tisdag, februari 12, 2013

Bloggutmärkelse - åtta saker om mig själv

För en tid sedan dök det upp en mjuk och rar blogg vid namn Rozie Filosoferar. Men jag kunde inte komma på vem hon var...

Senare har jag förstått att Rozie bloggat på Aftonbladet, medan jag höll till på Expressen.  

I söndags, fick jag en kommentar, där Rozie skriver att hon har en bloggutmärkelse till mig! Jag blev sådär varm och stolt om hjärtat, vem vill inte ha uppskattning?  

Rozie hade själv fått en bloggutmärkelse - GRATTIS! - där hon skulle berätta åtta saker om sig själv och därefter välja ut fem av sina favoritbloggar, och däribland fanns jag!

Här kommer åtta saker om mig själv:
1. Som liten fick jag ibland vara med min pappa på jobbet. Han var rörmokare och elektriker och åkte runt på gårdarna. Där fanns det ibland någon flicka som jag kunde leka med..
2. Jag har ränt fors. På Pusselbits och min stora norrlandsresa 2002 köpte han mig ovetandes två dyra biljetter till forsränning. Det var den sista turen för den säsongen. Jag, som har drunkningsfobi, hade inte hjärta att tacka nej, så vi gjorde färden, med mig sjungandes i alla tonarter. En blandad känsla av glädje och skräck.
3. Har blivit permanentad av Björn Axén i Stockholm, ett par dagar efter Olof Palmes mord. Väninnan och jag var och såg mordplatsen, det låg mängder med rosor där och vi tyckte det var lite otäckt, det gick ju en mördare lös...
4. Åkte själv till Tyskland som 14-åring, hade med en hel säck med kläder till fattiga barn. Ditresan företogs med tåg till Göteborg, sedan med flyktingbuss med övernattning i kyrkan i Eckernförde, vidare till Dortmund, där jag hoppade av och löste tågbiljett till destinationen Wesel. Naturligtvis hade jag med mig D-Mark hemifrån. Till hemresan köpte jag också själv tågbiljett. Det var byte i Dortmund, Hamburg, Köpenhamn och Göteborg.
5. Jag har jobbat som utlandskorrespondent, sedan sekreterare och tagit diktamen på stenografi i tyska och engelska, och svenska efter bandinspelning. Jag skötte en Telex och 1975 började mitt dataarbete och intresset ökade för tekniken. 
6. Jag har varit friskvårdsledare i slutet på 80-talet och ledde även viktminskningskurser. Det var innan alla dieter, jo det fanns visst något som kallades "sahlgrenskametoden", vilket innebar att äta massvis med bananer och sedan varva med bacon, tror jag.
7. Jag har inga syskon, men det fanns alltid barn omkring mig hemma ändå, för mamma och pappa tog sig an sommarbarn, sedan en fosterpojke, efter det en fosterflicka och sist en flyktingflicka från Tyskland.
8. Även om jag hade en trygg barndom, så har jag ändå gått i Livets Hårda Skola. Därför är jag ödmjuk och tacksam över det som Livet ändå har gett mig av Glädje och Lycka. Självklart skriver jag en kärleksförklaring till mina älskade barn och barnbarn! Men också en stor tacksamhet att Pusselbits och mina vägar korsades en gång för 18 år sedan. Jag blev hans Prinsessa. Och nu fattas han mig fysiskt. Men jag är glad och tacksam över våra år tillsammans.

Ja, detta var en del om mig, framplockade ur minnets album. 
Och då skulle jag välja ut fem av mina favoritbloggare och då väljer jag självklart - tadam tadam....... nej, jag kan inte. Det räcker inte med fem, jag vill ha femton. Jag bara älskar er alla goingar, som verkligen vill kika in hos mig, skriva någon rad, och sprida kärlek och glädje till och för varandra!
Ha en go´ semmeldag, för det är Fastlagsbullens dag idag!

♥ TACKSAMHET och KÄRLEK ♥

13 kommentarer:


  1. Så roligt det att läsa om åtta saker om dig själv.Jag kan riktigt höra dig där i forsen och sjungandes i alla tonlägen, hi hi hi... :))

    Ja, greddisen du har en omväxlande och rolig blogg, du är också en fantastisk bloggvän.

    Tack för att du finns!

    KrameLuttarMedKärlekOchVärme

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att få läsa lite nytt och spännande om dig! Jag brukar sällan välja ut någon utan ger utmaningen till alla. Känns bäst så ;-)

    Glöm inte fastlagsbullen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa! Att dra iväg som 14-åring gjorde mej nog mest imponerad :-)

    SvaraRadera
  4. Oj, så intressant!
    Det är det jag säger: du är fantastisk och mångsidig!

    Önskar dig en fin semmelätardag ;)
    Kramis ♥

    SvaraRadera
  5. Det var riktigt intressant att läsa om mycket av detta som jag inte visste om dig.
    Du har hunnit med, och varit med, om en hel del i ditt liv, förstår att det verkligen inte har "stått stilla" hos dig.
    Jag är tacksam över att ha fått lära känna dig lite, här över bloggen. Alltid roligt att komma in här och hälsa på dig och läsa vad du har skrivit.
    Ha en fin dag och sköt väl om dig.

    Varm kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis till utmärkelsen! Du är modig du; forsränning hade jag inte gett mig på. Har också drunkningsfobi.

    Varma kramar! ♥♥♥

    SvaraRadera
  7. Mycket bra och intressant det du delar idag. Ja du, det är ingen garanti för att mann har haft en trygg uppväxt att livet skulle gå som på räls sen, men visst har man bättre förutsättningar inför vad som väntar i livet om man själv har blivit älskad och respekterad som barn, eller vad tror du?

    SvaraRadera
  8. SV Tre har jag inte hört ett gott ord om.
    Jag har Telia pga av att de har bäst täckning på nallen, och har för enkelhetens skull allt samlat hos dem,
    Alla företag dras med minst en barnsjukdom

    mvh

    SvaraRadera
  9. Det var intressant läsning om dig - du har varit med om mycket du :-)

    SvaraRadera
  10. Vilka spännande äventyr!! vi får se när och om? jag kan komma på något att berätta om mej ;)

    Semeldagen glömde jag helt bort, funderade ett tag varför det åts semlor inne hos alla idag! *skratt* själv tycker jag INTE om dessa äckel, men gubben gör! han får en en annan dag istället, idag fick han hemmagjort hallon rulltårta med egna hallon ;)

    Företsen? har du idag kontakt med något av era sommarbarn ni hade när du var barn?

    Kram på dej♥ /Lena

    SvaraRadera
  11. Nu är jag trött och tänker nana kudden. Därför tackar jag alla enhälligt och är glad över era kommentarer om vad ni tyckt till om!
    Ja, forsränningen var nog den mest krävande för psyket men också en kittling.
    Att ge sig iväg som 14-åring, var ingenting, jag brann för uppdraget!
    Jag har ingen kontakt med barnen runt omkring min uppväxt. Jag har haft lite grand, men inget nu.
    Nattakramen...♥...♥...♥

    SvaraRadera
  12. Du har gjort många roliga å trevliga saker :))
    Kvälls och godnattkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då. Visst har jag det. Under min långa tidsrymd. Morgonkram ♥

      Radera