onsdag, april 03, 2013

I min trappuppgång


Jag tänkte idag skriva om något helt annat än min resa.

För i min trappuppgång rumlar det omkring en massa kärleksbaciller!

Min närmaste grannfru väntar en ny liten bebis, vilken dag som helst.

Och något oerhört underbart har hänt min ena granne, vi kan kalla henne Sivan.

Efter att ha varit änka i många år, varit krasslig och i behov av hemhjälp, så har denna damen på över 75 år, hittat en ny kärlek. Och hon är så lycklig, och han hjälper henne. Igår åkte hennes gamla möbler ut, som ersattes av nya fina, och jag tror bestämt att herrn flyttar in till henne snart. Ifrån hennes lägenhet kan man numera höra sång och gitarrspel, och han har ju bil, kan veta. Han uppvaktar och hon ler. Ja, det är henne väl unnat, att bli kär igen.

Saker och ting kommer till en när man minst anar det, bara sinnet är öppet.

I förrgår kom det till mig vart jag skulle spika upp mitt Compostela från pilgrimsvandringen, så nu sitter tavlan på plats. Hedersplats.

Och igår bakade jag en rulltårta, ska ju på symöte i eftermiddag, haha, min tur att ta med, jag som inte gillar fikabröd......

Håller på och läser en bok, den är mycket faschinerande. Det är Mikael Anderssons "Armlös, benlös, men inte hopplös". SÅ mycket glädje i den boken! Och tankens enorma kraft!

Nej, slut på filosoferandet, go vänner. Nu ska jag dricka de sista dropparna av Zoega (underbart), dra på mig träningsdressen och cykla bort till gympan, där fika väntar i slutändan av passet. Go go go!

31 kommentarer:

  1. God morgon!
    Vilken härlig start på dagen att läsa inne hos dej!
    Blir varm i själen av såna berättelser.
    Nu ska jag dricka en mugg svart zoegas ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så kärleksfullt, så! Otroligt, det finns en för alla, om sinnet är öppet, gäller bara att finna.
      Kram

      Radera
  2. Många goa tankar och så skönt att höra att du verkar vid gott mod trots att livet varit hårt mot dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, det hjälper inte att deppa. Klart jag är ledsen ibland, men ser ändå framåt med glädje!

      Radera
  3. Nu kom jag på var jag hittade länken till din blogg - hos Livet efter 70-Ingrid!
    Återkommer säkert hit fler gånger :-)
    Och visst är kärleksbaciller härliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid, ja. En fin och härlig blogg!
      Tack för det, snälla. Hoppas kärleksbacillerna sprider sig, de får gärna smitta mig!

      Radera
  4. Love is in the air ♪♫♪ Det är bra med kärlek så länge det är till glädje!
    Vilken härlig resa du har varit med om! Härliga bilder!

    Önskar dig en toppenskön dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag unnar andra att bli lyckliga, jag vet ju själv hur lycka känns, och en dag kanske det är min tur igen, ingen vet var haren har sin gång. Kram♥

      Radera
  5. Hälsar dig varmt välkommen hem till gamla Svedala igen då :) Ha en fortsatt härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fine Tony! Detsamma detsamma med härlig dag!

      Radera
  6. SV: känns väl som jag har gjort mitt.
    Ingen anställer 50-plussare, dessutom tar jag inte vilket jobb som helst

    mvh

    SvaraRadera
  7. Så roligt att den äldre damen har fått uppleva lite ny kärlek och umgänge på äldre dar. Känslan kan vara den samma oavsett ålder. Fint för henne att få lite sällskap.
    "Symöte" finns det fortfarande?
    Vad tar du till fikat om du inte gillar fikabröd?
    Rulltårta som kan vara så gott.
    Må bra.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju fantastiskt otroligt för henne, ingen trodde väl detta!
      Symöte, egentligen kallas det stickcafé hos SPF.
      Rulltårtan uppskattades. Om jag inte tar fikabröd, kanske jag tar en banan eller ett äpple, tog det till kaffet när jag jobbade.
      Kram.

      Radera
  8. Den boken ligger på min lista att läsa när det finns mer tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge dig tid. Boken är helt suverän!

      Radera
  9. Så härligt när äldre hittar någon partner och slipper var ensamma. Det är bara att önska dem lycka till!
    Hoppas att din dag har varit fin med gympa och allt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min dag har varit väldigt aktiv, nästan i överkant.
      Jo, jag unnar ALLA att få känna lycka! Kram.

      Radera

  10. Kärleken är härlig, den kan dyka upp när och till vem som helst och när man minst anar det..... : )

    75 år är ju rena ungdomen....

    KrameLuttarFrånEnSomÄlskarKärleken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärlekens språk är suveränt.
      KrameLuttarÄlskarOcksåKärleken♥

      Radera
  11. Oh så underbart med kärlek funnen i den åldern! Svårt nog efter 40 att träffa någon...suck...kramen och sov gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, svårt nog i min egen ålder också, om jag ens tänker tanken, när jag nyligen mist min mest älskade. Men livet går ju vidare....
      Kramen och sov gott!

      Radera
  12. Så härligt att hitta kärleken igen! Det unnar jag alla.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Tittar in och önskar dig en bra dag
    Ser ut att bli en fin dag hos mig.

    Mår inte bra idag, men ska försöka blogga något i eftermiddag

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har solen stigit upp och flödar ute i kylan. Alltid något! Kram.

      Radera
  14. Det händer mycket i din trappuppgång "ler" Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nu är det ju roliga saker, tidigare om åren var det ibland usla saker. Kram♥

      Radera
  15. Så härligt att din granne mött kärleken igen och att du får ta del av glädjen genom att höra sång och musik från bostaden. Många tvingas ju dessvärre höra grannars gräl...

    Öppet sinne och tålamod brukar bära långt. Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaa - såg att jag kommenterade en andra gång på det här inlägget :-)
      snubblade in på ett gammalt sådant, men vad gör det :-D

      Radera
    2. Hej! Ja, det var gammalt inlägg, och kärleken höll, de är gifta numera! ;) Kram till dig!

      Radera