onsdag, januari 09, 2013

Magkänslan

Jag går ofta på min magkänsla. Den brukar faktiskt bli rätt.
Om jag funderar för mycket, då kan det bli fel och jag blir ambivalent.
Vi är här på jorden för att lära oss. Vi möter olika människor för att vi ska träna på våra tankar och beslut.

Igår beslöt jag mig för att ta en lång cykeltur, den blev hela 9,3 km, alltså nästan en mil.

Samtidigt så gjorde jag lite kul. Jag hoppade in på Clas Ohlssons och köpte mig en boklampa, ett hopvikbart filtunderlag och en ny dimmer, allt på rea, alltså inga pengar. Jag vet precis i vilket sammanhang som jag ska använda boklampan!

Så hoppade jag in på Lidl och köpte en ångborste, som även kan ta bort ludd på kläder. 99 kr, inga pengar. Och man blir varken fattig eller rik heller...

Lyssnar på radion och får höra att Magsäcksoperationerna ökar bland personer under 25 år som vill gå ner i vikt. År 2001 genomfördes 27 fetmaoperationer, medan under   2011 hela 450 operationer mellan åldrarna 15 - 24 år. Skrämmande utveckling, då man förväntas en ökning. Hur kunde det bli så?


Nu skenar klockan iväg, så jag får dra på mig träningsstället och häva mig ut i mörkret med cykeln och bort till Korpen, för nu startar årets första pensionärsgympa! Så, alla styrketräningsverktyg, here I come!

Mulet väder och 2 plus.

28 kommentarer:

  1. Vad skönt du kunde cykla så långt. ni har nästan inge snö kvar då eller? vi hade i stort sett bar mark så jag kunde vara va ute och springa i en vecka här... men i går kom snön till baka....suck.. får hitta på annat nu då.Ja fetma operationerna är jätte vanliga jag har minst 4 -5 vänner el bekanta som gått i genom det. det många inte fattar e ju att de även måste göra lite själv med för att det skall fungera!! min väninna har gått ned 72 kilo med denna op. hon har varit jätte duktig! hon äter många gånger om dagen lite åt gången. Nu hoppas jag det går att se min text bättre! Vet inte vad som hände bra du sa till. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, här är ingen snö, men det sägs att det ska komma igen.
      Att vuxna kan bli feta är en sak för sig, men barnen! Barn brukar naturligt röra på sig, ju.
      Kram

      Radera
  2. det blir oftast bäst om man går efter sin magkänsla.
    Och man bör inte tänka efter för länge innan man startar med det som ska göras

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Annars ångrar man sig kanske. Ha det!

      Radera

  3. *Kärlek på dig Greddisen*

    KrameLuttarHarHuvudvärkOchBörjarBliSjuk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krya på dig, vännen Kaisa! KrameLuttarIMassorKärlek♥♥♥

      Radera
  4. Inte nog med det en enormt stor ökning av sömnmedel och lugnande,antideppresiva till BARN vart är vi på väg! Ha en bra dag ändå och magkänsla är bra.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hörde om detta också, inte naturligt. Vilken värld vi lever i!
      Magkänslan är fin, den....

      Radera
  5. Fynd är bra!
    Jag är inte så bra på att gå efter magkänslan. Har nog vistats för mycket i huvudet i för många år.
    Det där med fetmaepidemin är ett utslag av att människor i dagens samhälle mår allt sämre.
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fynd som man behöver *ler* är så lätt att köpa på sig onödigt också.
      Synd att vårt samhälle är sådant att vi mår illa och blir sjuka.
      Kram!♥

      Radera
  6. Ja, den där magkänslan är bra till mycket. Jag använder den också en hel del. Här sitter vi nu hemma i kalla Sverige igen och längtar tillbaka till värmen. Men snart är det vår och sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hua för kalla Sverige, ville helst vara någon annanstans!

      Radera
  7. Magkänslan brukar oftast säga rätt.
    Usch, för att ungdomarna opererar sig mot fetman och samma med dom där sömnmedlen.
    Fetman; för mycket stillasittande och fel mat. Sömnmedlen: Folk är för stressade idag och har inte tid för sina barn osv. Tragiskt.

    Å så skönt att få röra på sig, då tänker jag på dig som skall iväg till Korpen. Jag skall kolla upp ifall det finns nåt liknande här också.

    Önskar dig en toppendag!
    Kramis ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var bara såååå skönt att både cykla och styrketräna på Korpen! Helnöjd.
      Toppen hittills av denna dag. Bara seeegt bredband.
      Kramis ♥♥♥

      Radera
  8. Att magsäcksoperera unga människor låter lite sjuk. De flesta har ju tuggat sig till sin vikt, och är för lata för att motionera.

    Gick till ICA idag och hämta lite böcker och filmer. Inormala fall tar det 15 min ena vägen, men idag fick man se upp var man placerade fötterna. För de har plogat i mitt område imorse. Men skönt var det med en liten promenad

    Ha en fortsatt bra dag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt, tycker jag, med så unga, som inte varit mer noga med sin kropp.......
      Här är gudskelov ingen halka ännu.

      Radera
  9. Jag skulle önska att det fanns någon pensionärsgympa här också, men det gör det inte. Alternativet är att tjata till sig några veckors sjukgymnastik, men jag tror inte att jag lyckas med det.
    Jag ska i alla fall ta upp det med min läkare.

    Hoppas att du har en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så tacksam över att det finns denna möjlighet. Nu kostar det som om jag gick vanligt på Korpen, jag får lösa 10-kort som pensionär, bara det att det är ledare från SPF.
      Det är viktigt att mjuka upp kroppen med mer än promenader och cykling. Jag gör egen yoga hemma också, har ett program "i huvudet" sedan tidigare.
      Kram

      Radera
  10. Ja, hur kan det bli så? Vad är det som gör att sjulklig fetma ökar i vårt land? Eller är det bara så att nu när möjligheten finns är det fler som anmäler sitt intresse i stället för att inte göra något alls...

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så att man vet att hjälp finns, istf att behöva göra något själv? Slappt, när det gäller så unga, en del bara barn.....
      Tack, jag grejar för fullt här, kvällen går.

      Radera
  11. Att hitta bra saker på rea är inte så dumt. Jag jobbade som 18 åring på korpen som kontorist ett tag. Det är många år sedan nu... Kram ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tiden går. Jag har varit väldigt aktiv inom Korpen för länge sedan, jag var faktiskt ordförande i ett av länets mindre ort.
      Kram♥

      Radera
  12. Hurtbulle där!! :)))

    Kram & kämpa på ;) /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är gott att späka kroppen ibland, hihi...
      Kram♥

      Radera
  13. OJ vad du är allert, vännen! =)
    Du har också så rätt i det där med magkänslan.
    Kram, kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, gå på din magkänsla, men - vi är alla olika. Gör som det känns bäst.
      Kramkram ♥ ♥ ♥

      Radera
  14. Bättre att röra på sig än att operera! Jag rör mig i och för sig inte såååå mycket, men (nästintill) dagliga, långa promenader blir det.
    :-)

    sv: Att ta små kortturer i närområdet här i Spanien är väldans trevligt :-) Blir inte särskilt dyrt heller såhär när det är lågsäsong.
    Den blå väskan har ju tyvärr HELT fel färg (present till Anders från ett jobb en gång), men den har helt rätt storlek för småturer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, för mig tycks det som om ni rör på er rätt så mycket där i värmen! Nu menade jag barnen, inte de vuxna.
      Jag tänkte väl det, det ska ju vara RÖD väska för dig, som för mig, fast ibland får rosa duga...

      Radera