torsdag, april 02, 2015

Skär torsdag betyder Blåkulla

Godmorgon, skärtorsdag!

Vädret kan bli lite bättre än det verkar just nu, igår var det kanon.
Mitt första försök igår till pynt. Kommer mera frampå idag, om jag har lust att gå ner i källaren. Jag har faktiskt inte påskpyntat sen Sigge dog, vi brukade, om inte annat, pynta så fint i husvagnen.
Igår var jag på vårdcentralen, men svar ej "fådda".

Solen sken hela dagen, så jag kunde ta mig en tupplur på balkongen, innan jag begav mig ut i vimlet igen.
Påskens fasa - för mig - var under uppbyggnad. Här provkör man tåget.
Men kolla den knallblå himlen! Underbart!
Det är tivolit, och det skränar och lyser med spotlights rakt in i min lägenhet hela påsk, så egentligen borde jag fly.
Förr drog vi iväg med husvagnen någonstans, för överallt firar man inte på detta sätt.
Hela campingen blir fylld av påskmarknad också, men det gör mig inget, bara trevligt.

Jag läste nyss en strof av Tomas Tranströmer, ur dikten Gläntan:
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse." 

Brått brått nu, för till kvällen drar jag till Blåkulla.
I morgon kommer det nog en bild, eller två, eller tre, på mera påskpynt hos mig! Jag ska inte gå vilse i pannkakan/källaren...

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt trettiotredje inlägg av hundra till #Blogg100

42 kommentarer:

  1. Jag tror att jag hoppar över Blåkulla idag bara för att det snöar (!) hos mig just nu.
    Och jag har inga vinterstrån på kvasten!
    Ha en härlig skärtorsdag varhelst den spenderas!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ska nog kvasten funka. Jag smorde den igår och solen skiner.
      Tar väl en vända ikväll men kommer tillbaka rätt snart, för jag har uppdrag på fredag.
      Kram!

      Radera
  2. Härliga påskbilder, men ser inte tivolit lite "farligt" ut?

    Önskar dig en underbar Påsk! :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under uppbyggnad! Inte färdigt, liksom.
      Tack detsamma och kram!

      Radera
  3. Här är det tveksamt om kvasten håller till kvällen för den ska användas flitigt idag.
    Herre gud så hantverkare kan skita ner… Nu har de jobbat på både i källaren och på övervåningen samtidigt och sprungit fram och tillbaka med skorna på, så det blir nog även att ta fram våtmoppen! Enda påskpysslet här kommer att bli att montera köksluckor och lådfronter som nu är levererade efter omlackning. 49 enheter ligger på golvet och väntar!
    Önskar dig en fin skärtorsdag och kanske vi ses framåt kvällen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, vilket projekt ni tog er an och under så lång tid! Men det blir ju super när det är färdigt.
      Önskar er detsamma, tack och kram!

      Radera
  4. God morgon, är det resfeber som gör att jag är uppe tidigt månne? Allt klart, ska bara (låter som Alfons Åberg) låna en katt sen sticker jag till Blåkulla, vi ses där!
    Aha, nu förstår jag varför du är så positiv! Du har ett upplevt "ett friare liv" som det brukar stå i SCR:s broschyer. Vår 34:e husvagnssäsong börjar snart, ett härligt liv minsann. Vad mycket vi fått uppleva gm åren pga det, utomlands och i vårt fina land. Sedan några år är vi "tamhöns", passar numera oss som handen i handsken. I somras tog vi för första gången bara bilen och turistade runt i Tyskland 14 dagar, zimmerfrei och hotell, bekvämt, trodde jag skulle sakna "termosen" då men det gjorde jag inte alls.
    Glad Påsk till dig Gerd och alla dina andra bloggvänner! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sticker inte förrän till kvällen, måste uträtta lite ärenden och pynta färdigt först, haha!
      Jojomän, vi hade verkligen ett friare liv, vi t.o.m. fricampade ibland, då, när det inte fanns så många rövare. Det var helt underbart att vara de "zigenare" som vi var, vi låg sällan fast, utan var väldigt rörliga.
      Glad Påsk till dig Elisabeth, från en annan Elisabeth namnad Gerd

      Radera

  5. Blåkulla får vänta tills nästa år, för mycket snö för kvasten att ta sig fram.

    Färggrant tivoli :-)

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då är det inte lönt, du får inte halka dig fram igen.
      KL <3

      Radera
  6. God morgon på dig ...men det räcker väl som du har det så fint här är det inte något alls firar inte så :) men äter gott påskdagen då jag har 4 timmars rast :) kram å GLAD PÅSK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker förvisso, men liiiite till vill jag ha när jag äntligen fick lusten
      Kram o Glad påsk

      Radera
  7. Lät fint med Påsk i husvagnen.
    Härlig himmel ,-)
    Strofen ur dikten "Gläntan" var vacker.
    Ha det nu fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fint då på den tiden. Blå himmel, underbart!
      Tack och kram

      Radera
  8. Min biljett till Blåkulla gäller inte förrän i morgon, men då kanske vi syns..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är hemma igen då, så vi får ses nästa år. Kram!

      Radera
  9. Tråkigt när nöjesparker sätts upp så nära inpå bostadsområden. Detta får mig att tänka på säkerheten. Hur många sådana ambulerande nöjesattraktioner följer egentligen reglerna... Man har hört talas om många olyckor på grund av detta :-( Hoppas att du får sova lugnt ändå Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger inte mycket för säkerheten. Nu är detta inga större höjder, men man kan klämma sig.
      Jag får nog sova, får stänga sovrumsdörren, men blir värre att titta på TV.
      Tack!

      Radera
  10. Blåkulla får vänta för min del. :) Jag har inte påskpyntat alls, bara anlitat påsktuppen att komma med påskägg som innehåller lite ditt och datt till den yngre generationen..
    Glad Påsk önskar jag dig ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken du tar hand om de dina så familjen får ha det gott och kul.
      Kram glad påsk <3

      Radera
  11. Stort GRATTIS till det fina vädret - nada här kan jag säga, men åtminstone har snön smält bort - alltså det vita eländet som föll i natt.

    Tivolit är väldigt sydeuropeiskt - där firar man också med tingeltangel.

    Påskpynt är inget för oss, men jag köpte iaf ett 10-pack påskliljor igår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så nöjd över blå himmel, så. Ska snart ge mig iväg ut.
      Jag är van vid påskpynt hemifrån och även när jag bodde i Dalsland. Där är det f.ö. väldigt stort med påskbrev fyllda med godis.

      Radera
  12. Näe,ingen Blåkulla iår hihi Underbara foton ♡ ...
    Önskar en glo & gla´ Påsk/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan resa i fantasin, hihi. Go och gla Påsk kram!

      Radera
  13. Så härligt att se blå himmel även hos dig :)
    Men nu fick jag brått till Blåkulla!

    Glad påsk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blå himmel och blå kulla hör väl ihop, hihi?
      Kram o gla påsk!

      Radera
  14. Vilken underbar tulpanbukett! Tulpaner pryder alltid sin plats :-)

    Kram och flyg försiktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tulpaner är alltid fina, har uppskattat dem särskilt i år, på något vis.
      Tack och kram!

      Radera
  15. Får se om jag hinner till Blåkulla och tillbaka,innan huset blir fullt av barn och barnbarn.
    Låter inget kul med allt skrål som blir av Tivolit.
    Men färgglada foton blev det.
    Önskar nu en trevlig Påsk!
    Kram/Lillemor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det lugnt, så jag hinner en lagom flygtur.
      Tack o kram o gla påsk!

      Radera
  16. Sådana granna fina och vårliga färger på dina bilder. Kul att ni haft sol och därmed blå himmel, här är det snålblåst, snöblandat regn och grått, grått... Men vädret är vad det är, man kan inget åt det, så bara att se allt annat positivt som finns.
    En riktigt glad påsk önskar jag dig, fina vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påsk ska ha granna färger, så det är lyckligt att himlen är blå.
      Tack och kram och glad påsk!

      Radera
  17. Vi drar bara iväg till Skärtorsdagsmässa i Skällviks gamla medeltidskyrka, som jag berättade om i kommentaren till dig på min blogg. Här på landet är det lugnt och skönt för övrigt, har bara fått påhälsning av påskgummorna i grannhuset. Godiset inköpt och distribuerat som vanligt. Har en påskhäxa och en påsktupp någonstans i mina gömmor, ska se om jag hittar dem...
    Glad Påsk önskar Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste det ja, om vad ni gör. Klart det är lugnare på landet, så är det ju. Men jag får försöka stå ut med oväsendet, haha!
      Glad påsk och kram!

      Radera
  18. Tranströmer skrev många fina fraser. Hoppas du får en glad påsk trots skrik och skrän runt din bostad.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde han. Och jag tycker väldigt mycket om just denna, passar mig nu i mina tankar.
      Tack och kram

      Radera
  19. ja hehe glad påsk på dig så fina bilder. dennis skulle älskat alla dessa berodalbanor mm.
    nu ska jag ta mig ett bad båda barnen sover det är man värd efter denna påskiga dag. kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det så skönt. Ja, tivoli är för barnen. Synd att det skränar så intill bostadshusen bara.
      Påskkram!

      Radera
  20. Inget tivoli här, men lite liv i luckan blir det på påskafton då flera av barnen och barnbarnen kommer hit! Glad Påsk! Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. MYCKET trevligare liv i luckan, tycker jag, mera äkta, liksom, påskkram!

      Radera