söndag, maj 24, 2015

Grattis, Måns för Sverige!

God morgon på Pingstdagen!

Lade mig klockan 01.30, inte likt mig, va? Sov tills nu, nästan, vaknade för en timme sen och solen skiner igen.

Måste bara visa några soliga och härliga bilder från min pingstafton!
Dagen blev precis så där underbar.
Tog en promenad ut till småbåtshamnen och rundade den här piren, precissom jag brukar.

Svenska färgerna, gul och blå. Maskros och förgätmigej.
Varför heter det svensk, förresten? Sverige, sversk?
Intill småbåtshamnen finns underbara grönområden. Hit kan man ta med sig filten och fikakorgen. Så värdefullt mitt i stan, och inte långt ifrån mig.
Älskar gamla tågspår.
Vägen från småbåtshamnen, grönområdena och bort mot campingen och även mitt boende.
Min pingstaftonsmeny. Lammfärsbiffar med olika grönsaker och karamelliserad rödlök från Öland, därtill rosévin. Du ser väl mig i TV:n? Skål!

Jag följde hela Eurovision, stundtals tråkiga låtar, dåligt ljud, flotta damer med vråldjupa urringningar, men allas vår Måns blev den 6:e vinnaren genom tiderna och just nu på 60-årsjubileumet av Eurovisionsschlagern!
Hurra, hurra!

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt åttiofemte inlägg av hundra till #Blogg100

26 kommentarer:

  1. God morgon på dig ...oj då var du uppe längre än mig jag orkade inte se röstningen men super skoj att Måns vann :) hoppas du får en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag fick nog superkrafter, för jag är en tröttis på kvällarna.
      Ojoj, den här dagen blir bra, det känner jag, trots lite mindre sol.
      Kram!

      Radera
  2. Det var riktigt kul att Måns vann! Grattis till Måns och till oss i Sverige :) :) :)
    Så somrigt och härligt det ser ut på dina bilder. Ha en jättefin dag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kul, så jätteskoj!
      Vilken dag det var igår, så friskt grön!
      Måste ta tillvara förmiddagen här, för det ska visst mulna på senare.
      Kram ♥

      Radera

  3. Grattis till Måns och grattis till Sverige.

    Din mat ser så god ut och visst ser jag dig där i teverutan. ☺

    KL till söndagen, soligt här just nu... KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbart!
      Jag åt mumsig mat, och upptäckte sen att jag var med i TV, hihi, första delen i en såpa, kanske ;)
      KL ♥

      Radera
  4. Härliga bilder och till och med blommorna verkar gratta Måns och Sverige :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja till och med blommorna grattade ;)

      Radera
  5. Man kan inte se sig mätt på bilder av solig grönska, blå himmel och vatten! Tack för dem!
    Och grattis Sverige - jag vakade också i natt och det var det värt. Måns är SÅÅ snygg, och så kan han ju sjunga också :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett bra inlägg, detta. Omedvetet från början, men under natten växte det fram.
      Visst är är Måns både duktig och snygg! Fin sverigerepresentant.
      Kram!

      Radera
  6. Det ser ut att vara en riktigt god måltid där på din vackra tallrik!
    Och visst var det roligt att Sverige vann :)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var gott och det var trevligt alltihop i går kväll, så positivt, så.
      Tack o kram!

      Radera
  7. Vilken vacker pingstafton du hade :-)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Han var så duktig, Måns, och väl värd vinsten.
    Jag satt också uppe ovanligt länge och sov sen ovanligt länge imorse!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var Måns duktig, för det var tekniskt komplicerat, jättebra!
      Kram!

      Radera
  9. Orkade inte med Måns, jo men inte omröstningen. Heja Sverige! Oj, så god biffarna ser ut! Kristalliserad rödlök låter spännande. Svensk kommer från svenne, vet la du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte sett omröstningen, men den blev ju spännande! Karamelliserad rödlök ska det vara, jag skrev fel, ska ändra i texten nu, haha, så det kan bli. Men den är ekologisk, köpt i en gårdsbutik på Öland.

      Radera
  10. Visst var det en ganska trevlig sysselsättning en pingstafton, men nog blev man lite matt mot slutet. Sen tog omröstningen vid och då blev det ju bara såååå spännande.
    Hoppas du har en skön pingstdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, ja! Gillade inte många länders bidrag, men blev uppspelt då Sverige verkade gå mot en seger. Vilken pärs! Jösses, så spännande!
      Tack jag har det så bra idag, så. Kram!

      Radera
  11. tack desamma fina bilder du bjuder på.
    ja du har rätt ska bli skönt med en resa igen dock blir veckan full med planer, har nog 20 punkter jag måste pricka av bara imorgon.
    massa kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den blir ju kul för er, kärt besvär att ha en avprickarlista!
      Kramar ♥

      Radera
  12. Jag förstår att jag måste titta på programmet som Kent spelat in åt mig eftersom jag hade utställning i kulturskymningskvällen i Söderköping när EUC gick av stapeln. Jag gillade inte Måns låt något vidare när jag såg på finalen i Sverige, men den kanske har blivit bättre sen dess...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måns låt har varit tekniskt sett lika bra hela tiden, tror att man fick vänja sig vid den bara, den var så annorlunda. Många låter var tråkiga, men fanns några bra, men det är ju med smaken... delad.
      Kram!

      Radera
  13. Såg för första gången någonsin hela ESC finalen, inte bara snabbspolningen. Tycker att rätt låt vann, men hade önskat mig Israel lite högre upp.
    Tyckte att självaste showen var enastående vacker och proffsig. Dessutom var Conchita och de tre programledarna helt suveränt duktiga. Inte lika mycket trams som det brukar vara.
    Undrar hur Sverige kommer att göra nästa år. Att slå ESC i Wien med så många nya grepp blir nog inte lätt. Vi ska nog inte ens fösöka tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte just på dig, då jag lyssnade på Israel. Bra, men inte tillräckligt, men min salig man hade blivit salig, han älskade Israellåtar, hade ju varit där inom FN m.m. Och visst var hela showen proffsig. Såg förresten reprisen på Conchitas tidigare liv, den var intressant, han är otroligt duktig.
      Sådant här jippo kostar, har Sverige råd med nyare grepp?

      Radera