måndag, september 29, 2014

Fairtrade City Lidköping

God morgon, måndag och ny vecka. Näst sista dagen i september.

Lördagen bjöd på lite jippon.
I bakgrunden, ett av Sveriges äldsta fik, Garströms konditori, som öppnade 1857. Anrik miljö.
Heta boxningsbilder. Action!
Bordtennis mitt på gågatan. Action!
Kampsport på öppen gata. Action!
Två fina bruttor, som serverade bananhalvor till förbibesökande. Jag frågade dem om bild till bloggen, fick självklart tummen upp.

Jag vet, att Lidköping är en Fairtrade City, sedan ett år tillbaka, wow! Me like, stolt!

Fairtrade står för rättvis handel, står inte för ekologiskt, men kan vara det också.
Selfie. Jag är som jag är. Helst ville jag förminska mig, men OK, kör på det naturliga, helt ekologisk ;) Egen stickad sjal ;)

Inget smink. Bara en sjujädrans livslust, bra mat och motion.

 ♥ Ljus och Kärlek ♥

PS. Fick reda på att det idag är den Internationella Kaffedagen!
Jag dricker Zoega´s Skånerost bryggt i min MoccaMaster, grundat med lite mjölk i koppen. Vad dricker du?

28 kommentarer:

  1. Härliga färgglada actionbilder från Lidköping. Å vad jag har lärt mig om din stad tack vare dina inlägg. Känner mig nästan som på hemmaplan och önskade att jag visste lika mycket om Stockholm som du om Lidköping;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lidköping är inte så stort, så det är inte så svårt.
      Nu ska jag sätta mig på min soliga balkong och inta min frukost!

      Radera
  2. Vilken härligt ljus och glad bild på dig! Den ska inte förminskas :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fint kort av fin tjej med fin halsduk. Lidköping påminner faktiskt om lilla Söderköping som det bor ca 6000 personer i, i själva stan. Jag anar vackra gamla trähus i bakgrunden.

    Om Lidköping vet jag inte mycket mer än att där finns/fanns Rörstrands porslinsfabrik. Jag bodde under en period i mitt tidigare liv i Skövde och hade en grannfru som samlade på gallerkrukor från Rörstrands. Intill dessa hade jag aldrig vetat att det fanns andra blomkrukor än de vanliga och enkla...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Jo, jag var faktiskt inne på Rörstrands och kollade lite idag. Det sker ingen tillverkning där längre och det heter Iittala. Så inte detsamma som förr.
      Kram!

      Radera
  4. Fin bild av dig. Vad är det som ska förminskas? Inte du i alla fall?
    Jag dricker the, har svårt att tåla kaffe.
    Härliga bilder ifrån Lidköping, kul att få "var med".
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag skulle vilja bli längre, krymper ju med åren, hihi.
      Jo, det var rusch i Lidköping i lördags!
      Kram!

      Radera
  5. På det där trevliga konditoriet har jag varit och fikat en gång. Men jag visste inte att det var ett av Sveriges äldsta :)
    Och självklart dricker vi Zoégas kaffe här ;) Men vi varierar lite mellan "modellerna". Just nu kör vi Black velvet, mörkrost :)
    Ha en härlig dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte så mycket för Zoega´s förr, men sedan jag skaffade MoccaMastern så är det det som smakar bäst.
      Tack och kram!

      Radera
  6. Vilken fin bild på dej!!
    Mysigt att fika på konditori tycker jag, som inte gör det så ofta.
    Fairtrade köper jag i så mycket som möjligt. Dricker mer te än kaffe och väljer dp alltid fairtrademärkt.
    Ha en fin dag med massor av sol på dej!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag fikar inte så ofta, gillar ju inte fikabröd, men kaffe kan jag ta, fast då känner jag mig snål, hihi.
      Tack och solig kram!

      Radera
  7. Tror det är soffpotatisdagen också :-)
    Va fin du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nehej, här funkar ingen soffpotatis, inte hos mig!'
      Tack!

      Radera
  8. God eftermiddag vännen!
    JÄTTEFIN SELFIE på fina du. Jättefin schal sååå duktig du är.
    Jag säger bara såhär.....du är en sjujädrans kvinna du. Rolig, glad och med massor av klokhet.
    Hej å hå. Nu ska jag fixa middag och sedan ska jag lägga en ansiktsmask. Hoppas ingen knackar på dörren bara hahaha....
    En skön kväll till dig. Tack för fina bilder och allt vad det är.
    KRAAAM från mig till däj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sötaste TantGlad! En måste ha humor, det vet ju du! Hihi. Annars blir det tråkroligt.Sen får klokhet och tokhet gå hand i hand, eller vad säger du?
      Tack, jag ska i sinom tid cykla bort till Gospel och gapa för full hals ♫♪♫
      KRAM!

      Radera
  9. Fin bild av dig och en riktigt glädsam sjal!
    Är jag ensam hemma dricker jag bara snabbkaffe - är det godkänt månne??
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Snabbkaffe? Nä. Jo, förresten, man dricker det man vill själv ;)
      Skojar.
      Kram!

      Radera
  10. Vilket trevligt torg ni har.
    Du ser så gullig ut tycker jag.
    Din sjal är fin, du är duktig på att sticka.
    Kaffet jag dricker är Löfbergs lila :)
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har ett enormt stort torg här i stan! Plats med mycket. Nu var ändå aktiviteterna på gatorna, på torget fanns den vanliga torghandeln, allt detta fick plats.
      Tack, snälla! Och nu cyklar jag strax iväg för ett kvällspass i ♫♪♫♪ Kram ♥

      Radera
  11. Vilken action det var i din stad i helgen. Du är verkligen en naturlig skönhet. Du ser så glad och full i sjutton ut. Härligt. Nu är det kväller och vi kanske syns för Härnösand håller på att blåsa iväg och jag kanske hamnar i din fartyllda stad, vem vet?
    Ha en fortsatt fin början på denna nya vecka och håll i hatten
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, sötaste Badtant!
      Ja, här har blåsten avtagit, jag kunde cykla hem i normal takt nu, jag behövde inte hålla i cykelhjälmen ;)
      Kram!

      Radera
  12. Så härligt när en stad är full av liv och rörelse :) Jag blir glad bara av att se dig på fotot. Du ser så glad och käck ut ☺ ☺ ☺ och skratt och glädje smittar ju, hi hi... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var jättehärligt med rörelse i staden.
      Glädje smittar, jajjemen! Tack, fina!
      Kram ♥

      Radera
  13. Zoegas kok får det gärna bli hemma hos oss.
    Verkar ha varit riktigt hålligång i staden din helgen som var.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte många som kokar, men det gjorde ju alltid min mamma, och det var gott.
      Kul med hålligång ;) Kram!

      Radera
  14. Fin du är, precis som dina övriga bilder!
    Här dricks det Lavazza Arabica för det mesta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Du dricker kapselkaffe, förstår jag. Jag har också en kapselmaskin, i den använder jag också Zoega´s.

      Radera