tisdag, december 16, 2014

Dadlar medjool

God morgon, tisdag!

Köpte ekologiska dadlar på ICA i förra veckan.
De hade smakprovning på stora fina dadlar från Palestina.

Tennljusstaken är köpt på Second Hand för två år sedan, den gillar jag jättemycket. Sockerskålen likaså, med tillhörande gräddsnipa från känt småländskt glasbruk.
Fynd!
 Med ädelost på också, mmmm, en läckerhet.

Nu har jag svaret på varför TV7 ströp reprisen på "En natt på slottet", som många ville se i söndags.
Jo, man sände handboll i TV4 och måste lägga nyheterna i TV7 och då blev det bara en halvtimmes sändningstid kvar, och då lade man in Leilas program rakt av.
Jag vet att man kan se på SVTPlay, men det är ändå fult att lura folk så, aja baja TV4!

Till kvällen är jag på möte i gudstjänstgruppen, annars är det fritt fram för valfritt kostnadsfritt leverne dagen lång.

Nej, nu blir det kaffe och havregrynsgröt! Ha det som bäst!

♥ Ljus och Kärlek  ♥

40 kommentarer:

  1. Så mysigt du har gjort det. Dadlar har jag inte ätit på länge och med ädelost har jag aldrig ätit dem. Nu är det inne med pepparkakor med ädelost....

    Kram på dig, känner mig lite trött idag. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp färska dadlar och ät med ädelost, det är verkligen mumma. pepparkaka o ädelost har jag smakat, det är helt skilda smakupplevelser!
      KL ♥

      Radera
  2. Dadlar med ädelost ska jag minsann prova, det låter gott!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska helst vara färska, då!
      Tack och kram!

      Radera
  3. Underbart gott med dadlar... ska också köpa. :-)

    SvaraRadera
  4. Dadlar gillas inte, men det ser gott ut sen hoppas jag att du får en skön tisdag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alla gilar inte och alla tål inte. Tack och kram!

      Radera
  5. Dadlar med ädelost, vi får prova ,-)
    Har smakat dadlar när jag var liten, då gillade jag dom inte, men smaken förändras ju ,-))
    Ha det fint, vackert med luciasången, lyssnade på den .-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var helt annorlunda än de jag smakade som liten.
      Tack och kram!

      Radera
  6. Mmm...Gottit ♡
    /Kram

    SvaraRadera
  7. Dadlar är gott har dock ej provat med ädelost, men jag ska nog testa det -,)
    Tack för tipset... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa gärna, jag tycker det är toppen!
      Kram ♥

      Radera
  8. Måste nog testa den kombinationen, för ädelost gillar jag :)

    SvaraRadera
  9. Man kan fynda mycket på second hand och det gillas :-) Mänga saker är nästan helt felfria och då är det synd att kasta dem.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag åt också havregrynsgröt i morse, det är så gott och känns nyttigt dessutom.
    Fina bilder på fina saker.
    Dadlar är gott, länge sedan jag åt det, Hoppas att jag kommer ihåg att köpa några till denna jul.
    Med ädelost på? Låter märkligt men jag får tror dig på att det är gott.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar kombination är färska dadlar och ädelost! Oh, ja!
      Kram!

      Radera
  11. Fick lov att Googla "ädelost". Kallas "blue cheese" här -
    liknar Roquefortost el. Gorgonzola, eller hur?
    Gillar inte dadlar - alltför sötsmakande för mej
    lika som turkiska fikon.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer med din googling!
      Ja, färska dadlar är söta, mycket söta, går inte att äta mer än en åt gången.
      Sant.

      Radera
    2. Hahaha - Vanligtvis äts nog dadlar inte "mer än en at gången."
      Skulle just se ut om du stoppade mer än en taget i mun! :)

      Ruth i Virginia

      Radera
    3. Tack för din uppmärksamhet och humor, Ruth, nä, det är väl självklart, då skulle jag ha môlat hela munnen full och det skulle ha sprutat dadlar, haha! De är ju vrålstora!!!

      Radera
  12. God kväll!
    Nej dadlar gillar jag inte.. Men det lät ändå spännande med ost på..
    Havregrynsgröt åt jag till frukost imorse..
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en spännande kombination, men man behöver ju inte gilla allt, det gör inte jag heller.
      Kram!

      Radera
  13. Nu skäms jag lite grann för jag satt faktiskt och tittade på handboll (då som nu...)
    Gröten åt jag för flera timmar sen men dadlarna låter jag dig behålla :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte behövde du skämmas! Nä, det är TV som ska skämmas för sin dåliga planering.
      Kram!

      Radera
  14. Maken brukar också bli förbannad på när alla tv-program ändras/förskjuts p g a olika sporthändelser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då kan han och jag ta varann i hand! Hihi, min make och jag var väldigt jämspelta där också.

      Radera
  15. Din ljusstake är jättefin och skålen med. Jag gillar såna glas-skålar.
    I dag störde handbollen när jag skulle se "Sveriges skönaste gårdar", det var flyttat till sjuan.
    Handboll har jag kollat på mycket när David, vår son, spelade. Tycker det är spännande att se. Men inte på tv.
    Kram ♥
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man har ju olika intressen. Min förste make var otroligt idrottsintresserad, så det var alltid sport på TV Då hade man bara en TV och det vart lite tråkigt för mig, men så var det då och inget att göra.
      Kramkram!

      Radera
  16. TV4 gör precis som dom vill, nyheterna är tydligen mindre viktiga, handbollen går före!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått, att det är så, helt rätt! Kram!

      Radera
  17. Dadlar gillar jag inte, däremot köper jag alltid torkade fikon!
    Sporten går ju alltid före!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog är det så, alltid. Med sporten, den är helig. Säger jag, och ingen får bli arg på mig ;)
      Kram!

      Radera
  18. Tråkigt när program blir strypta på det viset! Är ju många som inte tycker att sport är speciellt viktigt ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att sport är heligt, men vi är många andra som också vill se det vi gillar. Precis.
      Kram!

      Radera
  19. Så fint det ser ut på ditt bord. Kent älskar dadlar men inte jag - tycker det är för sött. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, men jag har nog kommit fram till att det är bra sött också, nu när jag ätit flera stycken ;)
      Kram!

      Radera