fredag, december 26, 2014

Annandag jul - 10 år sen tsunamin

God morgon. fredag!
 
Hemmavid, så noterar jag 10 minusgrader och lite pudersnö. Precis exakt, för att få lite julkänsla, för mig behövs inte mer.
Jag körde hem igår medan det var ljust och fick i stället en skarp sol mitt i trynet, helt enkelt solbländad!

Mellandagsrea och vattning av orkidéer!
Skånerost i bryggarn och en go frukost, sen är jag redo för bloggpromenad!
Hur minns du den här dagen, för tio år sedan, när tsunamin kom och skördade så många liv??
Jag vet precis. Min man och jag var på väg från ett julfirande med svåger och svägerska på Öland, för att sen åka upp till Dalsland och fira lite också.
Hör på radion i bilen att något förskräckligt händer.

Idag är det tre år sedan som vi - efter att ha firat jul i Dalsland - fick köra in min man till akuten för livslång inläggning.
Foto: Glad fjärde advent och God Jul! :) Gilla och dela julkortet med dina nära och kära här eller på webbplatsen.

Dagens Jukort, 21 dec.
www.gratisjulkort.se
Vi har våra minnen, som vi vårdar. En sak mildrar, och det är att titta upp i stjärnhimlen, och tänka, att det är så stort - och där ibland, finns mina nära och kära, sen förr.

♥ Ljus och Kärlek 

20 kommentarer:

  1. En dag för många att minnas. En svår och jobbig dag. Men värst är de sår som blöder.
    Jag kan höra din röst, känna din hand smekande och fortfarande höra dina fotsteg där bortom någonstans. Så nära men ändå.....


    En varm kram till dig Gerd och en tanke skickar jag åxo till dig och till alla andra som förlorat de sina.

    Julkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tankar snurrar runt i mitt huvud, det har det gjort hela december, själva juldagarna har hittills varit fina, och nu tänker jag, vad tiden går, denna dag då så många kom hem utan nära och kära.
      Julkram ♥

      Radera
  2. Jag blev väckt av telefon tidigt på morgonen av en kompis som då jobbade på riksdagen. Han berättade vad som hänt och hade redan börjat leta efter kylcontainrar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj.
      Det var snabba tankar. Många fattade nog inte med en gång.

      Radera
  3. Jag minns tsunamin men förstod inte omfattningen förrän en telefonkedja startade från jobbet. En kollega var nere i Thailand just då. Han kom hem men inte hans fru och son....
    Vi får försöka hitta muntrare saker att minnas på annandagen - det kommer att komma sådana.
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns mycket trevligt att muntra upp sig med! Kram! <3

      Radera
  4. Tsunamin minns jag som om den var igår. Hade vänner, skolelever och föräldrar till dem som inte kom tillbaka. Telefonkedja, stötta barn, försöka förstå... (då var det inte tal om att vi fått någon hjälp att hantera kriser, så jag var tacksam att jag hade en vän som var i Thailand och ansvarig för den svenska räddningsinsatsen på plats och som senare kunde stötta mig och mina kollegor)
    Och du har dina tankar och minnen denna dag och bevarar dem i ditt varma hjärta.
    Kramar och tankar till dig Gerd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att du verkligen var involverad. Kram från hjärtat.

      Radera
  5. En svår dag att minnas för så många...

    Mina barn var där med sin mamma, men allt gick bra för dem.
    Önskar dig en stillsam dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Jaa, vi har alla våra speciella minnen. Tack och kram.

      Radera
  6. Den annandagen glömmer man inte i första taget. Jag hade aldrig hört uttrycket tsunami tidigare och fattade först inte vad det rörde sig om. Det var flera gotlänningar som dog i katastrofen, bland annat då Pigge Werkelin som förlorade sin fru och sina två barn. Vi följde hans kamp för att hitta dem dag för dag både i radio, tv och i tidningarna. Hemskt, hemskt var det!
    God fortsättning på julen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Pigge kommer jag ihåg, hur han desperat letade efter de sina, det följde jag också.
      Tack och kram!

      Radera
  7. Visst har man minnen, och alla är inte så angenäma tyvärr. Jag minns faktiskt inte så mycket från Tsunamin egentligen mer än att det var fruktansvärt. Andra minnen som poppar upp är min dotters och mitt smsande innan julen förra året. Allt skulle vara på hennes vis och jag fick meterlånga sms :-) Just nu sitter jag framför laptopen med världens magkatarr och vi fick avstyra vårt firande idag med nära och kära. Fullproppad med magmedicin är jag och tycker nog mest synd om mig själv i detta läget. Vi får ta igen det vid nyår tänkte vi. Ha en fortsatt trevlig fortsättning på julen. P.S. Jag har inget lösen på bloggen mer, jag fixade det på annat vis D.S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara olika. Och som jag förr sa till mina barn, ifall de sa att "alla andra fick", då sa jag "det är olika i olika familjer" då blev det tyst.
      Tack och kram och krya!

      Radera
  8. Annandag jul för tio år sedan glömmer jag inte....Minns att jag denna dag då jag hörde om tsunamin inte förstod hur stor denna katastrof var till att börja med. men ju mer jag hörde på radion och såg på tv förskräcktes jag och kände så mycket med de alla som förlorat de sina. De går nog inte med ord riktigt beskriva hur hemskt jag tyckte detta var trots att jag bara såg eller hörde på radion om tsunamin. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog så för många. De flesta hade aldrig hört ordet tsunami.
      Kram! <3

      Radera
  9. Usch, ja! Tsunamin va hemsk......Fruktansvärda minnen nu för dem som var med, eller som hade någon nära som blev drabbad!
    Förstår också att du har en sorgens dag idag :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du förstår mig, Ami.
      En stor katastrof kan man sörja i hur många år som helst, men en personlig sorg, den förväntar sig folk att man snart "kommer över", vilket absolut inte är fallet.
      Stor kram!

      Radera
  10. Jag minns inte exakt vad jag gjorde, men det var på tv jag såg det hemska som hade hänt. Min son Emil hade varit och rest i de områdena bara några veckor innan så jag minns ju tankarna kring det. Han reste tillbaka året efter med sina kompisar och såg förödelsen som tsunamin orsakat.
    Förstår att det är en tråkig dag för dig också. Så sorgligt med din man som blev sjuk.
    Kramar till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många minnen som poppar upp. Man vet kanske inte just den dagen, att den hade så stor betydelse, men blev varse detta senare.
      Kram! <3

      Radera