måndag, december 29, 2014

Humle och Dumle (1959)

Godmorgon, måndag!

Nästnästsista dagen på gamla året.
Minus 8 grader och kylan avtar, i morgon lär den ligga på nollan.
Igår kurerade jag mig med ingefära och echinacea. Jag hade det jättemysigt inne hemma hos mig. Inga måsten, bara vila, tända ljus, läsa, äta och dricka. Allt fanns inom räckhåll hos mig.

Gårdagens barnprogram?
Verkligen inte gårdagen, utan stenåldern! Militärdisciplin och inte ens rolig?

Fast TV var ju nytt för de flesta. Mina föräldrar hade inte TV 1959, utan vi barn gick till grannen, som köpte TV till Fotbolls-VM 1958.
Och vi tyckte det här var superintressant.
Vi kunde t.o.m. titta på testbilden, haha!
Ja, utvecklingen har då verkligen gått framåt!
Tänk när färg-TV kom!

Idag kollar jag hur det går med mina nyårsplaner. Inte så säkert, jag blev allt angripen. även om jag vägrar ta ordet förkylning i min mun. Andra gången i år, jag som aldrig....

 Ljus och Kärlek

26 kommentarer:

  1. Är ju ledig och då är det jättemysigt att titta in i din blogg vännen. Jag blir på bra humör av allt igenkännande. Humle och Dumle var ju jättetrevligt och kul. Fast jag var nog inte född då den kom ut. Jag född 1967 så......
    Skönt du har allt inom räckhåll. Annars har jag väl fått tagit jetplanet och hjälp dig. Jag är en SUPERDUKTIG sköterska *ler*.
    Tack för att du finns i blogglandia.

    Varm go måndagskram till bästaste Gerd��❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, söta fina uppiggande TantGlad för att du finns i blogglandia, jag blir alltid så glad när jag läser inne hos dig och nu vart jag godkänd av roboten också, jipppii så jag kan kommentera, det är ena riktiga busar, de där robotarna.
      Måndagskram ♥

      Radera
  2. Humle och Dumle minns jag, undrar vad dagens barn skulle säga om det programmet!
    Har mina misstankar! Här är det årets första förkylning som knackar på och jag vägrar släppa in den, så kampen är hård. Har den inte kommit förr behöver den ta mig tusan inte komma nu.
    Hoppas både du och jag fixar att fira nyår med röd näsa!
    Stor kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kämpar på! Ingen röd näsa här, bara lite sjukdomskänsla i kroppen, men jag krigar.
      Kram ♥

      Radera
  3. Usch, så jobbigt med dessa förkylningar som kan vara så envisa. Men, det brukar ibland bli så då vi träffar barn, inget att göra åt mer än det du gör.
    Härlig bild. Påminner om mig och mysingen. Jag rödhårig och han mörk. Vilken liknelse förresten, men den bara kom.
    Hoppas att du snarast kryar på dig.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns inte bra alls, nu. Sätter P för mina planer.
      Ja, katterna påminner om er, fast ni kanske skulle byta hårband, haha, eller inte.
      Kram ♥

      Radera
  4. dom där kommer jag i håg tyckte det var rätt skoj :) oj så har även du drabbats av bacillerna stackare ...skickar över krya på dig så en stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som om de inte bryr sig om min krigföring, de där bacilluskerna.
      Tack och kram!

      Radera
  5. Usch vad trist att du har blivit förkyld :( Hoppas du ändå kan vara med och fira in det nya året!
    Kram och krya på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag inser, så, så är det nog trist.Men själv är också ett bra sällskap *ler* får aldrig misströsta. Tack och kram!

      Radera
  6. Haha......Ja, Humle och Dumle såg jag på när jag var liten. Tyckte dom var lite läskiga.
    Nutidens barn har alldeles för mycket att välja på bland barnprogram ;)
    Krya på dig!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tittar man på Humle och Dumle idag, så ser de ju inte kloka ut, men jag var aldrig rädd för dem.
      Nutidens barn har mycket, ja.
      Tack och kram ♥

      Radera
  7. Humle och Dumle har jag inget speciellt minne av. TV fick vi först 1962, men vi hade goda vänner som vi häckade hos på kvällarna, speciellt när det var ishockey.
    Hoppas att du snart kryar på dig. Jag åkte också på en förkylning för ett tag sedan, men den var väldigt beskedlig, om än långdragen.
    Ha det så bra!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förkylning verkar ha satt sig fast och det äventyrar nyår. Attan, också. Det är som det är.
      Tack och kram!

      Radera
  8. "Man ska aldrig säga aldrig..."
    Hoppas du har lyckats mota Olle i grind så att det inte blir värre.
    Vi köpte tv relativt sent men jag minns Humle & Dumle som igår,
    tyckte de var jätteroliga.
    Idag finns det ju miljoner (nåja) program att välja på, frågan är om
    de är så mycket bättre.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tycker det själv, med detta programutbudet för barn, för som vuxen, tycker jag ändå inte det finns så mycket.
      Nej, men det är bättre att säga aldrig sjuk än alltid sjuk ;) jag blundar för det negativa ;) men dock, jag vet inte hur det går med detta.
      Kram!

      Radera
  9. Ja, nog har det hänt ett och annat på TV-fronten. Nu kan jag nästan tycka att utbudet blir för stor. Jag har svårt att se skogen för alla träden... Men det är naturligtvis en smaksak med det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vänjer sig också. Förr var man sannerligen inte bortskämd, men det kanske man inte är nu heller?
      Kram!

      Radera
  10. Humle och Dumle gillar jag även om jag inte var född när det sändes 😀 Lite värdelöst vetande kan jag bidraga med. Kapten Bäckdal hette i verkligheten Dahlbäck 😊😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det. Det var Nils Dahlbäck. Fiffigt.

      Radera
  11. Humle och Dumle... Nostalgi på hög nivå! Det tog måååånga år innan jag fattade att det var upp-och-ner vända hakor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen nostalgi! Hihi, vilka påhitt!

      Radera
  12. Måste bara säga Krya på dig Gerd. Hoppas att du mår bättre i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla! Nu kryper jag under dunet.

      Radera
  13. Hoppas att din "opasslighet" skall avta och det snarast.
    Lite extra ingefära blandat med bitar av päron och citron som kokas, silas och dricks som te borde göra det "där lill extra" för att piggheten skall infinna sig. (KInesiskt påfund och som hjälpt mig flera gånger...)
    minns också, tror det var 1957, grannarna hade köpt tv där vi i Töreboda satt bänkade på lördagarna för att se Hylands Hörna. Tror även att humle och Dumle fanns då. Pm inte annat såg jag dem 1959 då vi flyttade till Solna och köpte tv.
    Kommer fortfarande ihåg inledningssången....
    Nostalgi! Men härligt!
    Krya nu på dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, Ditte. Jag får ut och köpa hem mera ingefära. Hade ändå så tänkt göra min dekokt.
      Sover som en kratta i natt. Uppe och skuttar nu.
      Kram!

      Radera