fredag, februari 01, 2013

Vinter för 3 år sedan

Februari
Joho, då.
Hej, här är jag i Lundsbrunnsomgivningarna!
Med en kopp kaffe i handen och rejält ont i ryggen, men det syns inte.
Jag var så arg, för att Pusselbit inte hörde mig, när jag ropade "Stanna!" jag trodde ryggen skulle gå av!
Jag ville bara visa att jag har stått på skidor, detta var 3 år sedan och den absolut sista gången som jag skidade!
Bådas våra skidor står nere i källaren. Om jag ska tro Allmänna Råd, så ska de stå kvar där över sommaren *frågande min*

Här är vi och vandrar ute i Skärv, Egby. Det är i Vallebygden i närheten av Billingen. En strålande vacker dag, det riktigt gnistrade. Underbart område.

Här skojar jag till det lite. Det är inte alls för 3 år sedan. Det är utsikten från mitt köksfönster nu i januari. Visst är det snö och rimfrost, men tog målarfärgen slut?
Jag ser ingen blå himmel. Himmel och pannkaka. Så färglöst!

Det här söta kortet nöp jag från nätet. Det var så gulligt och påminner mig om fornstora dagar, i min barndom. 
På spark till byn - eller municipalsamhälle - var det. Vårgårda
Tänk, vi sparkade på dåvarande gamla E3 eller vad nu vägen hette då.
Vårt hus låg i Hjultorp, vid den vägen. Numera har E20 en annan dragning.

Men nu finns ingen snö och igår cyklade jag fram till filmen "En cykeltjuv".
Den var så gripande, det var så fattigt, det var krigstider och filmen slutade väldigt sorgligt. Jag, som är så känslig, fällde liten ynka tår.
Duktiga skådespelare.
Gammal film från 1948 som hade svensk premiär 1950. Den fick en Oscar 1950 som 1949 års bästa icke engelskspråkiga film.
Italiensk. Italiensk.
♥ Amore ♥

20 kommentarer:

  1. Nu blev jag nog först?? :) Eller? hihi...
    Längd skidor åkte jag mycket som barn... oh vad det var mysigt...man hade varm choklad med sig minns jag...
    Utför det är värre... därimot skridskor gillar jag ännu..var prima ballerina som barn nu överlåter jag det åt min tös! vi skall åka i morgon föressten.. varje lördag åker hon konståkning!
    härliga vinter bilder tycker jag... vintern är så vacker men ack så kall.. och lång.. nu vill vi ha sommar! Kram till dig goa Gerd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, Pam. Du blev först! Eller "Etta för alltid", sa vi i skolan......
      Ja, vinter - bort bort!
      Jag vill gå i linne och shorts! Kram, goa Pam♥

      Radera
  2. Amor, amor...

    Det kan vara gott att plocka fram lite ljusa (vinterminnen) :)

    När jag var ute förra helgen så fick jag en sådan otroligt lust att åka skidor, tyvärr har jag inga men tänkte stoppa en skidåkare och fråga om jag inte kunde få låna dennes, hi hi....

    KrameLuttarFinasteGreddisenHjärta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan köpa mina skidor, hihi... Jag kan ju ändå inte åka för ryggens skull.
      KrameLuttarTackFinaKaisaHarPrecisPratatMedAnnanFinKaisa♥

      Radera
  3. Själv har jag inte åkt skidor på år och dar.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, och innan dess så hade inte jag åkt på länge heller, det blev några år före 2010 också.

      Radera
  4. Jag föredrar att åka skidor nedför. Och lift uppför. (Ibland lift nedför också, men vaddå? Det är ju liftkorten man betalar för... ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar din humor, Ama *skratt*

      Radera
  5. Härligt vackra vintermotiv! Ha en härlig fortsatt dag, kram på dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, när solen lyser och himlen är blå, så!
      Dagen har hittills varit givande och kram tillbaka!

      Radera
  6. Så fina vinterbilder både de ifrån i år och de gamla. Jag har inte åkt skidor på "100 år". I alla fall inte sedan mina äldre barn var små.

    Här är ännu soligt och vackert och jag ska just sätta in ett par plåtar semmelbullar i ugnen.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt att "plocka" bland de gamla korten.
      Jag funderar på det, om Gotland har några skidbackar? Men längdskidor måtte väl gå att åka? För den som vill.
      Det har varit en kanondag idag, solen har bländat mig, alltså har jag solat mig i glansen.....
      Kram

      Radera
  7. En mugg kaffe tillhör Gerd, eller hur?

    Soligt hos mig idag, bara att hoppas att vintern är över

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! En halv liter gick iväg till magen i morse och jag kan ta en till, en Zoega, då.
      Jag har solat mig i glansen idag (vackert väder).

      Radera
    2. SV:En stark kopp Zoega är aldrig fel. Enda felet är att detta märke periodvis är dyrt.

      När jag kör hemleverans brukar jag beställa tunga saker, eftersom det inte är någon hit att släpa matkassar 3 trappor. Och jag kör en rejäl storhandling/hemleverans 1g/kvartalet. Annars brukar jag handla i vår närbutik, 50 m från mig. Där är de hyfsat billiga

      mvh

      Radera
    3. OK. Då förstår jag dina hemleveranser!
      Zoega är dyrt, men jag bunkrar när de har extrapriser, för det händer faktiskt! Kram

      Radera
  8. Vilka härliga vinterbilder. Jag åkte mycket skidor förr,men det var som sagt förr...

    Önskar en fin fredagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förr gjorde man mycket. Mycket som man inte gör nu..... onekligen.
      Tack, den blir i lugn och ro - med mig själv. Jag ska inte bråka *ler*
      Kram

      Radera
  9. "Cykeltjuven" såg jag när jag var i Italien för allra första gången, på italienska förstås och utan textning. Inte lätt att hänga med, för jag har för mig att åtminstone någon av skådespelarna pratade en rätt obegriplig dialekt. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja. Visst var den bra? Jo, kan förstå att den var svår på bara italienska. Kram♥

      Radera