torsdag, maj 08, 2014

EU-val - Belgien bilder

Godmorgon från Lidköping!
Nu kryper EU-valet 25 maj närmare, så vad passar bättre än lite brysselbilder igen.  
I Belgien är det röstningsplikt, så alla ställer upp.
Det borde vi göra här i Sverige också, eftersom vi är EU-medborgare. Det viktiga är att vi inte blir ett bortglömt land, så att vi styrs enbart av "de andra".
Det är svårt, jag har en kandidat Kent Johansson från Skara, som är Centerpartist, därför att han värnar om jordbrukspolitiken och jag har träffat honom. Annars är det nog inte mitt parti i Sverigevalet nu i höst.
Helst ville jag se ut en kvinnlig parlamentariker, och som inte är extremist.
Finns massor med info nu i massmedia.

Fr.o.m. igår kan du förtidsrösta! Skulle tro att många gjorde det!
Gör ett test: KLICKA!
 Här är en vacker statyängel, som jag hittade, då jag tog en egen promenad i kvarteren i närheten av EU-parlamentet.
 Samma staty, inramad av hyreshus.
Blomster på gång.
Och här blommade körsbärsträden, detta var i slutet av mars.
 Just i denna stadsdelen var det rätt så tråkigt och betongaktigt.
Här fick vi gå ett par timmar och inga roliga affärer.
Och kallt var det, brrrrr.

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta var mitt sextionionde inlägg av hundra till
# Blogg100

32 kommentarer:

  1. Klart man ska göra sin plikt och rösta. Fast just här känns det lite meningslöst för, enligt mig, kommer vi alltid att "styras av de andra". Vi är lite för små för att kunna göra vår stämma hörd där.
    Men jag ska rösta - redan idag!
    Bryssel är väldigt vackert ser jag, man kanske skulle ge sig iväg på ett studiebesök!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blir ännu mindre om vi inte röstar.
      Så, iväg alla, tycker jag! Jag ska förtidsrösta snart.
      Väldigt vackert i Belgien.
      Kram♥

      Radera
  2. Personligen tror jag att det inte är många svenskar som kommer att rösta i Europavalet. Om jag tänker på valaffischen som jag la upp i tisdags förstår jag varför - tyvärr.
    Toppen bilder från Bryssel förresten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag tror på att många röstar, det körs stenhård vettig reklam i massmedia och folk verkar positiva. Lyd hjärtat, bara!
      Tack tack.

      Radera
  3. Det där torget såg verkligen sterilt och supertråkigt ut.
    Och att sen frysa. BRRR.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt, fina Ruth! Det var Luxenburgtorget nära parlamentet, och fanns inget att göra, och svinkallt! Annat var det med Grand Place!

      Radera
  4. Så fina bilder från Bryssel. Själv är jag väldigt osäker inför röstningen men självklart ska jag rösta :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så lätt att välja, men rätt att välja. Man kan testa sig själv:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5847556

      Kram

      Radera
  5. Du som har läst på om EU och EU-valet, vet du varför det görs så lite propaganda i Sverige för att man ska rösta i EU-valet? Den ordinarie valdebatten har ju dragit igång för länge sedan, men jag har inte hört något om EU-valet och undrar varför man inte får papper i brevlådan om vad de olika partierna tycker. Då blir det liksom till att rösta blankt, och det bär mig egentligen emot. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det görs massvis med reklam och info här i Skaraborg om EU-valet, det är högaktuellt, tycker jag mig märka. Finns på TV också. Men det har varit dåligt med utskicket per post, kan jag hålla med om.
      Är du osäker så gå in på testet, jag la upp en länk i början av detta inlägget.
      Kram ♥

      Radera
  6. Fina bilder, jag känner igen mig från vår resa till Bryssel. Tjusig ängel.
    EU-valet ja, Jag hade inte tänkt rösta i det valet, är emot det där att EU ska bestämma över vissa saker i Sverige och inte så lite heller.
    Men jag tror nu att jag ändrar mig och går och röstar. Ska se om jag kan hitta någon bra kandidat.
    Kram och ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, det. Fina Wiolettan. Vi ska medverka till att Sverige får mer att säga till om!
      Visst var ängeln fin!
      Kram!

      Radera
  7. Den där guldängeln hade jag försökt att plocka ner i resväskan :-) KrameLuttarTvättstugaRegnKärlek ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde nog gjort det, för det var bara jag i gänget som såg den, hihi. Jag gick mina egna vägar, som brukligt.

      KrameLuttarUppehållHarVaritIStan♥♥♥

      Radera
  8. Hejsan på dig. Tittar in lite snabbt .
    Fina blomsterträd värkligen. Man blir glad av allt som blommar.
    Betong är grått och trist. Blä blä blä .
    Önskar dig du fina en RIKTIGT Skön torsdag.

    Kramelikram söta du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blommor är bättre än betong, visst!
      Torsdagen är helt ok fastän lite väl kylig.
      Kramelikram!

      Radera
  9. Vilka härliga bilder från din Brysselresa! Roligt att ha dem att titta tillbaks på. Och att vi också får ta del av dem. Visst är det trevligt att resa och se sig om :)
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, resor ger så mycket kunskap, inte bara nöjet.
      Kram!

      Radera
  10. En rättighet som borde vara en skyldighet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i Belgien är det en skyldighet. Borde vara så här med....

      Radera
  11. fina bilder
    nu ska jag sätta lite fart vi ska iväg på cirkus ikväll
    kraam

    SvaraRadera
  12. Fina bilder! ;-)
    Kram kram ♥

    SvaraRadera
  13. Men kära nån då! Jag gjorde testet och blev helt plötsligt folkpartist. Det har jag aldrig varit förut. Det måste vara något fel på testet. ;)
    Jättefina bilder från Bryssel visar du i alla fall.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev Centerpartist, vilket jag aldrig är annars. Jag tror det beror på hur man ser på själva EU-frågorna och inte Sveriges inrikespolitik. Jag vet inte, men tror så.
      Kram!

      Radera
  14. Ja, att rösta är inte bara en rättighet - det är en skyldighet också. Om man inte röstar så förlorar man sin rätt att gnälla :-)

    SvaraRadera
  15. Klart att man ska rösta, men det är förvånansvärt många som inte tänker göra det.
    Kurrelisvansvift & Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt, tycker jag. Ama de casa skrev en bra kommentar om detta.
      Klapp o kram på kurrelikurrsvansarna ♥♥♥

      Radera
  16. Skäms över hur dåligt insatt jag är i det här EU-valet. Får verkligen ta mig tid att sätta mig i det bättre innan jag röstar!
    Bra att du pushar på!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de flesta är dåligt insatta. Men gör det där testet. Ger någon ledtråd iaf.
      Kram!

      Radera