fredag, augusti 29, 2014

Eksjö - resan går vidare.....

God fredagsmorgon!

Sovit gott och vaknat vråltidigt, många intryck i huvudet sedan gårdagen.
Krusagården, som jag skrev om i förra inlägget, var från början ett gammalt brännvinsbränneri från 1700-talet och 1945 ville man riva detta och bygga varuhus. Men staden köpte fastigheten 1952, verksamheten drivs nu ideellt. 
Vårdträdet är den stora eken.

Jag har tagit väldigt många bilder på fina dörrar, men de får komma för sig, i ett annat inlägg. För övrigt var det svårt att få till vackra kort, då man höll på med stora festivalsförberedelser, så med dessa bilder, lämnar jag Eksjö.
 Vy från en av innergårdarna i stan.
 Det fina hotellet, där det en gång varit en vaxblekeri.
Nu har vi kommit till vårt andra mål på resan, nämligen Stjärneborgs slott, som ligger i Aneby kommun, västerut från Eksjö sett.
 Museet, som vi fick gå in i. Inte i slottet, för det är numera privat.
Kommer mera en annan gång!
Avslutar med lite nollning, som vi stötte på i Jönköping på hemvägen!

Tog bort kommentarsgranskningen, direkt kom skräpmailen! 

Strålande väder idag! 
♥ Ljus och Kärlek ♥

22 kommentarer:

  1. Vilken festlig nollningsbild! Kan tänka mig att de hade trevligt :-)

    Så tråkigt med skräpkommentarerna hos dig. Jag har bara kommentatorsgranskning första gången och får i princip aldrig skräpkommentarer.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaddå första gången? Tips mottages mer än gärna!
      Kram!

      Radera
  2. Fina bilder som du bjuder på. Eksjö är en trevlig trästad. Trevlig helg. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja Eksjö bjöd på överraskningar! Kram!

      Radera
  3. Jättefina bilder du visar :) Och vilket mysigt litet hotell!
    Men vad jobbigt med så mycket skräpmejl :(
    Önskar dig en trevlig fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nja, jag har inte massvis med skräp, men jag vill inte ha några alls!
      Tack, ska ut i det fina vädret och förbereda mig för morgondagen. Kram!

      Radera
  4. Vilka underbara hus och vilken tur att de har vett att bevara dem!
    Här hos oss har man en förkärlek till att flytta de gamla huset till friluftsmuseum och bygga skrytbyggen istället.
    Jag får sällan/aldrig skräpkommentarer (peppar,peppar) och inte så många andra heller :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken tur, för det är många städer som gjort sig av med dem.
      Det där med skräpmail skiftar, men de som kommer är irriterande, och det är väl det som är meningen.
      Kram!

      Radera
  5. Det är trist med skräpmail, men jag har Akismet installerat och rensar bort i princip alla. Det är ytterst sällan något slipper igenom det filtret.
    Eksjö ser ju jättemysigt ut!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Ja, Eksjö var jättemysigt, men som sagt, mycket bröte med festivalen.
      Kram!

      Radera
  6. Så vackert! Hur kan så mycket vackert ha samlats på en plats?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men Eksjö är en av tre städer med så gammal välbevarad bebyggelse. Faktiskt är Hjo och Nora de två andra.
      Kram!

      Radera
  7. Eksjö ser ut som en väldigt trevlig stad, hotellet där skulle jag inte ha något emot att sova över på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hotellet, ja, det kunde jag också tänka mig!

      Radera
  8. Så vackert hus du hittat i Eksjö! Det påminner om den gamla bebyggelsen här
    i Västervik. Måste nog se till att få in Eksjö på någon resa för det var så länge sedan
    jag var där att jag inte ens minns när.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och då får jag tipsa om julmarknaden, för det gjorde folket reklam för och så skulle det komma vita stora snöflingor neddansandes också! Ingick ;)
      Kram!

      Radera
  9. Eksjö verkar vara en söt liten by! Å vilket härligt väder du hade!

    Konstigt med din skräppost. Jag har ju också blogspot, precis som du. Där samlas alla skräpkommentarer automatiskt i Skräppost. Det är ytterst sällan (har hänt en gång sedan 2008) att en kommentar kom igenom. Rensar där ibland och får mig alltid ett gott skratt när jag "skannar" kommentarerna. Riktigt roligt. Har faktiskt bloggat om en kommentar på bloggen en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, då kanske jag har överdrivit. Två gånger nyss har skräpkommentarerna slunkit igenom och hamnat här, annars kommer de både till min vanliga mail och lägger sig i skräppost, så det blir dubbel rensning.
      Jodå, dessa är väl lite knäppa, man kan skratta också ;)

      Eksjö var sött, och toppentoppenväder, hade vi, så härligt!!!

      Radera
  10. ja precis
    åh vad fina bilder såg riktigt mysigt ut där.
    hoppas din helg blir fin. kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo helgen blir intressant! Kram!

      Radera
  11. Åh vad fint det var där! Sverige är verkligen fantastiskt :-)

    SvaraRadera
  12. Du lyckades i alla fall att få fina bilder och dagen ser ut att ha varit vädermässig fin. Vackert! Kramiz

    SvaraRadera