fredag, april 17, 2015

Min ögonlocksoperation

Godmorgon, fredag!

Startade gårdags morgon med en tidig promenad till sjukhuset, första hindret.
Skönt att få denna promenaden tur och retur, eftersom jag skulle hålla mig i stillhet sedan. Inte jobba i den trädgård, jag inte har, typ.
 Jag har Glaukom, vilket har gett mig ett begränsat synfält, och då är det en stor förbättring att minska på de skymmande ögonlocken.
Ögonlocken har jag levt med i nästan tjugo år, så utseendemässigt har jag accepterat dem.
Vårt landsting är generösa, jag fick även hörapparater utan kostnad.
Och detta ingick inte i hälsoprofilen för att få donera.
Lite jämförelser. Ögonläkaren gav mig i vardera ögat 3 bedövningsstick, skar 4-5 cm snitt och sydde 8-10 stygn.
Vi skojade om mitt 4 cm snitt för att ta ut njuren, som jag donerade.
Det var mycket fniss under operationen. Rätt skönt att babbla bort lite nervositet.
Och det gick jättebra, kände inget. Ungefär som att gå till tandläkaren.
Värre när bedövningen släppte, den  värken kunde jag varit förutan. Absolut!

Lite senare på dagen. Försenad påskhäxa, haha! Alvedon nödvändigt, men hjälpte bara till viss del! Vill man bli fin, får man lida pin!

Idag har jag två stora blåtiror, så jag vill inte ens se mig själv i spegeln. Men inget ont.
Promenerade hemåt i sakta mak, fortfarande rejält bedövad. Och inga hinder på vägen, bara hindrad att vara aktiv.

Bilderna knäppte jag från Stadsparken på hemvägen.

 Solsken ida, å de gör mig gla!

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt fyrtioåttonde inlägg av hundra till #Blogg100

38 kommentarer:

  1. Känner igen både snittsår, stygn och blånader. Man ser misshandlad ut och jag var blåsvart, senare gulgrön rätt länge :-) Också då det blå hade försvunnit efter 4-5 veckor såg det länge ut som om jag hade gråtit. Men det var värt besväret - också fastän jag betalade fiolerna på privatsjukhus själv...
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser ju värre ut idag, ja. Tur jag har glasögon, det förvillar lite.
      Men jag är tacksam, det går över så småningom. Kram!

      Radera
    2. Solglasögon är nog ett måste - jag hade rejält täckande sådana. Man ser ju rentav misshandlad ut :-)

      Radera
    3. Jo, jag förstår nu. Har varit ute med solglasögon allaredan. Kram!

      Radera
  2. Oh my God! Det ser ut som om du varit i ett slagsmål modell XXXXL. Men tur att det ser värre ut än vad det är, alltså att du inte verkar ha speciellt ont!
    Å bilderna, förutom selfierna var som vanligt toppen.
    Grattis till solen! Här regnar det igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle se mig idag, då. Mycket värre!
      Glasögon förvillar, och jag behöver inte titta i spegeln.
      Solen gör underverk för humöret!

      Radera
  3. Så du ser ut! Fast jag var förberedd, jag har ju sett resultatet av en sådan här operation förut.
    Så vackert med alla penseer!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag ser värre ut än så idag, men det blir ju bra sen.
      Vår stadsträdgård är väldigt vacker! Kram!

      Radera
  4. Så skönt att få det åtgärdat för synen är så viktig!

    Kram och krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, synen är jätteviktig. Tack och kram!

      Radera
  5. Ja, inte ser det vackert ut nu men det blir bättre och synfältet också! Kram <3

    SvaraRadera
  6. Förstår att det känns skönt att det är överstökat nu :)
    Kram och "krya" på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut, nu ska det bara bli bättre! Tack och kram!

      Radera
  7. Ojoj, det ser ont ut, men fint att det inte gör ont då de håller på också, det räcker med efteråt. Tänk vad de kan nu för tiden, våra läkare.
    Om några veckor har du kanske bara lite grönblåa märken.
    Fina naturbilder. Tänk nu är våren här, fast idag är det kallt hos oss. Två plusgrader nu och en kall nordan blåser.
    Bra att du tar det lugnt och vilar så gott det går.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ett skäl till att ta det lugnt. Och det känns bra, just nu. Vill inte gärna ut och visa mig. Måste nog till Willys, men då åker solglasen på.
      Kram!

      Radera
  8. Aj aj aj det ser ont ut men skönt att det inte gör ont allafall, men du det händer saker i ditt liv stora sådana :) hoppas det gör att du blir bättre snart då :) ta det lugnt o ha det gott kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar när det händer saker i mitt liv, jag är den personen. Ska ta det lugnt. Tack och kram!

      Radera
  9. Så inne du är! .... Tänk så många som betalar dyra pengar för att få blåa-röda hudprydnader, tatueringar alltså (kommer aldrig någonsin att utsätta min kropp för det) Du har fått dina helt gratis! Men visst ser det ut som om man fått stryk, synvilla... kan man säga så?! När jag fick mina Zanthelasmor opererade skojade min käre T om att han nog skulle åka in för våld ..... stackarn, han som är den snällaste som finns!
    Trevlig helg, Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy för de stora tatueringarna över hela kroppen, så tycker då jag. Jag ser värre ut än på bilderna. Men det försvinner med tiden. Det kostade mig 300 kr, och det var det värt.
      Tack och kram!

      Radera
  10. Skönt att ha det gjort!
    Kul att snitten var lika stora ,-)))
    Skönt att värken släpp!
    Så vacker park, vilket vackert hus med dammen, där vill jag bo ,-)))
    Ha det fint, och lyd nu order, "lugnt " var det ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, du greppade allt ;)
      Kram!

      Radera
  11. Vad skönt att få tillbaka lite synfält! Ja, åtminstone efter att svullnaden har gett sig. Tur att smärtan släppte så fort! Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,, minst sagt, det är värdefullt med synen. Inte ett dugg ont nu, bara stramar i såren och stygnen kliar.
      Kram ♥

      Radera


  12. Nu kan det bara bli bättre runt ögonen. Du kan ju lotsas vara boxare... hi hi hi... :-)
    Skojjar och önskar god och snabb läkning.
    Riktigt fina bilder...

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan inte bara bli bättre, jag kan få fler färger också! Hihi...
      Tack och KL ♥

      Radera
  13. Oj vad det ser ont ut. Men det skall väl bli bättre dag för dag, tur ibland att dagarna går fort. Men vad du har gått igenom nu på kort tid. Du måste känna dig lätt som en fjäder nu när du har det bakom dig.
    Vilken fin park och vackra planteringar!
    Ha nu en lugn och fin dag och hoppas inte för ont.
    Kram/Lillemor


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inte ont idag.
      Skönt att operationerna är gjorda, det tycker jag allt.
      Lidköping har väldigt fina parker och planteringar.
      Tack och kram!

      Radera
  14. Aj,aj,aj...det gör ont i mig när jag ser bilderna. :-(

    Tycker du borde varna känsliga tittare innan du visar sådana bilder. ;-)
    Önskar att du snart ska bli bättre.
    Hoppas du får en härlig helg!
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du?
      Jag har i alla fall inte ont idag och är inte så blödig själv. Läsarnas blickar får vila på blommorna i stället.
      Jag grunnar på att gå till affären, behöver nog lite mat, faktiskt, så får väl ta solglasen på då...
      Kram!

      Radera
  15. Skönt att ontet har gått över - inte kul att gå och ha ont... Nu ska väl bara blåtirorna lägga sig också så du törs se dig i spegeln igen ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver en makeover, ser för hemsk ut idag ;) men det blir till att bida tiden an.
      Kram!

      Radera
  16. Aj aj aj, Det gör ju så ont att bedöva runt ögonen. Solglasögon på de närmsta dagarna kanske. ;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick rätt OK att bedöva. Som tandläkarsprutan. Fast runt ögonen är nog lite mer känsligt. Det blir garanterat solglasögon utomhus. Kram!

      Radera
  17. Skönt att det hela är över och jag hoppas att du har annan smärtlindring än alvedon att ta till vid behov. För ont skall man inte behöva ha, det har jag verkligen lärt mig under åren...
    Jag förstår att det smärtade när bedövningen släppte och det är inte så behagligt att bli stucken där under ögonen.
    Vackra bilder visar du från en vacker stad.
    Önskar dig god bättring.
    Kramar och tankar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver ingen smärtlindring, det stramar och drar, men det är överkomligt, bara irriterande.
      Jag blev nog lite halvchockad över hur jag ser ut, hm.
      Tack, nu vill jag bli bra och kunna visa mig för folk, kram!

      Radera
  18. Vilken kontrast mellan de sista bilderna och de andra. Du är för härlig. Jag har aldrig hört talas om någon som har "så roligt" under läbbiga operationerna. Kanske skulle jag själv kunna kläcka ur mig något ironiskt men jag hade haft fullt upp med att känna mig liten på jorden. Vad mycket du varit med om på kort tid. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är jag, det. I ett nötskal. Jag är inte som alla andra. Jag är mig själv, haha! Rå humor hjälper ibland upp det väldigt mycket.
      Ja, det har blivit mycket nu det sista. Men det ska väl avta, ser inget operativt i sikte ;) ajaj nejnej.
      Helgkram!

      Radera