måndag, februari 04, 2013

Gøta



The Real Group med Göta. Inte Teskedsgumman och "Göta Petter!"
Nej, en låt från Färöarna.
Denna låt fick vi träna på i söndags i Skövde! Svår! Men skriande vacker! Tänk dig fjälltopparna!


Färöarna är en ögrupp norr om Brittiska öarna som tillsammans med Grönland ingår i det Danska kungariket. Trots detta står de utanför EU.
På de 18 öarna bor det 50.000 personer och huvudstaden är Torshamn.
Ytan är hälften så stor som Gotland.
Medeltemperaturen under vintern är + 3 gr och sommaren + 11 gr.
Golfströmmen går förbi, så det är ganska milt klimat.

Det skulle vara kul att komma dit! Men, jag har ju inte varit på Island ensingång..... 
Har du?

♥ Kärlek ♥

34 kommentarer:


  1. Nej jag har inte varit på Island. Men där jag är född där går också golfströmmarna...

    KrameLuttarMedKärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, jag förstår.

      KrameLuttarMedKärlek♥

      Radera
  2. Husse har varit på Island och tyckte det var en intressant upplevelse. Även Färöarna låter spännande. Kallt men spännande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för kallt för min smak också.

      Radera
  3. Skulle gära åka till Island det vore kul och intressant tror jag

    SvaraRadera
  4. Grönland vill jag inte till! har därimot varit på Island men det var nog nästan 20 år sedan...har värk i dag så blir kort.. hoppas allt är bra med dig kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina Pam, allt är bra och till kvällen cyklar jag iväg till sångövning igen. Så du har varit på Island? Sägs vara fint där.
      Kram

      Radera
  5. Nej har inte varit till Island. Du kan ju göra en liten resa till Island vet jag och se dig omkring där i några dagar... ☺
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag åker inte själv. Vi får väl se, vad som komma skall. Kram♥

      Radera
  6. Island är fantastiskt! Jag har haft förmånen att åka dit två gånger, ena gången vann jag faktiskt en resa dit. Färöarna är lite för kallt för min smak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det är fantastiskt. Min yngsta dotter har varit där två gånger och längtar dit igen.
      Färöarna är för kallt, ja. Men ändå, nyfiket spännande.

      Radera
  7. Nej, till Island har jag inte varit, men vem vet, eller ingen som vet, kanske blir det någon gång.
    The Real Group bara älskar jag, tycker att de är enormt duktiga, musikaliska, en fröjd att lyssna till dom.
    Hoppas att du får en bra dag.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag spelar The Real Group flera gånger, de är toppen!
      Nu cyklar jag till sångövning ikväll igen. Gospel. Ska bli skoj att höra om det blivit några förändringar efter kursen i lördags. Kram

      Radera
  8. Skön låt...
    Nej, till Island har jag inte varit. Det skulle vara intressant där.

    Hoppas din dag blir fin och trevlig!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har en rofylld dag, jag ska bara titta på dammsugaren och se om den säger något till mig, fniss.....
      Kram♥

      Radera
  9. Färöarna visste knappt jag ens var det ligger ärligt talat :/ Så usla kan mina geografiska kunskaper vara.
    Island har jag heller aldrig besökt, känns som om det ligger för långt bort på nåt sätt.
    Ha en fortsatt bra dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ligger långt bort alltihopa, men det är ju långt till Kina och Amerika också! Fast där har jag heller inte varit.....
      Tack, jag tittar fortfarande på dammsugaren, som börjat titta lite snett på mig nu. Kram

      Radera
  10. Skulle gärna åka till Färöarna. Verkar vara en härlig plats att besöka.
    ha en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Härlig låt. Nej, jag har aldrig varit på Island.
    Kram kram, go´aste vännen ♥

    SvaraRadera
  12. Island låter som ett intressant land.
    Det ligger ju inte långt från lilla Sverige, men det verkar vara ett litet annorlunda rike

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Island är ju annorlunda.....
      Tack detsamma!

      Radera
  13. SV: det är nog nyttigt för de flesta att tänka om och vidga sina vyer, i alla fall när vi pratar om de arbetslösa.
    För det finns oftast jobb för de som kan tänka sig att jobba med det mesta

    SvaraRadera
  14. Nepp - har inte heller varit på Island.
    Kram och go vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hepp, nog inte så många som varit där, kanske...... Kram

      Radera
  15. Island har jag aldrig varit på, men jag har en bloggvän, som är svenska och gift på Island sedan många år. Här kan du få höra Islands bidrag till Melodifestivalen:
    http://youtu.be/ZxXsZtW-l4w

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin låt, tack ska du ha för länken!
      Kram♥

      Radera
  16. Jodå, Island har jag varit på. En gång med flit och ett par gånger helt ofrivilligt. Reser man med Icelandair till USA så kan man bli strandsatt på Island ;-)

    Färöarna skulle jag gärna besöka också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Intressant. Och varför åker man med Icelandair till USA? Typ Ryanair, eller?

      Radera
  17. Nej jag har inte varit på Island, för många år sedan ville jag dit, men inte numer, fast dom jag känner som varit där har varit nöjda.
    Kvällskramen på dej♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ingen sol- och badresa till värmen, men det finns väl varma källor och laguner, eller?
      Kram♥

      Radera