torsdag, april 03, 2014

Ortsnamnet Brygge

God morgon!
Minusgrader och stor sol väntar på att få ge några få plus.
Vaknar med tungt huvud och en lätt förkylning, jag som aldrig är sjuk. Jag fick skippa både stickcafé och tabata igår, attans.

Idag skriver jag om Brygge, som ligger 1,5 timmes bilfärd från Bryssel, i provinsen Västflandern. Den medeltida stadskärnan blev upptagen på UNESCO:s världsarvslista år 2000.

Brügge på tyska, Brugge på nederländska, Bruges på franska, stad i nordvästra Belgien. Namnet betyder helt enkelt "brygga".

Det finns mycket att läsa om Brygge och det går bra att googla för den nyfikne. Jag tog inga kort på kyrkor, rådhus och annat storslaget, jag bara var - och njöt - och lade alla iakttagelser i mitt hjärta.
Några foton till finner du HÄR!

Brygge är ett litet Venedig med sina kanaler och båttrafik. Nu hann jag inte med detta, beroende på vad jag valde, för jag ville strosa runt i staden och kolla livet i stort.
 Positivhalaren, han förflyttade sig stup i kvarten, med större hopp om lite skrammel i bössan. Vackra byggnader i bakgrunden!
 Om man förstorar denna bilden, så syns det att kvinnan (okänd) knyter sin sjal!
 Det gick en massa hästskjutsar, men de försvann fortare än min mobilkamera hann med.
 Här var då vårmodet i Brygge och jag konstaterar, att det var detsamma som här hemma.
 Detta var verkligen en krimskramsaffär. Så mycket glitter och krafs och mest julskyltning, flera dignande rum.
 Inte i min smak.
Däremot fanns det hur många chokladaffärer som helst.
Nr 1 ansågs Neuhaus vara. Jag tog smakprover lite här och var, jag som ingen godisråtta är, men fick ihop lite mörk choklad från två ställen ändå.
Svindyrt.
Och det står BRUGGE på den handväska, som jag köpte där.
Sedan råkade jag, bara av en konstig tillfällighet, köpa en annan väska i Bryssel, som det står BRUSSELS och BRUXELLES på, då.

Dessa inköp berodde på att den medhavda väskan trasade sönder sig (hamnade i papperskorgen) och jag måste ha något till hemfärden, det fanns en mening med detta.

♥ Ljus och Kärlek ♥

Detta är mitt trettiofjärde inlägg av hundra till
# Blogg100

22 kommentarer:

  1. God morgon!
    Vilka härliga bilder du tagit.
    Tråkigt med förkylningen. Hoppas du kryar på
    dej snart!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morrn! Tack! Jo, jag avskyr att känna mig krasslig, det ska nog snart gå över. Kram!

      Radera
  2. God morgon! Samma väder i Vätterbygden idag. Lite frost på marken fast den försvinner snart.

    Härliga bilder från Brügge. Och en så fin väska du köpte där. Väskor kan man aldrig ha för många. ;) :)

    Vårförkylningar är trista. Hoppas att du snart blir av med den.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Hej, ja jag har nog väskmani, och ryggsäcksmani dessutom, är så kul.
      Kram!

      Radera
  3. Brügge verkar vara en mycket trevlig stad på alla vis. Väskor är alltid trevliga och något man inte kan få för många av!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man kan aldrig få för många väskor, helt sant, jag har ett lager hemma *ler*
      Kram!

      Radera
  4. Nämen så trist med flunsa :( Krya på sej! <3

    Gillar inte dom där hästskjutsarna i storstäder :( arma krakar :(

    Vi har kallt & molnigt, men hoppas på sol ;)

    Kram & må så gott du kan <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förkylning är supertrist, jag jobbar på friskheten.
      Det är nog inte bra för hovarna att klappra fram på kullerstenarna så flitigt, nej.
      Kram♥

      Radera
  5. Gillar även den här sightseeing turen. Kan konstatera att vårmodet i Belgien är lika gräsligt som här hemma.
    Å du vilken bra ursäkt med en söndertrasad väska. Alla ursäkter för att köpa en ny väska är bra ursäkter;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, du gillar inte färgerna, det trodde jag!
      Japp, handväskor och ryggsäckar, komsi komsi, gillar´t. Men, det var sant, med väskan som gick sönder, dragkedjan gick ur led, faktiskt, men det gjorde inget, den hade tjänat klart.

      Radera
  6. Brygge (eller hur det nu stavas ;-) ) såg trevligt ut :-)

    Krya på dig snabbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jatack, det var trevligt, men nu är jag hostig och dan, har suttit i solen lite och hoppas på bättring!

      Radera
  7. Vilka fina byggnader och fina bilder!
    Ha det så bra och njut!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja de var fina. Jag försöker ha det bra här hemma, men är förkyld, kram♥

      Radera
  8. Jag hoppas du slipper de ruskiga förkylningar som härjar nu.
    Själv låg jag nerpackad i nästan en vecka.

    Det är verkligen kul att få ta del av dina bilder och upplevelser!
    Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad det blir utav det här, det känns inte bra.
      Tack, roligt att du gillar bilderna! Kram♥

      Radera
  9. Krya på dig!

    SvaraRadera
  10. Ja det såg ut som Venedig på ena bilden, var där 2002 tror jag det var.

    KryaPåDigKrameLuttar ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tiden går fort. Så även denna kväll. Natti natti, helt slut.
      KrameLuttarSovaSova♥♥♥

      Radera
  11. Kul att få se dina bilder från resan.
    Ta hand om din förkylning och vila dig.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jag tar hand om mig nu. Förkylt. Kram ♥

      Radera