söndag, april 21, 2013

Stenhammarkyrkan

Japp. Jag kan stava till vandring!
Gårdagens strålande väder gick inte att motstå, så jag plockade fram mina pilgrimsstavar och -skor.
Hade ett klart mål i sikte, det brukar vara så, det kommer till mig.
Men jag hann inte mer än över gatan och förbi campingen (som f.ö. var välfylld av glada Dansbandsfestivalscampare)....

...förrän det högg till i bröstet och stack som en kniv av smärta i mig.
Det händer mycket i kroppen när man motionerar och nu förstod jag att min Pusselbit hade sitt finger med i spelet.

Jag vandrade ut på cykel- och gångvägen förbi Kyrkans Gård i Lockörn, där vi brukar träna i gospelkören.

Sedan gick jag förbi två badplatser, Villabadet och Skogshyddan. 
Skogshyddan är ett populärt sommarcafé med minigolf och fin badstrand. Ja, i dess närhet finns faktiskt fler än 10 badplatser vid Vänern!

Jag gick förbi den här gamla kvarnen, den som jag sett så många gånger, men inte fotograferat förrän nu!

Ja, så var jag framme vid målet - Stenhammarkyrkan - och dit var det exakt 3,77 km.
Dit ska jag med gospelkören i eftermiddag, vi deltar i gudstjänsten där klockan 18.00 och ska vara där ett par timmar före för att träna.
Jag har aldrig varit inne i denna kyrkan tidigare.

Så hade jag vänt näsan hemåt igen och tog vägen genom Villa Giacomina och in i skogen och ner till strandpromenaden. Lågt vattenstånd i Vänern. Här syns Kinnekulle i bakgrunden.

Nu kändes allt lugnare, nu var det som om Pusselbit kommit ifatt mig och satt sig på högra axeln. Han har alltid trivts bäst i naturen, gärna i skog och mark och vid havet.
Nu kunde jag småprata med honom om nya saker jag såg.

Det är väl inte konstigt att sorgen sliter i mig ibland?
Jag var ju hans högra arm och han var min vänstra arm. Det gick ju liksom av där, bortsliten arm.

Tillbaks till Skogshyddan, fast åt strandhållet. I förgrunden skymtar blivande valborgselden. Våren sjungs in här den 30 april.

Här är jag på hemväg och på en nybyggd strandspång. Du ser min skugga och min ena stav.

Här går jag förbi Lidköpings hamnklubb.
Sneddade över campingen, där några förfriskade gubar gjorde sig roliga på min bekostnad, och frågade var jag hade skidorna, haha!

Min vandring med stavar blev totalt 9 km lång. Tack, mina pilgrimsstavar! Detta var gränsen för min rygg utan vila.
Så gick jag in och åt lite, tog sedan en ny vanlig promenad till affären, blev 2 km.

Bra jobbat, sade jag belåtet till mig själv!

20 kommentarer:

  1. Ser ut som om du hade en bra lördag.
    Jag håller mig inomhus idag, dels har jag ont i ryggen, dels har jag lite att göra. Men imorron hoppas vi på mer solsken så jag kan sitta ute och läsa
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solsken och 7 plus gör att även denna dagen verkar bli fin. Kallt som tusan på nätterna, men då är jag ju inte ute!
      Jag överlägger med mig själv om jag ska ta och cykla till Stenhammarkyrkan, hade tänkt ta bilen, beror på vädret i eftermiddag.
      Visst gör vädret mycket?!

      Radera
    2. Jo vädret gör mycket. Personligen har jag ingen lust med någonting om vädret är kass. Nu ljög jag, kaffe är ett utmärkt sätt att fördriva tiden, oavsett vädret.

      SV: Jo, allt för många satsar stora pengar på olika spel i hopp om att vinna. Detta är en farlig drog, speciellt med tanke på att de flesta bara vinner småsummor eller ingenting alls

      Radera
    3. Kaffe, ja. Det finns ytterligare ett kaffe mer än Gevalia Ebony som "duger", det är Arvid Nordqvists Classic Festivita. Annars gäller Zoega Skånerost!

      Radera
  2. Nej Gerd, det är inte konstigt alls att du känner sorg... kramarom dej♥

    Vackra sockor du trollat fram! :))

    Kram och önskar dej en fin söndag♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lena. Visst är det så, att sorg kryper fram väldigt smärtsamt ibland, för att kanske snabbt övergå i glädje♥ "Det skiftar", som Pusselbit ofta sade.
      Kram♥

      Radera
  3. Duktig Gedda! Klart att Sigge är med dej, hela vägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han talar om vart jag ska gå....

      Radera
  4. Fantastiskt vackert ute i naturen nu och ännu bättre blir det framöver! Kram och ha en fortsatt skön Söndag :)

    SvaraRadera
  5. Vilket fint reportage från din promenad och med alla de fina bilderna till. Det är med Kinnekulle i bakgrunden var väldigt vackert!
    Ha en fin kväll i Stenhammarkyrkan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev "kanon", om man så säger. Glädjefyllt! Kram♥

      Radera
  6. Ja verkligen, bra jobbat Gerd. Oj, så väldigt långt du kunde gå, förstår att du har god kondition, det är härligt.
    Fina bilder som vi fick ta del av, det är roligt att se. Visste inte att det var lågt vattenstånd i Vänern, samtidigt översvämmning åt Uppsala hållet.
    Hörde på radion att det har kommit många tranor nu, våren är på väg.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är våren på väg, fastän den är seg! Vi får njuta av några få fina dagar, sen blir det mulet och regn, fram och tillbaka. April är nyckfull.
      Kram.

      Radera
  7. Vilka fina bilder från din promenad igår...
    Idag var det visst sista dagen med sol för några dagar framöver... Har passat på att vara ute mest hela tiden, det gäller att passa på... :-)

    KrameLuttarKärlekGlädjeOchStyrka ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försökte vara ute det som det gick. En liten promenad, många trappsteg till tvättstugan, lite sol och middag på balkongen, sen cykling till gudstjänsten!

      KrameLuttarHarKänntStorGlädjeGospel♥

      Radera
  8. Så vackra bilder :) Det brukar vara mera njutningsfullt att ta sig en promenad när det är soligt och när våren är kommen... Så är det för mig i alla fall. Då vill jag försöka vara utomhus så mycket det går... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det, Simona! Man får lust när solen kommer. Och det våras och fåglar sjunger, blommor slår ut. Kram ♥

      Radera
  9. Klart du ska vara belåten med dej själv. Kul att få följa med dej på promenaden. Jättefina bilder! :)
    kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, klart jag var belåten. Det gäller att kunna älska sig själv! Kramiz

      Radera