tisdag, december 23, 2014

Santa Claws - dan före dan


God tisdagsmorgon!

Dan före dopparedan. Och nu är det full rulle, nu är det skarpt läge. (H)julen ska rulla. Långt bort. Så nu har jag packat kappsäcken full med klappar.

Jag avskyr att köra i mörker, så får passa på de få timmarna som det är ljust.
Blir mysigt med uppesittarkväll. Som blivit tradition de senaste åren.

Ruth i Virginia frågade när de stora julborden började, för hon var bara van vid julmiddag, som hon mindes från Bergslagen.

Det är intressant. Bra fråga.
Själv var jag hemifrån van vid ett litet julbord på julafton. Det innehöll dopp i grytan, grisfötter, hemmagjord sylta, korv, sill, lutfisk, skinka, till det dracks det julmust och svagdricka på damejan från Bryggarn, och sist på kvällen risgrynsgröt med mandel i.
Någon av de andra juldagarna var vi alltid bortbjudna till någon av mina fastrar på julkalas. Då fanns det mycket gottigheter. Kanske man kunde kalla det julbord, fast man sa inte så då.

Jag googlade också på julbord och såg att det faktiskt funnits väldigt länge.
HÄR! är en länk, för den som vill fördjupa sig, väldigt intressant!
Och julmusten har funnits i över hundra år!

Nu är julnaglarna fixade, bild kommer imorgon, och jag lämnar datorn här hemma, sovandes sin skönhetssömn.

Tack, alla besökare av min blogg hittills i år, ni har varit MÅNGA!
Utan er hade inte min blogg varit så levande.
God uppesittarkväll!




♥ Ljus och julgransdoft ♥

14 kommentarer:

  1. Hoppas att du kommer fram innan värsta jultrafiken kommer igång.
    Kör försiktigt och njut nu riktigt av dagarna hos dina kära!
    Massa julkramar och nospussar från oss!

    SvaraRadera

  2. Kör försiktigt och en riktigt,

    GOD JUL

    SvaraRadera
  3. Önskar dig en riktigt God Jul Och drive safe!

    SvaraRadera
  4. En riktigt God Jul önskar jag dig Julkram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  5. Jag önskar dig en riktigt God Jul samtidigt som jag ber dig köra försiktigt!
    Och så tackar jag för att jag får vara en av dina läsare!
    Kram♥

    SvaraRadera
  6. Hoppas nu resan går jättefint och Julen blir härlig.
    Jag var aldrig på något Julbord när jag bodde hemma eller som barn.
    Det var julbord med släkten, vi turades om.
    Men får in o kika på länken ,-))
    VARM Julkram.
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Låter mysigt o vettigt med en jul utan datorn *S* GOD JUL på dig kramen

    SvaraRadera
  8. En riktigt god jul önskar vi dej <3

    SvaraRadera
  9. ♡-ligt God Jul/Kram

    SvaraRadera
  10. Hjärtligt tack, Gerd! Bloggning ger vetskap.

    Julmiddag här består av kalkon med dressing, sweetpotatoes, potatismos, gröna bönor ,sås och cranberrysylt (cranberry är ett lingon av amerikansk storlek)

    Efterrätt är pumpkin- och äppelpaj m. vispgrädde el. glass

    Det bästa är efteråt, så man kan frossa sej i Turkey sandwiches!! Yummy!

    Ha det skönt uppe i Dalslandsskogarna och ta det lungt på vägen!
    Julekram, kära vän!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  11. En skön jul önskas av mig...till dig!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Önskar dig en riktigt God Jul! Tycker heller inte om att köra i mörker, i synnerhet inte när det är blött och halt. Gillar mycket Simon's cat. Får man ladda ner den hur som helst?
    Julkram från Ingrid

    SvaraRadera
  13. Önskar dig en alldeles underbar julafton ! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Alla kommentarer lästa på plats, men inte mer gjort, tack för allt fint skrivet och önskat.
    Kram!!!

    SvaraRadera