måndag, december 22, 2014

Vintersolståndet

God morgon, måndag!
 
Tittade på Landet runt igår, som jag gör ibland på söndagskvällarna. Det är faktiskt lite småtrevligt kul.

Dan före dan före "dopparedan" (som enligt gammal sed betydde "dopp i grytan") och dan före min resa. Till de djupa skogarna, där tomten bor.
Väderprognosen ser strålande ut idag. Solsken och 6 plusgraderska det bli när det ljusnat!
För att ta sig till ljuset måste man även ta sig igenom mörkret.
Idag vänder det.

Förberedelser igår inför Mariamässan.
 Inatt har jag inte sovit speciellt mycket. Vaknade 02 och lurade till här en stund efter 05, ungefär som det kunde vara på den tiden jag jobbade.

Jag vet inte om det är vintersolståndet, eller vetskapen om att jag har en tid klockan 07 i tvättstugan. Men jag är tacksam över att maskinerna jobbar åt mig, hihi...

 En tid till har jag att passa idag. Annars kan jag försöka luta huvudet däremellan och ta fem minuter.

Ja, då byltar jag på mig och beger mig iväg ut!

♥ Ljus och Kärlek  ♥

28 kommentarer:

  1. Bara tanken på att vi går mot ljusare tider gjorde att det kändes lättare att stiga upp och ta sig an dagen trots att regnet öser ner.
    Dina rader fick mig att tänka på några andra textrader:
    Så göra vi när vi tvätta våra kläder, tvätta våra kläder, tidigt en måndagsmorgon…
    Lycka till med dagen och hoppas du inte ta dig en sovstund.

    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var lustigt, den sången tänkte jag inte på. Jaha, har varit ute, är inne, ska ut igen. Mörkt och torrt - på backen. Rätt milt.
      Ja, det ska bli ljusare, väldigt skönt, men just nu går jag som i en trött dimma.
      Kram!

      Radera
  2. Uppe med tuppen ser jag ;-) precis som jag. Fint inlägg som får en att tänka till! jag kommer att lösenordsskydda min blogg p.g.a. en massa skräppost som dyker upp och som jag är ganska trött på :-( Vill du fortsätta att följa mig vilket jag hoppas, kan du väl skicka din email till mig så skickar jag lösenordet. Jag har inte FB så jag kan inte skicka där igenom. Hoppas att vi "ses" och att du fortfarande vill vara min bloggvän! ninniegrethe@gmail.com Ha det så bra så länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag gillar att tänka till själv också, och du har en tänkvärd blogg själv, tycker jag!
      Jag följer dig gärna fortsättningsvis.
      Kram!

      Radera
  3. Visst är det ljuvligt att vi går mot ljusare tider även om det inte märks direkt...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går sakta fram, men det går ändå fram...
      Kram!

      Radera
  4. Man har såna där nätter ibland. Det är ju tur att man inte har ett jobb man måste gå till längre. Nu är det ju ingen större katastrof om man känner sig lite däven.
    Lycka till i tvättstugan! Själv ska jag byta i sängen och sätta igång min tvättmaskin.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, precis, kroppen gör som den vill ibland och tydligen hade den bestämt sig för vaket tillstånd. Jag bäddade rent igår, så jag borde ju sovit gott.
      Häpp, nu en sväng igen, får gå ut, för att komma till stugan.
      Kram!

      Radera
  5. Kanske har du drabbats av lite, omedveten, julstress?
    Mina senaste nätter har sett ungefär likadant och ändå
    är jag ledig med stort L!
    Idag väntar frissan och inte så mycket mer :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, inte vet jag, jag var nog stressad inför tidspassningen isf. Annars finns ingen julstress här, jag går i min takt och grejar.
      Kram!

      Radera
  6. Att inte sova ordentligt är jobbigt men jag hoppas du får en skön måndag o ta hand om dig kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag kan få några minuter sömn på dagen, efter den andra tidsbokningen är klar.
      Kram!

      Radera
  7. Jajamensan nu går det åt rätt håll! Det känns så skönt att veta! Mörkret är inte min grej, men det finns värre saker! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns alltid värre saker, nästan iaf.
      Så, nu vänder det, härligt! Kram!

      Radera
  8. Inget vidare när man inte får sova ordentligt :( Du får lägga dig ovanpå en stund nu på dan!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju ingen nöd på mig, jag får väl unna mig att känna mig trött, det brukar bli bättre sömn natten därpå.
      Tack och kram!

      Radera
  9. Jag gillar tanken att det håller på att vända. Fast om jag tittar ut genom fönstret ser jag bara grått och att det regnar. Hoppas du får det trevligt i de djupa skogarna och att tomten är snäll emot dig. God Jul. Kram Bosse L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här finns solen, serru. Det är olika. Bara några mil bort kan det regna förfärligt.
      Ja, Dalsland är mysigt, där har jag ju bott också och tomten, honom har jag haft vissa kontakter med, det är värre med John Blund, han visar sig inte. Grrrr.
      God jul kram!

      Radera
  10. Sånt där händer ibland med sömnen. Det är väl julen kan jag tro, som spökar i skallen.
    Får önska en God Jul från Hjo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det händer. Fast jag tror mer det var en tvättstuga inblandad där, jag gillar inte tidiga tider, men det fanns inget annat att välja på.
      God jul!

      Radera
  11. Ja, de nätter då sömnen fått lida är det skönt med en liten tupplur under dagen.
    Fast jag kan tycka att dagar då en skall upp tidigare än vanligt ofta är svårare att somna och/eller hålla sig sovande under. Märkligt det där.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kroppen är märklig och inte blev det någon tid till att sova heller, och nu ska det förberedas för i morgon, så det kan bli! Kram

      Radera
  12. Ja nu blir det ljusare, fast jag älskar när det är mörkt o mysigt också, lite jobbigt att ligga vaken mitt i natten. Det händer lite då o då.
    KRAM Primrose och ha det gott ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var jobbigt och denna dag har varit uselt seg, men jag får lägga mig i tid.
      Kram!

      Radera
  13. Hoppas du hann sova igen lite tid - inte kul att inte vara utvilad när äventyret i stora skogen väntar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte hunnit sova! Får lägga mig i tid, för jag ska åka i morgon!

      Radera
  14. Så skönt att det nu blir ljusare, även om det sker så sakteliga. Jag är inte direkt en vän av mörkret, men har å andra sidan inte varit hemma så mycket i höst utan haft förmånen att få ta del av solljuset i Spanien.
    Hoppas din nattsömn blir bättre till natten för men ibland går hjärnan på fullt varv, man har många tankar och då blir det ingen ro.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, tack, jo jag har sovit inatt, sovit gott, det var skönt.
      Tack och kram!

      Radera