta leder till, men nu har jag lyft bort dessa känslor och bollat dem till rätt ställe.
      Och nu är allt bra på vår front resultatmässigt.
      Kram!

      Radera
  3. Grattis på tvåmånadersdagen!
    Man ska aldrig ge sig, synd bara för allt psykiskt lidande i väntan på second opinion.
    Att du orkade med ett brev till första instansen... Det hade jag troligen inte gjort, bara för att sluta älta det hela. Ska bli intressant om du får ett svar och vilket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min själ hade aldrig fått ro om jag inte gjort detta. Detta beslut tog jag redan i augusti när jag klarade den test på nya sjukhuset, som de dissade på första, att EN DAG kommer jag att tala om för dem. Just nu kände jag mig stark.

      Radera

  4. Så bra att du postade ditt brev där du förklarar vad som hände efter deras beslut, som senare visade sig vara fel. Du kunde donera och du donerade med ett fint resultat.

    Du gjorde det!!! :-) Ni fixade det ni båda :-)

    Här regnar det och så skall det visst bli en tid framöver, hoppas ändå att några solstrålar skall få tränga genom molnen.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig kändes det bra att ha postat två brev. Ett till doktorn och kopian till sköterskan. Sedan, vad det blir, ska bli intressant.
      Inget regn här än, kommer nog några tårar till kvällen, vi kallar dem flytande sol.
      KL ♥

      Radera
  5. Helt rätt att skicka det där brevet! Hoppas det kan hjälpa någon annan på samma vis som du hjälpte dottern din.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, rätt uppfattat, Ama! Kram!

      Radera
  6. Ett viktigt brev du skickade iväg!
    För tänk om du hade rättat dig efter det beskedet!
    Nej man ska vara om sig och kring sig.
    Grattis till din envishet och styrka, hoppas dom tänker till nu om dom får ett till fall som erat!
    Härligt att det gått 2 månader ,-)
    Ha det fint nu, en hälsning till din dotter också ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina rader och stor kram! ♥

      Radera
  7. Det var bra att du fick iväg det där brevet!
    Hoppas du får en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  8. Visst gjorde du rätt som skrev ett brev till första sjukhuset... Vädret i norr är molnigt och regnigt även idag... Ha en bra dag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyligt ute här och blandat väder. Tack och kram ♥

      Radera
  9. Skönt, att brevet är iväg och framför allt att du tog tag i det och skrev. Jag tror att det är viktigt, både till lärdom och förståelse. Hoppas att de berörda verkligen får del av det.
    Tänk att det har gått två månader, redan, tiden rinner iväg.
    "Hämta ut solglasögonen". Har du beställt några speciella glas?
    Trevlig dag och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De berörda får del, för jag har direktadresserat, och i två kuvert.
      Glasögonen är med min synskärpa och progressiva, så de är rätt dyrbara. Jag har utanpåsolbrillor, men det känns klumpigt ibland.
      Tack o kram!

      Radera
  10. Vad bra att du formulerat brevet och skickat det. "att skriva är ett sätt att tänka" och att få sätta ord på tankar och känslor är viktigt. Envisheten är många gånger en tillgång och att inte ge upp är viktigt i så många situationer även om man känner sig ledsen och felaktigt behandlad.
    Strongt gjort Gerd!
    Hoppas också du får ett svar så att du kan lämna detta bemötande bakom dig.
    Vårkramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer långt på min envishet. När jag verkligen vill något.
      Inte säkert jag får svar, men det vore intressant, jag har skrivit i en vänlig ton. Och vill gärna lämna detta bakom mig.
      Tack och kram!

      Radera
  11. Det är alltid bra med en second opinion. Olika kliniker har olika policy. Skönt att allt gick bra med din och dotterns operationer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert så, men detta var ändå inom samma Landsting.
      Tacksam för att det gick bra trots allt, kram!

      Radera
  12. Mycket bra av dig att göra detta. Både det första och brevet. :) Om man använder envisheten på rätt sätt är det en stor förmån i personligheten och det kan gagna många människor. Kram Bosse Impad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Inte bra med en envis negativ människa, men jag använder mig av envisheten när det gagnar något gott eller något jag vill uppnå, och då anser jag det vara positivt.
      Tack och kram!

      Radera
  13. Tummen upp för dig att du tog tag i att skriva brevet! Vården behöver verkligen få våra synpunkter. Hur ska de annars kunna förbättra sig? Jag har själv just anmält mig till ett patientråd som de ska starta på vårdcentralen här. Ser fram emot det. Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också att de borde få veta!
      Jag tror du passar ypperligt på ett patientråd, du har stora kunskaper!
      Kram ♥

      Radera
  14. Att man ska få kämpa för att få donera sin njure...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte klokt. Jag trodde själv att jag skulle bli mottagen med öppna armar, men neej, jag kände motståndet direkt.

      Radera
  15. Det var bra gjort att både skriva och posta brevet!
    Skönt för dig att få det ur "systemet" och nyttigt för ansvariga att få reda på hur det gick!
    Här öser regnet ner så det är ganska härligt att sitta i soffan och bara mysa!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja skönt att ha fixat detta moment.
      Här har solen skinit hela dagen, förutom när jag var och handlade efter fikat, då kom världens ösregn, jag - sur disktrasa. Nu skiner solen igen!
      Kram!

      Radera
  16. Jag tycker att du gjorde helt rätt! Vissa saker kan man inte avfärda bara så. Efter min mammas alla kontakter inom sjukvården så har jag insett att det svar som man först får inte alltid är det rätta.

    Kan bara än än gång gratulera dig till att du stod på dig och att det gick vägen för dottern din. Genom Husses arbete så vet jag hur det är.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes bara som tvunget att fixa detta! Att gå hela sommaren med en ovisshet som gäller att kunna hjälpa eller inte, det skapade dåliga vibbar. Det kostade på att ringa och be om omprövning på annat sjukhus. Sveda och värk, kan man säga, för alla närstående parter.
      Kram ♥

      Radera
  17. Bra att veta att det finns något som heter Second Opinion. Hade ingen aning om detta. Utmärkt att du också skriver och talar om hur det gick för dig. Kanske det till och med vore en sak för din lokaltidning att ta upp!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig Kristi Himmelsfärdshelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan begära denna omprövningen, men det är inte säkert den blir beviljad. Men försöka duger!
      Det vore säkert något för tidningarna att ta upp, men jag vet inte, jag.
      Tack detsamma och kram!

      Radera