torsdag, februari 21, 2013

Är jag stressad? Nä.

Det känns för mig som om jag fått oroliga kommentarer? Om att jag ska ta det försiktigt?

Jag är en aktiv person. Vi var aktiva båda två, Pusselbit och jag.  Det var det första vi sade, vid frukosten: "Och, vad gör vi av denna dagen idag?"

Vi kände att vi inte ville missa något, inte bli förslöade. Naturligtvis kan man ta det lugnt vissa dagar, om vädret inte bjuder på något angenämt.

Tack för råd, jag är glad att någon bryr sig! Men jag gör bara det jag tycker om, ingen fara. Idag gör jag inte så mycket, ska bara kolla upp ett par rabattcheckar, som går ut på lördag, se om det är lönt. Kallt ute, burr, minus 8 grader.

Jämför då med ifall jag hade jobbat! Jag gick frivilligt vid 60 år, nu är det borta sedan flera år, 61 som gäller som lägsta och 67 som högsta. Men nu kan det bli möjligt att jobba till 69 år! Då kunde jag fått några fler inkomstbringande år! Nej, låt de yngre få jobb!

Och anrika SLU (Skara Lantbruks Universitet) lägger ner till förmån för Uppsala... Vartåt bär det hän?

Jag har mat i kyl och frys och nyinköpt packe med Ramlösa. Kaffe i mängder. Och tvätten är struken. Soffan är ledig och boken ligger där - om jag nu vill läsa - fast det går nog fort, boken heter "Elva minuter" ....

Det verkar vara kärlek, banne mig! ♥

30 kommentarer:


  1. Jag skrev just om pensionsåldern, utan att jag sett att även du gjorde det idag...

    Jag tror inte du skulle trivas om du inte kunde vara aktiv, jag beundrar din energi, livslusta....

    Elva minuters boken skulle passa till mig, ler...

    KrameLuttarFinasteVännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis, jag måste vara aktiv, ha ett projekt! Du kanske läste i FB om vad jag gör på lördag?

      KrameLuttarTackFörDinaFinaOrdFinasteVän♥

      Radera
  2. 11 Minuter? den har jag hört talas om. är den bra? ge gärna lite recension då du läst den.. soffan lät underbart. jag handlade i går. nästa vecka betalar vi resan till side så blir att hålla hårt i de få slantar jag har över resrn av månaden. kram ds var rädd om dig ds du vet väl om att du är värdefull?ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte börjat i boken än, men jag ska!
      Vad skoj, att ni ska till Side igen! Tack, ja, visst är vi värdefulla, kram.

      Radera
  3. Du syftade på mig som bad dej ta det lugnt, eller hur?
    Inget fel i att vara aktiv, men man har ju sett vad som kan ske om man inte tar det lugnt.

    Önskar dig en bra dag
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, inte bara dig, det var fler. Och jag tror jag förskräcker.
      En bra dag till dig, omtänksamma vän♥

      Radera
    2. Jag vill ju gärna att du hänger med ett tag till. För jag vill gärna träffa dig innan någon av oss lämnar in.

      Dags att åka hem och äta, och sen skriva i min blogg
      Kram

      Radera
    3. Tack, jag känner din omtanke♥
      Men, jag tror jag lever längre med ett aktivt liv. Om jag vilade för mycket, skulle min kropp krevera! Kram.

      Radera
    4. Jag vilar bara korta stunder, typ 15 minuter.
      Men det gäller inte alla dagar, bara när jag har ont i ryggen

      Radera
  4. Jag tror det där är ytterst individuellt. Vissa skulle bli stressade av dina aktiviteter och andra stressade av att inte ha dem. Så länge man mår bra är allt bra. Vi är trots allt väldigt olika...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord. Jag är medveten om att det ser ut som om jag fore fram som en tornado, vilket jag inte gör. Jag hinner med råge.
      Kram.

      Radera
  5. Nu skall vi se, sa blinde Sara.. vad som försiggår här!
    Det är nyttigt och bra att vara aktiv. Jag borde röra på mig mera...
    Det där med pension, hur skall t.ex.en gruvarbetare orka jobba till 69? Oj oj...
    Har man "lättare" jobb så går det bra.

    Önskar dig en finfin dag!
    Kramis till go'a dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde finnas särskilda avtal för de med de tyngre jobben! Stor skillnad på skrivbordsarbete vs tungt kroppsarbete. Fast skrivbordsarbetet kan ge stressrelaterade sjukdomar.
      Kramis goa♥

      Radera
    2. Man får lätt värk i axlar och nacke av skrivbordsarbete. Jag var inte mer än dryga 25 när jag var sjukskriven för det första gången.

      Radera
  6. Jag är så ledsen för din skull att Sigge inte är med dej. Du lever ett rikt liv, men ändå... jag förstår att du saknar honom <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, är det så!
      Jag gör andra saker nu, det är mina egna.
      Men jag gjorde hellre saker tillsammans med Sigge, jag saknar honom så!

      Radera
  7. Tur att du kan fortsätt att leva det aktiva liv som du vill, fastän Sigge saknas dig. Önskar jag hade orken att leva mer aktivt, för egentligen är jag också en ganska aktiv person. Men utbrändhet och utmattning gör sitt, och då går det inte längre. Speciellt inte nu när jag har lunginflammation. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste vara aktiv, annars går jag under.
      Jag har aldrig någonsin varit utbränd eller utmattad, fastän jag hade ett så krävande arbete huvudmässigt. Men i mitt fall så har motionen lindrat mycken stress. Så jag vet inte hur det känns och när och om, man blir botad.
      Kram♥

      Radera
    2. Jag blev inte utmattad på jobbet utan hemma och har ju aldrig kunnat hämta mig, för man kan ju inte vara sjukskriven från sina barn. Jobbstress hade jag inga problem med heller. Mina arbetsgivare har nog alla sammstämmigt sagt att jag var extremt stresstålig. Men så är det tyvärr inte längre; nu är jag istället extremt stresskänslig. Så känslig att jag inte orkar med det jag vill göra, det som känns roligt. Och DET är frustrerande, kan jag säga. Det ger svårtbotad ångest och rastlöshet. Och för mig ger motion tyvärr ingen stresslindring alls utan bygger bara på den stress jag redan har. Jag är nog ett hopplöst fall. Det enda som lindrar lite är pyssel och knåp, men det blir dyrt det. Kram! ♥

      Radera
    3. Åhå! Det var annat. Det var komplicerat och inte mycket att säga om, det är så individuellt med allting.
      Och jag kan förstå dig, att du blir frustrerad av att inte ha blivit bra igen.
      Stor kram♥

      Radera
  8. sv: man kan ha roligt utan att det kostar särskilt mycket
    Ha en bra kväll, vi kanske hörs i morgon igen

    SvaraRadera
  9. Att BARA sitta i soffan med en bok (eller med en dator ;-) ) är ju inte alls så givande i längden. Skönt ibland, men att aktivera sig och vara ute och upptäcka saker är otroligt berikande!

    Men soffan är också skön... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort en hel del idag, som inte var så speciellt, men blev bra, bibblan och liknande med fönstershopping.
      Soffan har intagits en del också, läser boken ;)

      Radera
  10. Jag tittar bara in igen och kollar om adressen funkar till min nya blogg! har börjat lite smått där men fattar mig inte riktigt på den? hehe... man får betalt där inte mycket men med mycket trafik kan det bli en och annan sparad krona! provar mig fram ännu så länge..kram

    SvaraRadera
  11. Nähä :( det gick inte... det är jag paloma..tänk att det är så himla svårt.. är på nattstad ochså nu som sagt..Glamourwomen heter jag där. återkommer när jag fattar mig på den... men har kvar min vanliga blogg ett tag till flyttar över den dit snart. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick en indikation på att du prövat med ny blogg, men jag kom inte in på Glamourwomen. Du får väl testa vidare, Paloma. Kram

      Radera
  12. Tänk att få äga dagen själv så som du gör. Tyvärr har jag 9 år kvar till 65 årsdagen. skulle gå vid 60 om jag får chansen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till mitt blogghem, vem du än är, Gubben!
      Ja, jag är så glad över att jag kunde "snyta mig i gardinen" redan vid 60 år och jag har haft fullt ös sedan dess, gör det jag tycker om. Så länge hälsan står mig bi.

      Radera
  13. Jag känner inta alls att du stressar dej genom livet, du är helt enkelt en person som vill ha saker att göra! och så gör du ju bara saker du gillar! ;) & som jag mins bloggen när du hade din Pusselbit, så gjorde ni åxå saker hela tiden♥

    Kram kram & fin morgondag♥ /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger bara helt enkelt "så rätt du har, Lena!" Tack för ditt goda minne!
      Min Sigge ville hela tiden hitta på något, att ta en runda på vår camping här i stan, det var bara nödfall. Vi skulle ut i naturen på platser nära och långt bort, så många berg som vi gick på! Och han pushade på mig, att jag också skulle komma med idéer.
      Ofta hade vi matsäck med oss.
      Kramkram♥

      Radera