lördag, december 13, 2014

Lucia 2014

God luciamorgon!

Så skriver vi då lördagen den 13:e december.
Elva dagar kvar till Julafton. Och tio dagar kvar tills jag åker till barn och barnbarn.

Nu är det inte adventsljusstaken som jag vill visa, utan mer mina orkidéer. Fick inte riktigt med alla, men de blommar rikligt. Och så ville jag visa snölösheten igår!
Jag tittar ut och det är varken storm eller snö idag heller, utan här förväntas stor sol i eftermiddag!

Såg "Svenska hjältar-galan" på TV igår. Intet öga var torrt.
Otroligt så många hjältar det finns i det tysta.
Det som berör mig mest, är ju när det handlar om barn och ungdomar.


Ja, då blir jag ett kyrkans barn halva den här lördagen, för vi drar iväg vid lunchtid för övning.

Sedan allmänhetens lussefika klockan 15.00 och Konserten börjar 16.00 i Sunnersbergs kyrka.
Och vi kommer att få se en Lucia, som heter duga. Ja, namnet är inte Duga, utan ett helt vanligt, men ändå speciellt.
Välkomna!

Nu ska jag sätta mig med kaffekoppen och mackan och njuta av Lucia på TV2!

♥ Ljus och Kärlek ♥

40 kommentarer:

  1. Just nu njuter jag av ljus och välsång från TV:n luciasändning.
    Så vacker för både öga och öra!
    Ha en skön dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis lyssnat på TV lucian och hela kören. Underbart!
      Tack och kram!

      Radera
  2. Luciamorgon på TV är en av årets höjdpunkter i TV, liksom Hjältegalan!
    Önskar dig en fin Luciadag med mycket skönsång!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är två höjdpunkter, det håller jag med dig om!
      Tack och kram!

      Radera
  3. Underbara orkidéer, du har där!
    Man blir så glad när de blomstrar, jag har två som länge varit bara blad och nu när de blommar blir man ju bara så varm i hjärtat.


    Önskar dig en fin luciahelg :)
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, man blir så glad över blomstren!
      Tack och kram!

      Radera
  4. God morgon!
    Ingen luciastämning här direkt.
    Strålande vacker soluppgång och en stark längtan till våren..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mörkret ska flykta snart. Jag längtar också till våren, faktiskt, men först får vi ha jul och nyår.'
      Kram!

      Radera
  5. Ett kyrkans barn kan jag väl knappast påstå att jag är, men jag ska till ett litet kapell en bit härifrån och fira Lucia med SPF i eftermiddag.
    Ha en riktigt skön Lucia!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det har varit underbart hittills! Kram!

      Radera
  6. Du har en hel del att stå i denna Luciadag, men jag tror att du tycker att det känns bra och trevligt. Alltid mysigt att kunna glädja någon med sång.
    Vilket fint fönster med alla orkidéer. De är så fina dessa växter och du har då verkligen många vackra exemplar.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit mycket, men nu är jag hemma och är supernöjd.
      Kram!

      Radera
  7. Åh, orkidéer är ju så vackra. Och dina var väldigt fina där i fönstret :)
    Vi har ingen snö här heller. Och stormen verkar ha dragit vidare som tur är.
    Ha nu en fin lucia!
    Kram

    SvaraRadera

  8. Du har så fina friska orkidéer, en av mina har endast en blomma kvar, men det är en sån som inte skall klippas ner, får se vad som sker med den. Mina andra är på väg att förnya sin skönhet.

    Luciakram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klipper knappast ner mina orkidéer, men jag har kommit på god fot med dem om bevattningen.
      Luciakram <3

      Radera
  9. Du har fina orkidéer ♥ Önskar dig en underbar luciadag på alla sätt och vis. Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  10. Vilka vackra orkidéer! Och tänk att de blommar samtidigt! Orkidé är min favoritblomma och jag har några, men har inte fått dem att blomma samtidigt nu i höst. Tror de stod för varmt och torrt i somras.
    Trevligt med luciatåg i kyrkan med konsert och tillhörande fika. Önskar dig en fin luciadag.
    Här har jag fått tag på lussekatter och är nöjd med det. Igår sjöng vi in julen på kyrktorget och det var stämningsfullt, men luciatåg får jag nog baar se på tv i år.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag har haft väldig "tur" med mina orkidéer sedan jag började köpa dem för snart tre år sedan. Min man ville inte ha några, bara pelargoner ;) Men nu gör jag som jag vill, och det lyckas ;)
      Jag har fikat kaffe, lussekatt och pepparkaka, så gott. Och allt var så fint. Kram!

      Radera
  11. Underbart fina orkidéer... :-)

    Ska också iväg nu på luciafirande...

    Önskar dig en härlig och stämningsfull dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är speciellt med lussefirandet. Kram!

      Radera
  12. Santa....Lucia..............santaaa...Lucia.....

    Du hörde väl min sång till dig. Jag lussar för dig. Men du ser nog inte detta nu då du säkert är och övar sång.
    Jag såg åxo galan, och visst finns det många hjältar i det tysta. Tårarna flödade här hos mig. Känslig som jag är.
    Hursomhaver.......Du ska ha det gott....jättegott för här kommer STORA luciakramen från mig.
    Fånga den....
    KRAAAAAAM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bra hörsel med mina hörapparater på (som jag fuskar med för jämnan) så jag hörde dig! *busvissling*
      Fångade kramen, tack!

      Radera
  13. Vilken blomsterprakt i ditt fönster! Även här blommar orkidéerna och så brukar det vara strax före jul. Tyvärr har julgranen en negativ inverkan på dem...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl tur att jag ingen julgran har, då ;) Och jag har inte så många rum att välja på.
      Tack och kram!

      Radera
  14. Lucia hälsade på men bara i tv. Väldigt fin bild på blommorna i fönstret!
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fint! Jag fick en ny upplevelse i lucia ;)
      Kram!

      Radera
  15. Dina orkidéer är verkligen otroligt fina! Önskade ha dina gröna fingrar. Alla våra orkidéer har dött efter max fem dagar...
    Ingen snö eller storm här heller, däremot en grym halka på gångvägarna - definitivt läge för Icebugs imorgon.
    Kollade inte programmet, men har förstått av Eva Trillian att hon också var väldigt berörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag trodde inte jag skulle klara av dem så bra, men känner att jag lyckas. Och bättre efter flytten från trean till tvåan, faktiskt.
      Här har varit så grönt och torrt, behövdes efter den blöta tv-kvällen igår ;)

      Radera
  16. Hej.....otroligt längesedan jag var inne i bloggvärlden nu och roar mig med att njuta av alla fina bloggar....Jag tröttnade och lyssnade på det...så breaket har bara varit skönt....nu har jag återigen lite att dela med mig av ....så jag ska försöka att göra det bästa....Har just gjort en otrolig resa....Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, kära du! Vad roligt att se dig igen!
      Måste kolla din blogg!
      Tack och kram!

      Radera
  17. Trevligt..har du möjligheten att resa dit.....missa det inte....stora ord ..men det har förändrat något inom mig....detta land... Kramisar igen !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ha detta som mål, att en dag kunna resa dit! I nuläget inte möjligt, men hinder är till för att övervinnas!
      Kram!

      Radera
  18. Så ungefär ser det ut i mitt köks- och matrumsfönster också. Fast jag har inte så många - de flesta har tagit slut och förpassats till vardagsrummet med heltäckningsgardiner framför. Men jag fick en ny fin i förrgår när jag ackompanjerade kören hos Rebeckasystrarna. Med undantag av den stora julgruppen jag fick av kören har jag inga julblommor alls. Det är bara orkidéer som överlever hos mig.

    Blir ingen mer lucia för mig förrän på torsdag då jag reser upp till Stockholm för att vara med på Lilla Akademiens julkonsert där Casimir ska vara med och sjunga.

    Sen spelar jag hela julafton och även på juldagen så vi firar ingen annan jul än den. Skönt tycker jag som inte vare sig gillar att pynta eller laga mat. Kent är ju laktovegetarian så vi brukar aldrig ha någon julmat heller. Barn och barnbarn träffar vi efter jul när hysterin lagt sig :-)
    Kram från Ingrid som önskar dig en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller några fler julblommor. Julstjärnorna har dött ut, bara en kvar. De brukar annars vara helt odödliga, varar över midsommar, typ.

      Din musikdel passar ju dig perfekt, då, förstår jag! Så kul!
      Ja,här är lugnt nu - och jullov på det mesta.
      Tack och kram!

      Radera
  19. Vilka underbart vackra orkidéer! De trivs verkligen hos dig! Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja de ser ut att trivas, roligt. Kram!

      Radera
  20. Vilken imponerande fönsterbräda! Väldigt vackert!
    En orckidé jag fick i somras ger mej inga blommor
    men dom tjock bladen växer. Har du nåt råd för mej?

    Ruth i Virginia

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Men det är en yrkeshemlighet ;) skojar.
      Nej, jag har inget råd. De trivs i olika fönster, eller om det är i väderstreck. Jag tror att jag blivit tummis med mina, helt enkelt. Vattnar dem, dränker in dem, var tionde dag.

      Radera