måndag, maj 11, 2015

CVT med Paulina

God morgon, måndag!

Vaknar till mulet, men det ser ut att bli en lika solig och fin dag, som igår. Och tempen kommer att stiga till 18 grader! Wow!

Gårdagen, en heldag i röstteknik med en till hundratio maxad kursledare Paulina. Hon är proffs på alla stilar av sång och ljud som den mänskliga rösten kan tänkas producera.
Studiefrämjandet hade ordnat med denna workshopen på Musikskolan här i stan. Tacksamt!
Complete Vocal Technique.
Här var jag i november 2013 och bloggade också då om Paulina KLICK!
Åtta personer av gruppen fick vara aktiva solister med hjälp och kritik. Vi andra lyssnade, lärde och använde också rösten.
Det finns många stöd för rösten, som man inte tänker på! Fått förklaringen till varför artister beter sig si och så på scen. Naturligt röststöd!
Magnolian i stadsparken.
Magnolian finns i många upplagor. Den vita busken som står utanför min trappuppgång är tydligen också en sorts magnolia.

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt sjuttioandra inlägg av hundra till #Blogg100

26 kommentarer:

  1. God morgon.
    Låter som ett superintressant givande besök. Vackra bilder åxo. Njuter njuter.
    Men nu tar vi och njuter av den nya veckan och nya dagen.
    Tjingeling
    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron, Solstrålen! Du är ju för härlig ;)
      Njuta bör man, annars...
      Tjingeling kramkram ♥

      Radera
  2. Röstteknik skulle nog vara bra att kunna även om man inte kan sjunga, man anstränger rösten.
    Vackra blommor som njuts bäst i solsken ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan sjunga, sägs det. Mer eller mindre bra.
      Allting blir finare i solen, men foton kanske bäst i halvsoligt.
      Tack och kram!

      Radera

  3. Det sägs att alla kan sjunga och jag tror på det, på rätt teknik kommer man långt.

    Flotta bilder!

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen. Alla kan sjunga.
      Tack och KL ♥

      Radera
  4. Vilken trevlig söndag det blev hos dig!
    Och visst är magnolian vacker :)
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att workshopen var govande!
    Å du - bilderna på magnolian är helt underbara!

    Strålande sol här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat stormgilla magnolia, sen jag lärt mig att den finns i många former.
      Sol!!!!!

      Radera
  6. God Morgon Gerd!

    Underbara blommor...så livfulla och vackra. Roligt att se hur trevligt du haft i helgen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var givande och vädret lovande!

      Radera
  7. Röstteknik är bra för alla. Kunder inte alltid på gott humör, olika anledningar till det förstås, det känner vi till eller hur? Ett tips jag fick lära mig var att förflytta kunden och erbjuda en stol. Röstnivån sjönk drastiskt, diafragman satte stopp för fortsatt högt hojtande ! Egon Kjerrman hade en uppfattning, att alla kan sjunga "hellre än bra, säkert sant.
    Apoteket nästa, ska köpa "saneringsduschtvålen", operationen blir före 29:e, vet ännu inte datumet men troligen inte denna vecka, dessvärre börjar jag bli lite nervös.

    Mitt perfektväder, blandad kompott av sol, moln och ljumma vindar
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt du gjorde där med stolen, haha! Lurifax ;) Jovisst finns det knep!
      Jag är nog rätt lågmäld, passade bra i telefonin, men det är klart, jag får träna på att synas och höras, haha.
      29:e, bekant datum, då skulle min lekkamrat ha fyllt år.
      Hoppas du slipper vänta alltför länge på op, alltid nervöst innan. Fast jag var mer nervös för ögonlocken än donationen, hur konstigt det än låter.
      Perfekt väder här också, får ut.
      Kram!

      Radera
  8. Fick man lära sig redan i grundskolan att mima under musiktimmarna, så är det nog fastställt att man inte har någon sångröst! Önskar så att jag hade gåvan! Det verkar så himla roligt att sjunga i kör!
    Här började dagen med sol, men nu är det mulet igen! Vårvärmen vill inte komma till Sydkusten!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du hade en mycket dum och inskränkt lärare, ja.
      Här har solen också lagt sig tillrätta bakom molnen en stund. Det är 12 grader, så inte någon styver hetta precis.
      Kram!

      Radera
  9. 18grader(!), här har vi inte ens tvåsiffrigt på termometern men tacksam ändå att det är plusgrader även om det inte känns så...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 17 just nu, men det blåser kallt.
      Kram!

      Radera
  10. Magnolior är väldigt vackra, men jag gillar nästan den vita bäst. Visst är den rosa fin men.....
    Det låter som en väldigt givande dag då du fick lära dig mycket. Kul!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vita ser ju renast ut. På något vis, vitt är alltid vitt.
      Kram!

      Radera
  11. Vad roligt att få lära sig att använda rösten rätt :-)

    Fina trädlavendlar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns massor av lavendlar i stadsparken ;) visar mer i morgon!

      Radera
  12. Kommer ihåg när jag var med i kören "vi som inte kan sjunga", en övning då var att lägga händerna på magen och känna hur rösten började där.
    Jag har fortfarande inte känt det och är inte längre med i kören :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Friskt vågat hälften vunnet, men det verkade bli pannkaka, om man nu får skriva så ;) rolig, var du i alla fall, haha!
      Kram!

      Radera
  13. Så vackert med Magnolia, magnifika blommor! Kram <3

    SvaraRadera