torsdag, januari 17, 2013

Omsorg

God morgon, kära du!

Igår fick jag jobba, både med att cykla fram till staden två gånger om, i snöglopp och uselt väglag, och att göra den här jobbiga synfältsundersökningen på sjukhuset.

Som tur var, så hade det inte uppstått någon försämring, sedan vad doktorn tycker, det får jag veta frampå. Bättre kan det aldrig bli, det är skador som är skedda tidigare. 

Passade på att besöka det nya Vårdapoteket. Vi har "bara" sex olika apotek numera, som säljer precis allt inkl. mediciner. Men, snart krävs recept på Alvedon...  Underkläder, smink, det är nästa som att gå in på ett vanligt varuhus, för de säljer viss medicin också. Innan reformen hade vi fyra apotek, - som inte lönade sig.....

Hem och lunchade, för att sedan få lite omvårdnad hos tandhygienisten. Jag tycker inte alls att det är obehagligt. Och jag blev glatt överraskad att munstatusen var bättre, jag har tydligen jobbat bra själv, fast jag inte trott det.

Nyheter: Nya körkortet saknar streckkoder då det är så tunt, ny körkortslag träder ikraft på lördag (här är de nya reglerna för utökad B-behörighet) (jag har redan BE), vilket försvårar för handeln vid legitimering av kortköp. 

Voffö gör dom på detta viset, nu? En gång i tiden sa man att man kört upp för "lappen", ja jag hade faktiskt ett papperskörkort en gång i tiden!

Idag är det som sagt torsdag och jag har inga aktiviteter utan tänkte att jag skulle börja plöja i min bibliotekshög, kanske ska jag ta "Jag är Zlatan"? Och sätta mig och lukta på blommorna (tulpanerna), som tjuren Ferdinand, en stund..... 

...för gårdagen var en energislukare och jag behöver vila upp mig och lyssna på snösvängen ♥ Inte lätt att vara panchis.

28 kommentarer:

  1. En bok förgyller väl tillvaron en hel del ja vad gäller apotek så kommer väl snart aspoteksdöden och så är vi tillbaks på ruta 1 förutom att vi kan köpa< Alvedon på ICA och att öppettiderna förhoppningsvis bibehålls lite längre öppet än förr när Apoteket AB hade Monopol!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske inte kan köpa Alvedon på ICA så värst länge till, det kommer säkert en ny lag....
      Tröttsamt.
      Bättre med en bok. Nu ska jag ta en kopp kaffe, det är också bra för själen.

      Radera
  2. Vad ger E för behörighet? Har aldrig lärt mig de där bokstavskombinationerna.
    Men varför i hela fridens tider ta bort streckkoden från körkortet? Nu när många butiker slopar medlemskorten för att samla rabatter och de istället registrerar körkortet i kassan, så man slipper gå omkring med ett kilo plastkort i väskan.
    Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. E står för "tungt släp". Jag har BE, och det är för att jag tog om hela körkortet för några år sedan för att kunna köra den tunga Kabelina husvagn. Jag har ju det jag har, men i dagsläget, så skulle personen få genomgå utbildning för "utökad B-behörighet" för viss kombination. Ett mellanting, skulle jag vilja säga.
      Finns så många nya dumma påhitt, man vill väl "uppfinna hjulet" igen.....
      Kram♥♥♥

      Radera
  3. Det är 25 grader kallt hos mig idag så jag blir helt klart inomhus en dag som denna... Apoteket börjar ha mera och flera saker än bara mediciner i sina hyllor å det kan ju vara bra för både kunder och företaget... Jag har bara B körkort. Tänker inte utöka B körkortet. Har inte någon bil och vet inte heller om jag kommer att ha råd med nån bil i framtiden. Men hade jag haft en bil idag skulle jag nog fundera skarpt på att kanske utöka mitt B körkort. Kalla kramar från Västerbotten idag ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, himmel, så kallt!!! Brrrr...
      Då är ju mina 6 minus ingenting, i jämförelse.
      Då får du en varm kram här♥♥♥

      Radera

  4. Jag förstår att Alvedon blir på recept....

    Idag skall jag ha yoga här hemma, lunch och trevlig samvaro med väninnan....

    KrameLuttarFinaCyklist :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr får "vi vanliga" lida för missbruket av mediciner.... Jag behöver Alvedon och Ipren för ryggen ibland.
      Yoga hemma, ja, det gör jag ibland, har ett program "i huvudet".
      KrameLuttarIdagIngenCykel♥

      Radera
  5. Fina blommor att lukta på, och en fin vas =) tycker om knastret i tulpaner.
    Läste om värktabletterna, även antidepressiv medicin har ökat enormt :(
    Inget bra när ungdomar tidigt ..börjar äta medicin..för saker som kanske skulle kunna lösas ? på annat sätt.
    Ha en trevlig bokdag
    Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är gräsligt när ungdomarna proppar i sig allehanda stimulansia.
      Tulpaner är otroligt vårlikt och vårligt. Älskar dem.
      Kram mitt under läsningen♥♥♥

      Radera
  6. Skönt att ha en aktivitetsfri dag ibland =)
    Böcker: Den senaste jag läste var "flickvännen" och den var så dålig så jag undrar hur dom har kunnat ge ut den övht.
    Önskar dig en fin och trevlig dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, iaf inte så mycket, jag gick faktiskt ut en sväng, det är ett måste varje dag, men jag behöver ju inte göra mer än så.
      Kram♥

      Radera
  7. Var ner till affären. Och ja, det är ingen kyla att tala om, men vägunderlaget är kasst just nu.
    Behöver inte gå ut förrän på måndag, så det blir lite läsning i ett par dagar nu

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallt är det, men inte så rått, solen tittade nyss fram. Kramelikram♥

      Radera
  8. Koppla du av med Zlatan! Jag gillade boken, även om jag inte är särskilt fotbollsintresserad.

    Här måste man ha broddar, för vi använder inte salt på Gotland och ibland verkar det som om vi inte använder sand heller. Trottoarerna kan vara som isbanor.

    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har börjat lite smått, men jag är nog trögläst, känns det som. Lite orolig i kroppen.

      Är det så halkigt på Gotland? Ujuj. Här sandar de, inga problem. Och solen skiner nu! Kram♥

      Radera
  9. SV: nu är det så att jag har inga mattor. Hatar dom efter alla år inom hemtjänst.
    Men det kan ju hända att jag snubblar på tröskeln. Då ringer jag efter dig, så håll dig nära telefonen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid telefonen med mig, har "bara" mobil. Hihi.... ;)

      Radera
  10. Min fasta telefon har jag bara för bredbandet.
    Över huvud taget ringer jag sparsamt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har inget fast bredband, således ingen fast telefon... Mobilt allt.

      Radera
  11. Nu har du snott min kille, jäkla Gerd. Skojade bara
    Såg att du skrivit i Havets blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaså, det såg du, jag tror inte han bryr sig om en fjomp som jag, så Ta´t lugnt, ta en Toy ;)

      Radera
  12. Tror du han bryr sig om en larvpotta som jag?
    Han är norrlänning, och de är ju som de är.

    Dags att vila, och öppna den boken som ligger på köksbordet.

    Du, jag tror inte att världens godaste tuggummi - Toy - finns kvar. Så gamla är vi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Toy finns. Jag lovar. Jag har köpt det.

      Radera
  13. Så skönt att undersökningen inte visade på någon försämring!

    Kram

    SvaraRadera