tisdag, oktober 08, 2013

Klockrent !

"Den som tittar för mycket bakåt, går med ryggen in i framtiden".

Detta uttryck fick jag till mig på helgkursen.
Sant.

Och tiden går framåt. Hittade en turkos köksklocka hos Sovtex, som påminner starkt om den som min pappa älskade.

Han var så glad i dessa klockor, att han hjälpte urmakaren att sälja till vänner och bekanta. Den fanns i olika färger. Jag tror att mamma och pappa hade en turkos i köket och en tomatröd uppe i sovrummet!

Nu har jag klockor nästan överallt. Moraklockan är inte i ordning än, men den står fint på golvet.

Jag behöver ha hjälp med att sätta dit loden. Kedjorna har hakat upp sig alldeles.

Stationsklockan emellertid, den har jag haft på lagning och justering, så nu går den enligt urmakaren.

Men jag kan inte få upp den tunga klockan på väggen, så den vilar uppallad i soffan, med loden i en påse bredvid, i väntan på att någon sätter upp den åt mig.

Sigge Pusselbit behövde komma hit och hjälpa mig!

Det lät väl klockrent? Fast det inte är det. Inte alls rent från klockor. Jag ska räkna dem. Femtioelva vägg- och golvklockor - och småpluttar.

Så man kan lugnt fråga mig vad uret är. Urtrevligt.

Hastig koll på väderleken. Nu har Lidköping, Uddevalla och Kroatien samma väderlek, ska bli ca 15 grader och regn! Så det var väl i sista rappet som Kroatien besöktes!

Då är vädret bra mycket bättre på Mallorca, dit svåger och svägerska drog igår. Ca 24 grader och mestadels sol. Kollar på Kanarieöarna, de håller sina 22 grader och sol, rätt så stabilt, ju.

Nu stänger "meteorologen" butiken och låter klockorna ticka ♥♥♥

16 kommentarer:


  1. Klockor ja, jag har nog en i varje rum men bara en rund med visare och den finns i köket. Annars är det digitalt från telefon och klockradio.... MulenKrameLuttIDagenBlirDetNogLugn ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara två småpluttar som är digitala (plus mobilen), alla andra är analoga med vanliga siffror utom en med romerska. Gillar de analoga bäst!
      KrameLuttarLugnt♥

      Radera
  2. "Ur led är tiden" sa någon det gäller att klockorna går rätt så du inte får olikas information KRAM Kurt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Och, jag synkar alla klockor, det ska vara (klock)rent! KRAM

      Radera
  3. Urkul att läsa om klockorna!!! Vi hade +21 grader & solsken igår och har suttit ute i trädgården en timme idag efter att ha klippt ner massa rosenbuskar.. Men har förstått att man inte ska göra sådant bar-amrat !! Solskenskramar från London ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, är det urkul! Min pappa älskade klockor och det gjorde min Sigge också. Och jag tycker det är så mysigt med lite ticktack, äkta gammaldags.
      Vilket konstigt klimat vi har, 21 grader i oktober? Jaa. Molniga kramar från Lidköping till London! ♥

      Radera
  4. Jag har inga "riktiga" klockor. Bara såna digitala, som på micron, termometern, stegmätaren, telefonen, kameran osv. Inte lika fina, men dom berättar snällt tiden :-)

    sv: Vad roligt att vi föll för samma väska! Jag tycker den är superbra med alla sina fack och dragkedjor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så lustigt med väskan! Jag fick mycket beröm för min, den är jätterolig, jag blir glad av den. Jag har ju ett gäng handväskor förut, men just på resan hade jag magsäck och ryggsäck, och blev lite trött på alla olika plånböcker med olika valutor, var ju inte Euro i Kroatien.

      Radera
  5. Vi har oxå ett gäng klockor, då L. älskar klockor av alla de sorter. Ligger några i förrådet och en som jag ärvt efter min mor i en garderob. Men vi har inte riktigt plats för dem alla. Jag måste ju hejda honom lite. Vi har gett bort några nu på sista tiden. Urdumt kanske du tycker men....Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror sig på, om det är urdumt eller klockrent.
      Man behöver inte spara ALLA klockor, bara de som betyder något. Kram!

      Radera
  6. Vilka otroligt kloka ord! Bra att ha i åtanke... Hör att du har koll på tiden minsann ;-.)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag bara sög in orden i mig, de där klokorden! Tiden, ja. Är den inte på väggen, så är den på datorn eller mobilen, fast rätt tråkiga klockor, tittar hellre på armbandsuret. Kram

      Radera
  7. De kloka orden sätter ord på de tankar jag haft senaste tiden, så bra uttryckt!
    Fina klockor du har! Också blivit förtjust i sådana köksklockor!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad betr. klockorna så är de moderna nu, väldigt heta. Men det ska vara vitt, grått eller rött. Jag försökte i en affär här, men det gick inte med turkos. Så jag skickade efter! Kom på en dag! Kram.

      Radera
  8. Jag gillar åxå vägg klockor, fick ärva ett gammalt "Gökur" efter mormor & morfar, & tänk så förfärligt rädd jag var för den som liten, men hur rädd jag än var, så skulle jag ändå se "koko" komma ut. Det är något fel på urverket, men vem vet, kanske gubben kan laga det när tiden finns, för att lämna in det ska visst kosta skjortan, men om "Det plötsligt händer" en vacker dag så ska jag unna mej det he he ;)

    Fint & sant citat

    Kvällskram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver inte vara fel på urverket, det kanske bara behöver smörjas. Så var det med stationsklockan. Lodrengöring och smörjning. Men visst är det dyrt!!! Nu har jag en rova inne för justering också, suck, men de är värdefulla. Morgonkram♥

      Radera