tisdag, februari 19, 2013

Kalops och aggressiv REKLAM

God morgon, sköna tisdag! Minus 3 grader och snösvängen kör för fullt, jag har hur det brakar ute.

Igår gjorde jag denna ljuvliga rätt av nötkött, gul lök, morötter, gröna bönor och rödbetor.
Kalops, är namnet, på en hederlig svensk husmanskost. För mig borde den räcka i dagarna tre, så jag fryste in två portioner.

Jag har hållit på att rensa min stationära dator från aggressiv reklam nu i två dagar. Det var ett konstigt slag av reklam som klistrade sig över internetsidorna. Tryckte bort med krysset, och det bara återkom och sade att min dator var så infekterad att den snart skulle krascha. Den skulle ha över tusen systemfel.

Då anlitar jag ett gratis antivirusprogram som jag haft förut. Och de säger att jag har absolut inga som helst virus eller infektioner. Och till slut ringde jag yngste sonen, som är systemvetare, och tillsammans rensade vi bort filer och tillägg, som hade kletat sig fast, tog bort ett gammalt Java och ersatte med nytt. Inget kaffe, nu. Nej. Det får bli lite Zoega strax, som plåster på såren.

Nu är jag inte arg längre, ingen tyken reklam idag, utan gläder mig åt kvällen igår.

Gospelövning, bara så underbart! Så mycket kärlek och glädje!

31 kommentarer:

  1. Mumsfilibabba kalops är gott! Skönt att du fått ordning på datorn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalops, ops, så gott! Ja, mina dåliga endorfiner fick sig en släng med datorn, så de goda kom fram, haha!

      Radera
  2. Kollaps, jag menar så klart kalops, är gott.
    -1 hos mig och det har snöat inatt - gissa om det var halt.
    Nu är jag på den plats som AF har anvisat och försöker slå ihjäl en timme eller 2

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du strävar, ha det bra... och här sitter jag med två koppar brun java, det är Jul-Zoega. Kram

      Radera
    2. Jag går dit för attf jag måste.
      Mailade af att jag ville ha åtgärden förlängt, men jag har ångrat mig.
      Ser ingen orsak till varför jag måste ge mig iväg och göra samma saker som jag gör hemma.
      Dessutom är jag så less på den ocharmige chilenare, även idag följde han efter mig på tåget. Men jag snäste av honom, vill inte visa var jag bor

      Radera
  3. Ja kära nån - det är såååå irriterande dessa "klicka här" eländen :(
    Go tisdag till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var faktiskt mycket värre än "klicka här", det var riktigt rått.
      Tisdagen har börjat bra, tack!

      Radera
  4. Kalops är gott! Jag brukar också laga till Kalops själv... Kram ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det mums! Inte svårt och inte dyrt! Kram ♥ ♥

      Radera
  5. Jamen precis sådär håller min dator på just nu. Så irriterande.
    Måste nog också rensa lite då.
    ha en bra tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och klicka inte JA på det där programmet som påstår sig rensa bort allt som gör att "din PC kraschar". De kallar sig för något som Pro Reg, eller något med Microsoft Security blabla... det byter namn hela tiden.
      Ha det gott! Kram

      Radera
  6. Tur du fick hjälp med datorn! Det är hemskt när det blir något fel, och man inte känner någon som kan hjälpa en. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände att jag körde runt, blev inte av med det hur jag än städade. Kram♥

      Radera
  7. Kokar man sin egen kalops och gör sin egen lasagne vet man i alla fall vad man får i sig. Jag undviker verkligen hel- och halvfabrikat. Fast jag har funderat på vad falukorven egentligen innehåller?? Kan det finnas spår av hästkött i den också??

    Så bra att du fick hjälp av sonen med datorn. Jag har också en sån där händig gosse. Jag har två händiga gossar förresten. Den ena är specis på datorer och slikt och den andra en gudabenådad hjälpare i allt annat praktiskt.

    Hoppas att du får en skön tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hakar på det sistnämnda med duktiga gossar, jag har två systemvetare inom data! Både d.ä. och d.y.
      Falukorven är jag skeptisk till, men mest p.g.a. den höga salthalten.
      Tack, nu ska jag äntligen ut i snövädret, men - det har blivit ljusare nu! Kram

      Radera
  8. Hoppas din dag blir roligare ön min, jag ska bara jobba...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt att jobba, heller.... kan sakna det ibland. Fast bara ibland. Kram.

      Radera
  9. Kalops är underbart gott,speciellt om man får till det också, det kräver onekligen viss finess.
    Jadu, min vän, vintern ser ut att bli lång i år, snacka om skottår va ;)
    Ha en fortsatt bra dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ganska så lätt ändå. Det är mest kryddningen, då. Nu var du lustig, skottår ;)
      Tack, har varit ute och motionerat cykeln och mig, kram

      Radera
  10. Kalops är verkligen gott så det borde jag ta och göra snarast möjligt. Fast i dag bjuds det på fläskfilé!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fläskfilé en tisdag, inte fel. Kalops en måndag, inte heller fel. "Riktig" mat är GOTT!
      Ha det bäst!

      Radera

  11. Kalops är gott, har faktiskt aldrig tillagad det själv, tror jag. :o
    KrameLuttarSnöigaOchRåKallaMenMedKärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen råkallt och bitande vind ute idag, brrr vad jag frös, trots varma kläder!
      KrameLuttarNuSkaJagStekaEgnaKöttfärsBiffar♥

      Radera
  12. Jag älskar svensk husmanskost! Sååå himla gott!
    :-)

    Jag hade problem med java ett tag och dessutom fanns det ju nån "läcka" eller "säkerhetshål" där. Nu ska ju det vara åtgärdat, men i och med problemen så avinstallerade Anders java helt och hållet och jag har inte saknat det hittills i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver där, verkar stämma med mina problem, så jag gjorde ju rätt då, som tog bort 2 gamla Java, visserligen tog jag ett nytt, med det var tveksamt om det behövdes, sade sonen...
      Så skönt slippa det där eländet som ljög för mig!
      Mmmm, nu ska jag steka egna köttfärsbiffar!

      Radera
  13. Gott ser det ut, förstår att det var så också.
    Detta med datorer är svårt, jag har svårt att hänga med i allt, men som tur är så får jag hjälp av mysingen om det kniper.
    Java, aldrig hört talas om.
    Men, skönt att det löste sig för dig.
    Sov gott då det blir dags.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalopsen var god och det var dagens köttfärsbiffar också! Eget är bäst!
      Ja, det här var något knepigt, med datorn. Jodå, java har funnits i många herrans år. Det är något som en vanlig användare aldrig märker av. Ett hjälpprogram, skulle jag vilja säga.
      Tack, det blir väl snart snarkofagen eftersom jag ska upp till gympan tidigt i morgon. Kram♥

      Radera
  14. Ja man kan verkligen undra var det kommer ifrån....och så tråkigt det är... Men väl att du fick rätt på det! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja just nu verkar allt ok! Kram♥

      Radera
  15. Åh, kalops som är så gott!
    Irriterande virusattacker vare sig de är "påstådda" eller riktiga är verkligen något som kan förstöra ens humör. Tur att du fick hjälp av din duktige son.
    Kramelikramen ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen tur! Det gick inte att jobba för det där kletet som fanns överallt. Ungefär som katten, som lägger sig i vägen och mitt framför datorn, på tidningen man läser o.s.v. *ler*
      Kramelikramen tbx till dig ♥ ♥ ♥

      Radera