söndag, december 21, 2014

Fjärde Advent 2014

God morgon, söndag!

Idag cyklar jag iväg till Kyrkans Gård. Är där redan vid 09 och 10 är det Maria-mässa och Fjärde Advent.
Det är 2 minus ute, lite rimfrost på bilarna, annars bart på backen.
Mörkt. Men i morgon vänder det. Vintersolståndet!

Igår åt jag ett eget mini julbord hemma hos mig, då. Kokte fläskkorv, ekologisk surkål, brysselkål, rödbetor, kalkonprinskorv m.m. Tänk förr, då gjorde jag alltid senapssås eller pepparrotssås till korven, och potatis till. Inte nu.
En del av min orkidéprakt, de vita.


Ja, spegel, spegel på väggen, där!
Vad ska jag ta på mig?

Dagens liturgiska färg är blå, så då åker det på något vitt upptill med blå scarf och blå jeans nedtill. Det känns bra.

Dan, före dan, före dan, före dopparedan. Jisses så fort det går nu. Klapparna ligger så fint under den osynliga granen. Det är lugnt.

Nu fyra tända ljus, lite äggröra med skinka, kaffe och pepparkaka.
Äppelcidervinäger och lille starke vitaminhutten i magen redan.
Må väl!

♥ Ljus och Kärlek  ♥

34 kommentarer:

  1. I morgon vänder det… så härliga ord i mörkrets tider.
    Plusgrader här och någon julstämning utomhus är det inte, men frid i hjärtat
    är viktigast av allt.
    Önskar dig en fin adventssöndag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. Godmorgon, godmorgon! Ja nu går vi snart mot ljusare tider igen, men det tar ett tag innan det märks! Försöker just nu att läsa ikapp lite men tiden räcker dåligt till...tackar för receptet på fisksoppan! kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomedda, dagen rullar iväg, hinner inte så mycket i bloggen, kramkram!

      Radera
  3. Helt fantastiska orkidépakt..... Jag har fyra och det är just nu bara en som är så där fin. Har förstått att det är väldigt olika på vilken sort man köper, kanske har du en bättre sort än jag.... :-)

    Fjärdeadventsdagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag vet inget om sorter, jag vet bara om skötsel och vilka fönster de trivs i. Jag har lyckats få ett passande fönster nu, så är det bara, eller magi.
      KL <3

      Radera
  4. Dina orkidéer är så fina där i fönstret! Hoppas du får en fin fjärde advent!
    Kram från ett soligt Helsingborg

    SvaraRadera
  5. Här är det lugna gatan idag. Tvättstugan är redan avklarad och om en stund väntar belöning i form av kaffe med dopp!
    Glad söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. December har bara rasslat på och inte var det länge sedan vi tände det första ljuset...

    Ha nu en riktigt fin 4: e advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad det rasslar, fast här är ganska så tyst, har varken radio eller TV på, njuter den vanliga tystnaden. Tack och kram!

      Radera
  7. Ja, snart går vi mot vår. Underbart!
    Vi ska få snö och minus tio grader så vi har hopp om en vit vacker jul.
    Söndagskram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är våren, ja det är våren, önskar jag att jag kunde sjunga just nu, fast det nästan är det,, men det måste väl prutta ut lite snö och kyla först?
      Söndagskram <3

      Radera
  8. Vilka fantastiska orkidéer. Du har då verkligen gröna fingrar - önskade jag kunde säga samma sak.
    Å ditt julbord - där saknar jag bara lutfisk (som jag bara älskar);-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar lutfisk, gröna ärter och vit sås. Men, portionerna är för stora för mig, fast - jag har inte tänkt tanken än, det GÅR ju faktiskt att frysa in det också...

      Radera
  9. Du har ju lika fina orkidéer som Carina! Och det är ett gott betyg ska du veta.
    Hoppas du har en skön fjärde advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem nu Carina är? Men det tackar jag för! Jaadå, tack, jag har det så bra! Kram!

      Radera
  10. Man gjorde mer förr!
    Dan innan julafton blir det vårt eget julbord här hemma ,-)
    Härligt med lite frost, här är det vårkänslor ,-)))
    Så vackra orkideèr ,-)
    Simons katt är en härlig figur ,-)))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, min äldsta dotter jobbar för oss nu. Gör gammaldags jul.
      Tack och kram fina!

      Radera
  11. Jättefina orkidéer. Så tjusiga.
    Ät och må gott du. Man ska njuta i juletider......jo, övriga året åxo
    Den här Simson gillar jag. Tack för ett gott skratt och en härlig ansiktsgympa. Fortsätt att underhålla oss du härliga Gerd. På det här sättet slipper jag köpa dyra mirakelkrämer...hehe. Det räcker ju att titta in i din blogg.
    Ops så trött jag vart. Ätit nu och snart ska vi i väg och fira min gubbes dotter som fyller 29 år .

    Kramelikramkram min fina härliga vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Simons cat - och din blogg! Precis som regnet som ger gratis ansiktsvatten, så ger skrattmusklerna den perfekta antirynkkrämen! Hihihi ;)
      Kramkramkramelikramen, fina vän!

      Radera
  12. Önskar dig en fortsatt fin fjärde advent :) Julkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detsamma till dig fina du, kram <3

      Radera
  13. Vilka fantastiskt fina Orkidéer du har!

    Önskar dig en härlig fjärde advent!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  14. Vilken friskus du är, som cykar i så kallt väder!
    Hoppas du har öronlappar och tjocka vantar. De delarna av kroppen
    blir kylda först (tycker jag mej komma ihåg)

    Du som vet mycket - När blev det populärt att ha julbord? Vi hade ju
    julmiddag, men det var inte ett sånt där överflöde av mat, som jag har
    läst om på flera bloggar.

    Söndagkväll- var bjuden på glöggfest till en svenska jag blivit bekant med
    gm bloggen; bor i grannsamhället. Andra svenska bloggare var också där.
    Måste vara åldern, men jag kommer inte ihåg, att glögg var så söt-

    Dina orchidéer är härliga, underbara, förtjusande ...

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är van att cykla året om, även i snö. Och jag tar alltid på mig ordentligt.
      Jag använde bilen igår också, måste ju motionera den så jag vet om den funkar i morgon, när jag ska ut till de djupa skogarna.
      Julbord, ja, en intressant fråga. Det har nog funnits länge, men inte i sådana mängder som det är i dag. Dopp i grytan, kanske du varit med om? Hemma hos mig var det inte så stort, men det fanns en del. Jag ska ta och forska i det lite, kul du tog upp detta!
      Glögg ja. Det ÄR sött! Jag vill inte ha någon glögg mer i år, tror jag.
      Tack tack Ruth.

      Radera
    2. Jag kommer ihåg "dopp i gryta". Det var spadet man kokat skinkan i,
      för skinkan blev kokad, innan den sattes i ugnen för att stekas. Så
      dopped ägde rum vid lunchdags, och skinkan åts på kvällen.
      Det skulle helst vara vörtlimpa till doppet.

      Så du ska ge dej åt skogs. Oppåt mina trakter i Bergslagen, eller ....?
      Ha en trevlig tripp! Kram!

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Bara till Dalsland, nära norska gränsen!
      Vörtlimpa, ja.
      Jag kommer att skriva lite om julbord i morgon, Ruth! Har forskat lite.
      God Jul kram!

      Radera
  15. Hodmorgon denna måndag! Här har vi hela 7 plusgrader denna morgon! kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otroligt! God morgon! Kram.

      Radera
    2. EN minusgrad hos mej!
      Frost på taken igår morse.

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Varmare i Sverige, då...

      Radera