tisdag, maj 05, 2015

När man cyklar, så

God morgon, tisdag!

Jag återknyter till rubriken. När jag cyklar, så ser jag så mycket. Ibland kan jag stanna till för, ja vad som helst, som fångar mitt öga.

Och rubriken kunde också varit, så här ser det ut där jag bor!
Här var det faktiskt alla flaggor och gamla vattentornet i bakgrunden, men som ofta, ögat ser mer än kameran, dessutom motljus.
Mera från bron över "älva", som Lidan kallas av ortsbefolkningen.
Och en vy från bron över älva som längst bort mynnar ut i hamnen och Vänern.
Det finns fina strandpromenader på båda sidor.

Dessa kort tog jag i söndags, för igår öppnade sig himlen totalt och grät stora floder från den grå skyn.

Idag är det väninnans och min kusins födelsedagar, GRATTIS!

Och idag får jag besök från Vara. Frågan är vad vi ska hitt på, för himlen är idag lika grå.
Lunch, blir det i vart fall. Och en massa prat.

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt sextiosjätte inlägg av hundra till #Blogg100

38 kommentarer:

  1. God morgon!
    Vad vackert du bor!!
    Här är också mulet och regnigt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, man vill ju helst ha sol och värme, särskilt som det väntas besök, men det går bra ändå.
      Kram!

      Radera
  2. God morgon ...ja det där regnet är trist hade hoppats att få lite sol när man är ledig ..fint det är där du bor :) hoppas du får en skön dag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad gör man åt vädret? Ingenting, får idka soltänk! Och njuta av det som är.
      Kram!

      Radera
  3. Ja, här i Helsingborg är himlen också alldeles grå idag!
    Men hoppas ni får en trevlig dag tillsammans :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget regn, ser nästan en lite solglimt i det grå nu, men regn väntas till eftermiddagen.
      Strax ger jag mig iväg, ska bli kul.
      Kram!

      Radera
  4. Härliga bilder! Det finns egentligen inget dåligt väder, bara olika former av dåligt väder. " (Ett ordspråk skrivet av John Ruskin) och så kan man ju också se på vädret ibland. ;) Ha en bra dag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag en dålig form av dåligt väder idag ;) men besöket var bra!
      Kram ♥

      Radera

  5. Här har jag ett riktigt äckelväder. Trevliga bilder som påminner mig att det faktiskt ibland är en blå himmel. :-)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är bra att se på bild och minnas - den blå himlen.
      KL ♥

      Radera
  6. Vackra bilder och det syns att solen finns, eller fanns i alla fall i söndags. Vi har det igengrått och småblåsigt, lite regn har också kommit.
    Jag tror att ni får en trevlig stund tillsammans, trots vädret.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hann med en lång stund med kompisen, innan regnet. Och nu dönar det på bra på fönsterrutan.
      Kram!

      Radera
  7. Så ut som en härlig cykeltur :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid dint att cykla i Lidköping ;)

      Radera
  8. Då funkar vi ungefär likadant du och jag. Jag fotar så mkt jag kan på mina promenader och det finns massor att ta in om man bara ser sig omkring. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att hålla korpgluggarna öppna! Kram!

      Radera
  9. Att cykla är trevligt och att ta en tur med dig i Lidköping är helt perfekt. Vackra bilder!
    önskar dig en trevlig dag och jag är säker på att du och din väninna får en fin dag tillsammans. Där kan inte vädret påverka...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev en fin dag, trots regnet som kom frampå.
      Kram!

      Radera
  10. Åh vad härligt att bo i en stad med en så vacker älv! Jag älskar skogen,men man behöver vattendrag omkring sig också för att må bra, tycker jag. Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag bor hellre invid vatten än i skogen, även om jag gillar skogen. Behöver vattnet, det är fridfullt, men det är ju skogen också, fast mer instängd i skogen.
      Kram!

      Radera
  11. Lunch och massor med prat räcker långt tycker jag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räckte så väl till, hur trevligt som helst! Kram

      Radera
  12. Jag hoppas att det klarnat upp lite på himlen så att du kan få visa ditt besök den vackra staden. Den där bilden med alla flaggorna är väldigt vacker.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var väldigt varmt i luften i förmiddags så vi fick en skön promenad först. Men allt eftersom så kom regnet, plask plask.
      Kram!

      Radera
  13. Vatten ger alltid en karaktär och stämning åt en stad/plats.
    Här är himlen oroväckande svart så jag förväntar mig att åskan snart bryter ut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blå himmel, grå himmel och så svart himmel, det är himmelskt.
      Kram!

      Radera
  14. Vackert. Jag gillar verkligen orter som ligger vid vatten. Vatten ska vara på det viset. Inte uppifrån.

    SvaraRadera
  15. Det var nog bra att du passade på med att stanna upp och fota där du gjorde. Blå himmel verkar ju vara en bristvara just nu - här också.

    Men konstigt nog så tycker jag att kameran ser betydligt mera än mina ögon. Jag får överraskningar jämt när jag kollar bilder på datorn och ser att jag fått med saker jag överhuvudtaget inte ens såg när jag fotade.

    Å du lyckades förresten alldeles utmärkt - trots (eller på grund av) motljuset;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det var superbt. Och jag fick med 3,5 ton skylten också (medvetet), sen bra att ha folk och fä med på bilden (liv).
      Jodå, igen, kameror ser ibland mer, sant. Fast, mestadels mindre.
      Tacktackelitack.

      Radera
  16. Din stad är ju oerhört vacker. Hur kommer det sej att inte Lidkköping
    har blivit en "inne" stad att besöka? Du kan få jobb som guide direkt.
    Nästan varje ort med vatten i närheten, vinner över andra utan, den
    saken är klar. Vad fint med skandinaviska flaggorna på bron.
    Tack för turen! - Sommar här idag med 27C. Pust!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidköping är allt eftersökt som turiststad. En riktig sommarstad. Och allt det fina runtomkring, som Kinnekulle, Läckö slott mm.
      Jag tycker mycket om mitt Lidköping, som jag inte visst så särskilt mycket om innan flytten dit 1999.
      Här är då ingen sommar, just nu 9, som högst 15 idag.
      Men, du frös ju nyligen, Ruth? Och nu 27 +, det kallar jag att skifta ;)

      Radera
  17. Vackert!
    Inlägg 66 redan, tänk va vi kämpat på :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja tiden går. Iofs så bloggar jag alltid en gång per dag, men nu känns det som om man inte kan fuska.
      Kram!

      Radera
  18. Härligt, att cykla är kul, ändå är det flera år sen jag gjorde det ,-) Har ingen cykel.
    Men borde skaffa.
    Ja visst njuter man för fullt av att cykla, dofter vinden, och naturen, som blir så nära ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit en cyklande person i hela mitt liv. Väljer alltid cykeln framför bilen, så det blir naturlig motion. Och en sommardag, så underbart.
      Tack och kram!

      Radera
  19. Så fina foton och så fint du bor!
    Tack för att jag fick se och ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera