lördag, mars 28, 2015

Sonia fejsbokar och instagrammar

God morgon, lördag!

Här kommer mitt lördagsporträtt.
Tanten nummer ett.
Sonia, 83 år. Min tidigare granne, men bor inte så långt ifrån mig nu heller.
200 meter.

Surfplattan ligger på bordet, det roligaste hon varit med om.
Där söker hon vänner och släkt på Facebook, kommenterar och lägger upp bilder. Har Instagram. Söker på Youtube och spelar musik, googlar.

Jag besökte Sonia en kväll och vi tog ett glas vitt tillsammans, heja heja!

 Tidigt i morse började jag morgonen med "Lördag med Lisa" som pratade om tidningarnas fokuserande på Elände och att vi i stället borde fokusera på Glädje.
Det är lite det jag försöker sprida i bloggen, Välj Glädje, så jag hummar med.

 "Ring så spelar vi" pågår just nu och sen fram på stan, marknad varje lördag och onsdag, vettja. Och bibblan, beställd bok ligger och väntar.

Järnrik mat inhandlad, såsom leverpastej, spenat och kidneybönor (lustigt ord i samband med donationen). Och dricka mera vatten.
Ställ fram klockorna i kväll!

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt tjugoåttonde inlägg av hundra till #Blogg100

32 kommentarer:

  1. Här försöker jag välja glädje trots att vår hantverkarfria helg rann ut i sanden. Glatt öppnade jag dörren klockan 7 idag och hälsade plattsättaren välkommen!
    Inte får jag hänga upp mig på att tvättstugan skulle varit klar igår och att de där hantverkarna inte varit här som de skulle i veckan, utan jag får vara glad att de kom idag och att det blir klart!
    Är jag inte duktig, så säg?
    Följer man dig och din blogg, så lär man sig ett och annat!
    Önskar dig en härlig lördag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, det var superduktigt! Och jag må också tillägga, då jag följt dig och er renovering, att du har en ängels tålamod, jag hade slagit något hårt i väggen för länge sen, gaaaaahhhh. Men sen, tagit nya tag, för VAD göra? Till slut blir det perfekt, ska du se!
      Finfin lördag och stor kram!

      Radera
  2. Kloka ord om det där med glädje :)
    Egentligen borde man varje morgon börja med tänka på tre saker man är tacksam över, släppa tankarna som är jobbiga, så blir dagen mycket lättare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jo, det där med tre saker varje morgon, har jag gjort i många år, ett tag skrev jag dem i bloggen, men nu tänker jag dem. Bra att du tar upp det! Tack!
      Kram!

      Radera
  3. Målet är väl att vara mestadels glad, men livet är ju inte alltid ljust och glatt.
    Din blogg hjälper dock till att hålla humöret uppe!
    Och heja Sonia!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet ibland är man ledsen, livet är ju så. Har själv haft mina sorger.
      Och visst, heja Sonia!
      Kram!

      Radera
  4. Älskar folk som vill lära sig nytt och inte kör med standardfrasen "jag är för gammal" säg då hellre att jag inte är intresserad. Ring så spelar vi ... där har har jag och min man kommit fram 6 ggr. Nu för tiden har vi tyvärr slutat att lyssna på underbara Lisa Syrén. Synd att radion kommer mer och mer i skymundan. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, antingen behöver de hjälp för att bara komma igång, eller så behöver de en kurs, huvudsaken att viljan och lusten finns, så fixar det sig.
      Tack och kram!

      Radera
  5. Vilken härlig före detta granne du har! Kvinnor kan säger jag bara :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnor kan, så hette kurser förr i tiden redan! Jodå, vi kan.
      Tack och kram!

      Radera
  6. Så roligt att Sonia har fått kontakt med vänner och släktingar genom internet :) Och visst är det härligt att både yngre och äldre kan använda sig av det :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju rena toppen, jag blir så glad av sånt!
      Tack och kram!

      Radera
  7. Sådana krutgummor gillar jag. En sådan vill man bli själv när man blir gammal. Hon påminner om Ruth i Virginia som är 88 tror jag. Kul med sådana människor!

    Ha en fin lördag nu med din järnrika mat. Annars kan du få lite av mitt järn. Jag har nämligen för mycket i blodet och tappar varannan månad;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de sköna! Precis, sån ska jag vara också och det tills jag blir 100 minst. Jo, har också tänkt på Ruth, påminner!
      Oj, då. För mycket. Jag hade lagom innan, men det ska jag allt fixa till. Har min meny klar.

      Radera
  8. Underbart med en sådan fin vän! Har själv en granne och vän på 79 år som jag har börjat lära.
    Hon tycker mycket om korsord, så har visat henne att det finns på datorn, puzzel och
    kortspel. Så nu puzzlar hon och står i. Så man får visa annat med tiden, kanske hon blir en riktigt datanörd.
    Glädje kan man aldrig få för mycket av. Därför tror jag att jag fastnade här för det var en god stämmning här hos dig!
    Nu önskar jag en god lördag! Kram Lillemor



    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju olika fart på det där, huvudsaken man vill och försöker. Sonia är till största delen självlärd, ger sig inte, tar tag i det - och skrattar.
      Tack och kram för fina ord!

      Radera
  9. Vilken fin kvinna ♡ ...

    SvaraRadera

  10. Många äldre vill ju lära sig surfa, men de kanske inte har någon som visar dem hur de skall komma igång. Det finns äldre söm sitter med en surfplatta men där tog det stopp, antingen är det brist på tid eller något annat. En ny värd skulle öppna sig för många äldre om de bara fick hjälp på traven.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de som inte kan och förmår ska självklart ha hjälp. Mig får de gärna fråga, men i det här fallet rusar hon på själv, haha, och just det tycker jag är så festligt, hon vågar!
      KL <3

      Radera
  11. Ja äntligen blir det sommartid igen ♥ Tror många äldre lever upp när de lär sig använda internet. om de känner sig ensamma och isolerade." Ett bra verktyg att börja umgås med andra så småningom kanske :) " Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bra, det. Ljusa kvällar. Försmak idag redan, raggarkåren har varit ute och kört och spelat görhögt.
      Surfplattan är alldeles perfekt för att komma ut i världen och ur isolering. Många har släkt och vänner också, men det finns många ensamma stunder.
      Tack och kram!

      Radera
  12. Vilken härlig f d granne! hoppas hon läser detta!
    Järnrikmat är nog bra för dej. Roligt att du kan skratta åt kidneybönerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sonia har läst detta, hon visste om att jag skulle sätta ut foto, som hon godkänt, och skriva lite, men inte vad.
      Hon ringde allt förut, haha!

      Radera
  13. Jag tror mycket på "att välja glädje" (kansk eockså Kay Pollack?)och som han säger; "det är du som har huvudrollen i ditt liv" . Försöker tänka på båda. Det ger positiv energi och med det kommer man långt.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det Kay Pollak! Jag har gått kurs för honom i Nora, jag har hört honom på tre seminarier och jag har hans böcker, fin människa!
      Tittar allt i böckerna ibland.
      Tack och stor kram!

      Radera
  14. Vilken härlig tant! Så kul att hon hänger med i datavärlden.

    (Min son Emil har kommit hit till oss nu. Han sa att han varit i Lidköping i måndags på ett möte på STC, han jobbar ju på det gymet i Kungälv)

    Ha en fin kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är hon härlig! Det gäller att hänga med.
      Då har sonen fått se vackra Lidköping, som är som finast på sommaren!
      Tack och kram ♥

      Radera
  15. Kul med datorer för alla åldrar, skulle tycka det var mysigt om min mamma ville lära sig, men det vill hon inte.-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla vill inte. Jag har väninna som inte heller... näe. Man kan inte rubba berg.
      Kan du inte "lura" din mamma lite på skoj?
      Tack och kram!

      Radera
  16. Tänk så kul med människor som vill ha och sprider glädje! GILLAS! Dessutom så mycket glädje den nya tekniken sprider. Man kan ha kontakt med nära och kära var dom än är på jordklotet! KRamar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, och nyligen chattade jag med väninna, numera bosatt i Chile igen. Otroligt.
      Kram!

      Radera