onsdag, december 31, 2014

Nyårsafton 2014

Godmorgon, nyårsafton 2014!

 Kriget mot bacilluskerna pågår... min häxbrygd med ekologisk ingefära, vitlök, chili, citron och honung puttrar snart i grytan igen. Tror att det lindrar.
Har faktiskt sovit lite bättre, men väljer att vila här hemma.

Ute är det milt, en plusgrad och mulet, snön har smält lite.
Lägsta elförbrukningen på 30 år, säger de på radion, om detta varma året 2014. Men nog sjuttan tänker de höja hyrorna 2015...

Jag letade förut i minnenas arkiv och såg vår nyårssupé för tio år sedan.
Det verkar ha varit förrätten, som serverades där, på den mörkblå linneduken...
Vacker dukning, var A och O.
Bästa porslinet, ser jag. Empire. Det har jag numera som vardagsporslin *blink*
Och mig, på vänernstranden inför 2005. Tänk på 1990-talet, då satt vi på jobbet och spånade hur tekniken skulle se ut år 2005. Herregud, det kändes ju raketår långt bort!
Och nu skriver vi strax 2015. Hujedamej, vad tiden går.

Ikväll, nyårsafton, när vi tänder stjärnorna.
Eller, förresten, vem gör det? Vem tänder stjärnorna nuförtiden?

Detta Nyårslöfte för 2015 har jag hittat och lånat:

"Jag lovar att respektera, stötta och älska mig själv nästa år.
Jag lovar att trösta mig själv när jag inte tycker att jag duger
och förlåta mig själv när jag känner mig skuldtyngd och misslyckad.
Jag lovar att göra så gott jag kan för att göra den här världen lite bättre,
så mitt inre barn kan känna sig trygg och beskyddad.
Jag lovar att ta hand om mitt inre barn, ge det äventyr och sagor, penslar,
frön och en spade, sånger och danser och alla möjligheter till glädje.
Jag lovar att då och då förundras i tacksamhet över miraklet att jag finns till,
på en underbar planet med bröder och systrar som i sina olika färger
berikar helheten.
"


 ♥ Gott Nytt År 2015 ♥

30 kommentarer:

  1. De vackraste nyårslöften jag någonsin läst!
    Hoppas du får en skön kväll i soffhörnet, kryar på dig och börjar 2015 med friska tag.
    Hade jag varit bortbjuden skulle jag också ha lämnat återbud och krupit under filten,
    men andras förväntningar har jag svårt släcka. Speciellt när en liten kille som snart fyller två, packade sin väska redan i förrgår för att åka till "momo".
    Stor kram och Gott Nytt År!
    Nospuss från Melody så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om, att jag inte kunde åka iväg, när jag mår så här, så är egen fåtölj eller soffa bäst. Jag kan slänga upp fötterna på bordet om jag behagar (vilket jag nog inte gör, men känslan) och jag behöver inte vara trevlig och hålla konversationen igång!
      Vi får krya på oss du och jag, tack och kram och nospuss tillbaka ♥

      Radera
  2. Ett riktigt Gott Nytt År till dig med! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. *** Gott Nytt År ***

    2015

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att 2015 blir ett bra år för dig och absolut att förkylningen är över då ;)
    De där löftena påminner mycket om de jag har fått ge till "damen med soffan",
    eller rättare - vi jobbar på dem..
    Ha en bra dag/natt och ta väl hand om dig
    Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt skrivet, lova är lova men orkar man inte så får man jobba på det ♥
      Tack och kram!

      Radera
  5. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Fortsätt att krya på dig nu!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Önskar dig en trevlig nyårsafton och ett GOTT NYTT ÅR!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Jag ska försöka öva lite mer på pianot och orgeln och inte sitta så mycket vid datorn har jag tänkt att lova mig själv. Annars blir det som vanligt. För första gången på många år ska jag se på Nyårskonserten från Wien - har alltid spelat i kyrkan vid den tiden tidigare.
    Önskar dig en skön nyårsafton och att du snart blir helt frisk och pigg igen. Själv går jag på penicillin och hoppas att jag också snart ska kunna bli som vanligt.
    Varm kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyårskonserten från Wien, ja. Hur många gånger har inte jag sett på den? Och backhoppningen från Garmisch Partenkirchen, jag kan riktigt höra skidornas rasslande.
      Klart vi ska bli friska och hurtiga igen!
      Kram!

      Radera
  8. Väldigt bra råd inför 2015!
    Ett riktigt gott nytt till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!! Kul att se dig här, så långväga ifrån nu! Ja, vi försöker väl följa goda råd, försöka duger.
      Tack detsamma!

      Radera
  9. Klart att finservisen ska användas! Vore helt meningslöst och den står att dammar igen bara. Så fortsättningsvis ska vi bli bättre på att använda den!

    Önskar dig en fin nyårsafton!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det bästa är gott nog. Så det används.
      Tack och kram!

      Radera
  10. Va vackert skrivet o sant ...ja tiden den går snabbare med åren känns det som ...sitter här i mysisar o stor trivs fast dock lite tomt utan maken stor kram å gott nytt 2015

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt, du har en jättefin make, han finns för dig. Jag vet att ni går om varandra i arbetsskiften. Kram!

      Radera
  11. Gerd! Tack för i år! Jag hittade hit sent på året men har läst i kapp en del och haft många trevliga stunder tillsammans med dina trevliga, ofta positiva, tänkvärda och ibland filosofiska texter. Vackra bilder har berikat mig.
    Nu önskar jag dig ett Gott Nytt År och kan känna att de råd du delar med dig av stämmer bra in även på mig.
    Kramar och tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte. Av födsel och ohejdad vana är jag en positiv person, som ändock fått smaka på livets sura rönnbär. Vill dock inte förmörka, utan försöka se ljuset.
      Jag hittade din jättefina blogg, tack vare Ruth i Virginia. Så kan det vara. Tillfälligheter.
      Ett gott nytt år till dig också och en stor kram!

      Radera
  12. Ja tänk hur man satt och funderade på 90- talet hur 2000- talet kunde bli å vara. Ja nu är vi där. Tänk så fort tiden går.
    Roligt att se dina bilder från svunnen tid.
    Mycket fint löfte åxo.

    Önskar dig ett jättefint bra och nytt år.
    Kramelikraaaaam och......

    GOTT NYTT ÅR!❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu har det blivit nytt år, och jag gick inte och la mig kl 23, det blev att jag väntade ut, trots krax och trött.
      Gott nytt ♥

      Radera
  13. Gott Nytt År Gerd!!!! <3 <3 <3

    Önskar dej ett fint 2015 <3 många varma kramar <3

    SvaraRadera
  14. Hej. Jag har följt din blogg i snart ett år. Tycker om ditt sätt att skriva, din positiva attityd. Då jag också är ensam så är det skönt att läsa glädjefyllda rader. Ibland har jag velat kommentera och också gjort det, men då jag inte har nån blogg så verkar det som om det är stört omöjligt att lämna en kommentar. Den här gången får jag testa "anonymt". Hoppas att 2015 blir ett mycket bra år för dej! ö Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla! Vilka fina rader du skriver! Så glad jag blir. Jo, jag har ju ett liv som andra, fyllt med glädje och sorg, men försöker se det positiva ändå. Hoppet finns alltid.
      Det går jättebra att kommentera som anonym, bra att du skriver ditt namn som du nu gjorde, annars vet jag ju inte vem det är, även om jag inte vet vem du är ändå, så är det bra att ha ett namn.
      Oj, vad jag svamlade.... men du fattar ;) ♥

      Radera