fredag, november 02, 2012

Råttfångaren

Drama från 1999 av Lynne Ramsay.

Det är sommaren 1973 och sopstrejk i Glasgow och råttorna förökar sig i sopsäckarna.
Här bor 12-åriga Jamie med familjen och Jamie och hans kompisar vadar i avfall bland alla råttor.
Han möter den första kärleken och drömmer om få bo i eget hus omgiven av vidder och en oändlig orörd horisont.

Denna film såg jag i går kväll med Filmteamet genom Studieförbundet / Biblioteket.
Gratis och med gratisfika.

Ja, det funkade att dricka kaffe och äta smörgås efter denna filmen, vilket man inte skulle tro, handlingen i filmen låter ganska så äcklig.

Men innan jag cyklade iväg, ska alla veta, att jag pressade mig till det yttersta *tvi tvi tvi* för att sätta mig på cykeln i mörkret och med regnet skvalande i strida strömmar på mitt regnställ! 

Men, jag har väl bil? Jodå, men det är en bit till garaget också och så leta P-plats inne i stan, och så gå därifrån. Cykeln är faktiskt enklast.

Tala om att övervinna hindren! Jag tror jag är rätt bra på det, ibland......

Och så återigen, ett avsnitt av http://geddfishpilgrim.blogspot.se/, nu blir det vacker nunnesång!
En otroligt kärleksfull nunna!

24 kommentarer:

  1. För mig att jag sett den!?..Ja visst skall vi gå och lysa upp kyrkogården imorgon../Blessings♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gammal film, ju....
      Tända ljus♥

      Radera
  2. Ofta är det enklast att låta bilen stå..... Men att cykla så där i mörkret och regnet det vet då tusan om jag skulle gjort.... Kram fina duktiga och ihärdiga du! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är nog speciell..... valet hade varit att stanna hemma och det ville jag absolut inte!

      KrameLuttarNuSkinerSolenOchJagHarHandlat♥

      Radera
  3. Cykel är fantastiskt smidigt och bra på många vis om avstånden är rimliga!

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, och det var inte långt, men ibland räcker det att inte vilja gå utanför dörren och slänga skräp i sophuset..... Kram!

      Radera
  4. Ja! Nu när vi ställde om klockan, blev det genast så mörkt ute! en lång och jobbig tid framför oss. Skall du med till kyrkogården i helgen?
    tänker på dig blir din första allhelgona helg utan din pusselbit<3 Det är så vackert på kyrkogårdarna nu..kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har många helger utan min älskade..... sitter här i fin ny klänning, alldeles solo. Men det går bra. Har varit ute, vet inte om jag besöker minneslunden, är ju helt anonymt, jag kanske tar minneslunden inom mig här, får se. Kram♥

      Radera
  5. Korta sträckor är det ju faktiskt mer praktiskt med cykel.. och när du kom hem kunde du ju ta en varm dusch. Det är otroligt lyx att duscha varmt när du fryser!
    KRAMAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack och lov för varma duschen! Kram

      Radera
  6. Finaste Gerd...ja musik är förunderlig...alla nivåer och vi kan bara följa med. Ber om Ljus och Kärlek till Dig..Största Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag känner mig stark, men det är så lätt att falla - i gråt - en kort stund. Kramen♥

      Radera
  7. Denna fredag har vi skapligt väder i Stockholm. Ingen nederbörd och ganska mycket dagsljus. Ganska mysko väder med tanke på dagens datum, men i alla fall jag är tacksam så länge som marken är bar.

    Men idag håller jag mig inne och försöker göra lite nytta.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gjorde bara det jag skulle, min direktorder. Så nu är jag inomhus igen och myser med mig själv i nya paltor. Solen lyser på en regnig fönsterruta. Kram

      Radera
  8. Ibland så är det enklare att ta sig fram med cykel, bussar o.d.

    Önskar dig en fin och skön kväll!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är allt så. Och billigast. Kram♥

      Radera
  9. Igår snö i Skellefteå och idag regn hela dagen... Kan bara säga att det är mycket halt utomhus nu... Det är nog inte så dumt att få en fika efteråt om man har sett en film!... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är superbt. Biblioteksbio. Jag har varit ute idag, det har både skinit sol och regnat. Tröttsamt med regnet men glad så länge det inte är halka!
      Kram♥

      Radera
  10. Du är väldigt bra på det! Jag är nog det också, om än på ett annat sätt än du. Ja, vi är ju alla olika. Men ut och cykla i mörker och regn, det gör jag INTE.
    Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är väl många som övervinner hinder! Det finns lyse på cykeln, om det inte räcker har jag ju pannlampan *ler*
      Kram♥

      Radera