söndag, januari 20, 2013

Nytt liv ♥

Ja, denna orkidé fick nytt liv.

Jag köpte en liten enstänglad orkidé för knappt ett år sedan. Helt plötsligt hade jag både två, tre och fyrstänglade här hemma. Så vackert i mina fönster och jag gladde mig så.

Denna lilla ynka enstänglade ville sig inte riktigt, så den dog. Men jag slängde inte plantan, utan rätt var det var, så kom det upp något grönt ogräsliknande och det växte, men såg inte ut att likna några orkidéblad, inte. Men jag tänkte, den får en chans.

Inte förrän nu, så började den blomma, och titta, Sesam, öppna dig, det ÄR en orkidé men med världens konstigaste krulligaste blad! Naturen är då förunderlig!

Igår gick jag faktiskt ut på en liten affärsvända, måste ge mig ett uppdrag, för att jag överhuvudtaget skulle sticka ut näsan. Jag skulle till ICA och handla lite frukt.

Kallt, som tusan och vi kan räkna med kallt väder resten av månaden.

Men så på vägen dit, gick jag in på Kapp-Ahl, såg halva reapriset igen men nu satt där svarta sammetsklänningar, sådana där som är så bra att ha som bas i garderoben, och slutsumman var blott 50 kr styck! Plus en vit brodyrblus i bomull med trekvartsärmar, skön att ha i sommar, också 50 kr.

Två plagg för 100 kr! Den svarta hade jag på mig igår kväll och kände mig lite fin för mig själv. Ifall någon hade ringt på dörren, fast ingen utan giltig ID-handling, skojar...

Och jag har gillat Ewa Fröling i Stjärnorna på Slottet och jag har gillat den norska tjejen hos Skavlan, hon som hade fått en epiduralbedövning och blivit förlamad för livet, vilket livsglädje som hon utstrålade!

26 kommentarer:


  1. Tittade också på Stjärnorna på Slottet. Såg även den norska målmedvetna tjejen....

    Idag är här någon varmare, lite sol..

    KrameLurrarManKanGöraMycketBilligaKapNuPåRean

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, helt otroliga kap.
      Minus 8 här, jag vill inte säga att det är varmare, bara mindre kallt.... brrrr.
      KrameLuttarFrånGreddisen♥

      Radera
  2. Oj vilken fantasiskt ovanlig orkidé Du borde skicka in bilden till någon tidning.

    Jag älskar orkidéer och har flera men ingen liknar denna.

    Jag har varit handikappad sedan 19 dec då jag halkade och skadedae foten ordentligt och har inte blivit bra ännu fast bättre än tidigare..

    kunde inte ta mig nedför trappen till nedervåningen på ca en vecka..fick låna en krycka av min väninna som var jättebra.

    Undrar om svullnad kan sitta i runt vristen i en månad som det gör i min fot..?

    Ha en fin söndag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju nästan som om du hade en spricka i foten?
      Jag hade en besvärlig fotled för några år sedan, det hade blivit en spricka som inte upptäcktes med en gång, så det blev aldrig något gips, men det var jobbigt. Jag använde stavar mycket då jag skulle komma igång igen.
      Kram

      Radera
  3. Orkidéer är fina blommor.
    Men eftersom jag inte har gröna fingrar är de inget för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga gröna fingrar här heller, och jag har 5 orkidéer som jag klippt ner och som står här och glor, inga blommor.

      Radera
  4. Vilken häftig story om orkideen! Jag köpte korta stövlar plus ettpar inneskor i lördags så nu är jag "skodd"
    Ha det !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se på dina fötter, andra gör det. Var inte det en reklamslogan en gång i tiden?

      Radera
  5. Ja den orkideen....så himla fin!! Ja vi behöver påminnelser av livet emellanåt..det får mig att bli klokare...Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, orkidén är "lätt" som en fjäril.
      Och livets påminnelser är inte alltid så behagliga, men man lär sig. Kram.

      Radera
    2. Livet får en att vakna sannerligen....men nu ska jag se framåt och lämna det tråkiga... Kramen

      Radera
    3. Ja, det är riktigt. Det tråkiga får inte dra ner en. Kram

      Radera
  6. God morgon!
    Kul att du reafyndade!
    Orkidéer, det är ett kapitel för sig ;)
    Jag har en som har blommat sen slutet av september. Den klippte jag ner (halva) och sen kom det en massa stänglar på den. Den klarade flytten och är fin ff.
    Idag skall jag bara ut! Det är -5,4 och en STOR sol på himlen.

    Önskar dig en toppendag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fynd, är alltid roligt. Särskilt när det är ett superfynd!
      Det är egentligen svårt med alla blommor. De är så preparerade från början av odlaren. Kanske bäst om man har egna sticklingar och skott?
      Kram♥

      Radera
  7. Du har en fin Orkide, en överlevare kan man nog säga... ♥ ♥ Jag har inte så många blommor kvar längre i mina fönster då våran katt slaktar mina blommor. Blommor ska ju må bättre när man är lite hårdhänt med dem sägs det, men med kattens behandling av dem har de dött tillslut för mig :( Soliga Söndagskramar ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett fiffigt namn som du gav min orkide, Simona! Överlevare! Jaa.
      Katter är hopplösa på blommor, det vet jag, men tänker inte alltid på det. Sen kan katten krascha blomkrukor också, även om katten är en skicklig slalomtassare.
      Söndagskramar till dig♥♥♥

      Radera
  8. Men som det kan bli Gerd!
    Här kommer jag och hälsar på hos dig just som jag lagt ut en bild av min orkidé. Hur kan det bli så? Din ser i alla fall väldigt vacker och speciell ut.

    Jag håller helt med dig om Eva Fröling och den lilla söta norskan hos Skavlan, vilken livsglädje! Hon påminner om Lena-Maria Klingvall som också har den där glädjen och energin att ta vara på livets goda sidor, trots sitt svåra handikapp.

    Ha en fin söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte första gången som sådant här händer, men det är väldigt lustigt att två personer i helt skilda delar av landet, skriver eller visar bilder på samma grej (bortsett från nyheter som ju är desamma).

      Där skrev du ett sant ord, Lena-Maria Klingvall, hon är ju också så där glädjefylld och spontan. Tänk, det är nästan så man skäms, när man klagar ibland....
      Kram♥

      Radera
  9. Nu förstår jag att jag inte borde ha slängt min orkidé när alltihop vissnade ner och dog. Jag trodde inte det fanns något hopp då. Ska köpa mig en ny, om jag hittar billigt någonstans. De är så vackra!
    Vilka klädfynd! Jag är sugen på nytt men orkar inte ens ta mig in till stan, så det blir inget av med det - trots rean.
    Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade så många idéer när jag steg upp, tog fram dammsugaren och skurhinken. Men kom på att jag orkar nog inte. Har ställt fram pumpstavarna, kanske ska gå ut. Om jag orkar. Fniss....
      Kram, du goa♥♥♥

      Radera
  10. Vilken vacker orkidé! Tur att du inte kastade den.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev speciell, denne överlevare! Kram♥

      Radera
  11. Orchider är otroliga. kasta aldrig en för rätt som det var tar den sig igen och blommar och ger en glädje när man som mest behöver det!
    Sparsamt med vatten! Vill de ha.
    i dag hade vi bättre väder än i går, för då var det ju hemskt!
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet, du som jag gillar inte kylan! Och blommor, vad vore livet utan blommor? KRAM

      Radera
  12. Vilken vacker och originell orkidé!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har speciell skönhet, den här lilla överlevaren!

      Radera