fredag, april 19, 2013

WEEKEND


Denna filmen bjöd BiblioteksBion på igår kväll. Den filmvisning som är en gång per månad, med gratiskaffe. Ett samarbete mellan Biblioteket och Studiefrämjandet.

Weekend, en film producerad i Storbrittanien 2011 och med premiär 12-06-29, regi Andrew Haigh.

"Det är fredag och efter en uppsluppen middag med sina straighta vänner går Russel ut på gayklubb. Där träffar han Glen, en utåtriktad kille med konstnärliga ambitioner. De närmaste 48 timmarna utbyter de idéer och bekännelser, har sex, röker hasch, äter och mellan dem uppstår ett oupplösligt band som påverkar deras framtid som de inte tänkte på från början. Den mest klockrena kärleksskildringen mellan två killar sedan Brokeback Mountain."

Detta var inte en film som jag hade valt att betala pengar för att se, jag kanske inte ens hade velat sett den alls, om jag vetat att det var så mycket knark och hårdkokt i den. Jag trodde det skulle vara mera ömsinthet. Men OK, det får stå för känsliga jag...

Vi satt och diskuterade filmen vid kaffet, som vi brukar göra. Och det är intressant, tycker jag. Nya människor och nya tips.

Ett tips gjorde att jag beställde en bok på Biblioteket, romanen heter Egalias döttrar skriven av Gerd Brantenberg och kom ut 1977 i Norge. Den handlar om omvända roller i jämnställdhetens namn. I landet Egalia har kvinnorna makten.

BiblioteksBion startade för tre år sedan. Jag har anmält intresse till höstens filmer också. Jag började gå på detta av en ren slump, för snart ett år sedan, och det är alldeles lagom med fyra filmer per termin.

Ha nu en god - om än mulen och blåsig - Weekend, hej hopp! 
Love, live, laugh ♥

30 kommentarer:


  1. Att få sitta och diskutera en film efteråt kan vara väldigt givande, vi upplever den många gånger så olika.....

    KrameLuttarDennaFredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi var ett fyrtiotal i olika åldrar som såg filmen och hade lite olika åsikter. Intressant!

      KrameLuttarRegnHosMig♥

      Radera
  2. Lillan ville vi skulle gå på bio snart igen..det blir nog en barnfilm men rätt mysigt att gå på bio i bland.Sist såg vi sune i grekland! Hoppas du får en fin fredag,, kram fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är annorlunda när man går på bio med barn. Mysigt! Ha en fin fredag du med, fina♥

      Radera
  3. Jag håller med Kajsa om diskution efter en film, vi upplever ju saker så olika.
    Har inte sett den du tittade på, men jag har sett Brokeback Mountain å den filmen tycker jag om.

    Hoppas du har en skön fredag
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att vara en liten grupp, som träffats några gånger, lättare att diskutera då. Tack, jag gör mig en fin fredag, kramiz♥

      Radera
  4. Brokeback Mountain såg jag för ett tag sedan och tyckte mycket om den. Filmen ni såg igår har jag aldrig hört talas om och det låter på dig som om det är en film jag inte vill se. ;)
    Ha en skön fredag även om det regnar och blåser på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen har fått både ris och ros och man har ju sin personliga uppfattning. Den var OK i början, väldigt rörig och hård i mitten, mjuk avslutning.
      Ja tack, jag sitter och diskuterar med mig själv när jag ska våga mig ut, för ut ska jag!
      Kram!

      Radera
  5. Så kul det där låter att titta på film och sen diskutera den efteråt. Det skulle jag också gilla =)
    Jag har funderat på att köpa "rabatthäfte" till bion. 6 filmer för ca 250:-. Då får man titta på vilken film som helst.
    Här regnar det =(

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul. För många år sedan hade jag rabatthäfte på bio, det var trevligt. Men det är en annan form. Klart, detta med gratisfilmerna, man väljer ju även där.
      Inget regn just nu men bara 6 grader, brrrr.
      Samma samma, kram♥

      Radera
  6. Ja, det kan vara givande, alla ser på handlingen på helt olika vis.
    Kram och ha en fiiin helg, söta Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev lite full i skratt, satt bredvid en äldre herre till vänster, en dam till höger, ungdomar bakom mig, en salig blandning. Alla tyckte.
      Kram och fin helg tillbaka, du söta!

      Radera
  7. Jaha, nu är det strax helg - igen.Och mindre än 2 veckor till vårmånaden Maj.
    Visserligen såg jag en del vårblommor ut eidag. Men jag efterlyser lite finare väder

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gud, vad tiden går och vi spår, och Gud rår.
      Finare väder, tack! Har precist blåst hem på cykeln. Kram.

      Radera
    2. Hur visste du att jag gillar laxpudding? Du har förstås gjort 2 portioner för att jag ska komma och äta med dig!!

      Nästa storkok här blir i Maj då jag gör nästa matbeställning från ICA MAxi. Då blir det andra bullar, är trött på korv stroganoff.

      Småruggigt och grått här, men +9 i luften. Så vi kanske går mot rätt tider

      Radera
    3. Jo, jag satt kvar här vid datorn och väntade på att du skulle dyka upp, och det gjorde du ju!
      Så fort jag hade skrivit laxpudding!
      Sorry, den andra åts upp i förra veckan, detta var den sista..... ;)

      Radera
    4. Gerd är en svikare!!
      Å andra sidan har jag redan ätit.
      Ha en fortsatt bra kväll så hörs vi säkert imorgon

      Radera
    5. Jepp. Vi skrivs i morgon! ♥

      Radera
  8. Det låter inte som en film som jag skulle vilja se, men gratis är ju alltid gratis :-)

    sv: Vi gillar att ta små "hotell-turer" i närområdet. Visserligen kan man (vilket vi också gjort) ta dagsturer till Elche, Murcia och Alicante. Men man lär känna staden bättre om man stannar lite längre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, det låter ju alldeles förträffligt, att mysa in på hotell så där i närheten! Har inte tänkt på det.
      Tror inte jag vill bo på hotell i Skara, typ... Nej, då får det vara varmare där och några palmer och så ;)

      Radera
  9. sv: Ruth i Virginia har - tyvärr! - ingen blogg. Vi är flera som har varit på henne om att hon BORDE blogga, men ännu har det inte gett resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för upplysningen, har förstått detta. Ja, det är en god gärning att förse oss med kommentarer från denna härliga kvinna!

      Radera
  10. Man kan inte tycka om allt och nu var den gratis. Vissa filmer väljer jag bort för det kostar ändå lite att gå på bio. Men man kan också bli glatt överraskad!

    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, så sant som du skriver. Ibland kan minus bli plus också.
      Kram

      Radera
  11. Kommer bara in med en godnatt kram! kram
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och godnattkram tillbaka, hoppas du fick god förtäring även denna fredagkväll, kram.

      Radera
  12. Alltid lär man sig ju nåt,,trots du inte valt den själv....Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst. Livet är alltid en lärdom! Kramen.

      Radera
  13. Tack för att du besökte mig och tog dig tid att skriva ett par rader, alltid kul när nya hälsar på, tackelitack för det. Trist att det var en hårdkokt film som du tittade på, låter inte så intressant precis. Hoppas det blir en bättre film nästa gång.
    Kram och välkommen flera gånger till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ruth, för besöket i min blogg! Kul med nya, jättevälkommen! Kram.

      Radera