fredag, december 12, 2014

Masala

God morgon, fredag!

Vaknade långt före tuppen idag. Vaknade först halv tre, somnade om och sen...

Förresten, när vaknar tuppen?
Kuckeliku, klockan är sju? Eller kan jag läsa att tuppen väcker klockan sex.

Vaknade till mörker och regn. Varnas om jättemycket snö till kvällen!
Men Lidköping har varit väldigt förskonat från väderkaos, så jag är lugn.
Så här log solen mot mig igår, när jag gick till mataffären!

Såg på "Gör om mig" på God kväll i TV.
Förresten, skulle jag behöva också, göra om mig, lite, hitta stilen.
Tror nog de flesta skulle vilja det, haha!

I vart fall så är den nya färgen för 2015 just Masala.
Jag gillar sedan länge den indiska kryddblandningen Garam Masala, fullkomligt älskar den. Består av svartpeppar, chilpeppar, koriander, spiskummin, kardemumma, kanel, muskot och kryddnejlika.
Garam betyder het och masala kryddblandning.

Färgen Masala, då.
För att i nästa ögonblick kalla den Marsala.
Ja, jag vet inte, jag.
Men den ska vara oxblod rödbrun falu rödfärg och tegel. Något ditåt.
Ganska snygg.

Nu ska kaffehurran på så jag vaknar på riktigt!
Må så gott.

♥ TilliT ♥
Kärlek

26 kommentarer:

  1. Go´morron ! :-)

    vet inte när tuppar vaknar, men jag vet att de jag haft vaknat vid sextiden och fört ett hemskt liv. Sådana ska jag inte ha fler gånger. :-)

    Ha en skön dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu var det ingen tupp som gal, och ingen hade jag här, haha!
      Solen skiner, det tackar jag för, kram!

      Radera
  2. Tuppen får gärna vakna 7 ,-)))
    Göra om sig hitta stilen, ja det är nog svårt att hitta sin stil många gånger, man bara hoppar in i sitt vanliga ,-)
    Härlig färg.
    Indisk kryddblandning är gott!
    Vi brukar också klara oss från stormar, får se hur det blir, vi ska ut o åka tidigt imorron bitti.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk, nu kom solen här, svårt tro att det blir snöstorm till kvällen, men man vet aldrig, vädret är nyckfullt.
      Tack och kram!

      Radera
  3. Ja det måste väl finnas någon tupp som inte vaknar kl 7? eller ha ha trist när det blir så masala är inget för mig folk runt mig skulle tuppa av om jag fick en ny hårfärg ha ha hoppas du får en skön fredag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menade nog inte hårfärg, haha! Näe, men klädplagg, kanske?
      Tack och kram!

      Radera
  4. Garam Masala liksom det flesta indiska kryddblandningar älskar jag också. Men som färg hemma eller på kläder nobbar jag den.
    Här är för en gångs skull soligt, så jag hoppas jag slipper snön - åtminstone ikväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis nu kom solen här också! Gillas.
      Vi får väl se om färgen blir bra då den kommer, jag passar i vinrött, men detta är inte exakt så.
      Ha det så trevligt, du skulle ut på't...

      Radera

  5. Jag gillar indisk....

    KL ♥

    SvaraRadera
  6. Kryddblandningen är inget för oss för Husse vägrar. Men jag säger ja tack :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika. Här gillade vi båda. Då. Kram!

      Radera
  7. Ja, ibland behöver man både förnya sig själv och sina kryddor i köket. Man kör ofta på det gamla vanliga som man är van vid :)
    Ha en trevlig fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra med andras ögon och syn på saken.
      Tack och kram!

      Radera
  8. Jag hade inte ens somnat när du vaknade ;)
    Snygg färg.
    Önskar dig en trevlig fredag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då. Där ser man. Jag ska inte klaga, för jag har sovit en hel del ;)
      Tack och kram! <3

      Radera
  9. Tuppen tar nog sovmorgon när det är så här mörkt! Fast på förmiddagen idag har vi haft riktigt skönt väder och jag tog mig en promenad runt samhället och kunde konstatera att det blivit lite mera vatten i Klinteån och jag såg sex öringar på väg upp mot lekplatserna.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid (som ännu väntar att one.com ska höra av sig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trist med din blogg, men det ordnar sig, det är nog Tålamod, som gäller, som i mångt och mycket, fast ibland brister tålamodet!
      Kram!

      Radera
  10. Jag hatar din ordverifiering. Tio uppdateringar fick jag göra innan jag kunde läsa texten och sen blev det ändå fel och jag fick gör tre försök till. Finns det ingen enklare variation, för den här tror jag att du är ensam om nu!
    Kram, kram och förlåt att jag låter sur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig! Men det är inte JAG, det är Blogger som envisas. Jag har tagit bort verifieringen för länge sedan.
      Väldigt många har fått denna verifiering utan att ens ha bett om den, och jag sitter också och hatar. Får göra om. De flesta har siffror, men detta kan man inte bestämma själv! Usch.
      Kramkram!

      Radera
  11. Om inte tuppen är uppe kl 5 så får väl jag väcka den!!
    Alla dessa konstiga namn på färger gör mig snurrig,
    kalla dem vid sitt riktiga namn.
    Indiskt däremot ääääääääälskar jag!
    Vi hade snöblandat regn i ungefär 10 minuter och nu
    sitter väl de flesta här nere och väntar på stormen..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, indiskt är fint, även indiska kläder!
      Här märks inte av någon storm, Än. Men jag tror det ska vara värre söderut och Halland.
      Kram!

      Radera
  12. Oj, hade ingen aning om att den färgen kallades Masala. Den liknar då inte den Garam Masala i färgen som jag fick av min bror en gång.
    Kramar! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Garam Masala är gult. Detta var något helt annat.
      Kram <3

      Radera
  13. Jag tror att tuppen är lika förvirrad som jag med det här med sommar- och vintertid... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag själv är något förvirrad också, för jag sover på så knäppa tider numera.

      Radera