måndag, september 24, 2012

Till eftertanke

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa någon.
Sören Kierkegaard"


God morgon, finaste du!
Ovanstående text hittade jag här i några gömmor, innehåller en hel del klokhet.

Det är måndag idag och ny arbetsvecka nr 39 och jag får kolla alla extrapriser i matvarubutikerna igen. Jag undrar, jag. Hinner jag äta upp allt? Ingen fara, jag känner på mig att det kommer ett kärt besök snart!

Idag borde jag kolla till bilen lite. Kylarvätska och dylikt. Jag drömde om det i natt. Det är sådant där karlagöra, som jag bävar för. Och så behöver bilen en tvätt. Inte heller något som jag gillar.

Blått arbete, som dom säger i England. 
Vi får se, jag skrev just borde....


Ha det nu så gott, hoppas du är vid gott mod.

Moloken kan man bli ibland. Iaf jag.

Bilden har jag lånat av Carolina Gårdheims bilder av tacksamhet. 

Den var så vacker, så jag kunde inte låta bli..

PS. Jag måste tillägga, att jag faktiskt fick mitt namn p.g.a. att jag var en gåva till mina föräldrar. Dom fick "bara" mig.....



18 kommentarer:

  1. " Du är en gåva", så borde alla få känna att de är. Men verkligheten är och kan vara en helt annan...

    En bra text å eftertanke har du oxå i dag i ditt blogghem ☺

    Jag slipper då tänka på att serva bilen då jag ingen bil har, hi hi... Å trots det att jag slipper fundera på servicen på bilen så saknar jag att ha en bil att ta mig fram med...

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag har kvar bilen, den är gammal men fräsch, alldeles för stor, men den för mig säkert framåt.
      Dock, jag går och cyklar mest.

      Ja, min Pusselbit hade en del klokheter, det var hans text jag hittade.

      Du är en gåva, Simona. Du är en fin mamma till dina fina barn. Och mormor.
      Kram...♥

      Radera
  2. Texten lät ganska så komplicerad. Jag hoppas nästan på att det är lättare att hjälpa någon...

    Kram och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker precis som Kierkegaard, fast jag hade ingen aning om att han hade skrivit ner det. Bäst resultat blir det när man sår ett litet, litet frö som den andra personen i efterhand betraktar som sin egen idé, för det blir bäst resultat av egna tankar och idéer. Men då kan jag känna att jag har lyckats hjälpa och tar ingen som helst credit för det. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra sammanfattning av dig, Piedra!
      Kram!♥

      Radera
  4. Kloka ord i "Eftertanken". Och fin bild!

    Här hemma måste vi äta så mycket det går från frysen nu, för att vi inte skall behöva släpa med oss allt till det nya boendet.
    Skulle jag inte ha maken så skulle jag nog inte ha bil heller. Han körde bilen till verkstaden idag, få se var det sluta sen...

    Önskar dig en finfin dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog inget med att fixa bil idag, solen skiner för mycket för det, får ta vara på, har redan cyklat nästan en mil.
      Kram♥

      Radera
  5. Kloka ord! Sen måste ju den där människa vilja ha hjälp också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, naturligtvis, men det antog jag var anledningen till dom kloka orden.

      Radera
  6. Eftertanke skulle man ha en stund varje dag!..Jaså va blir det för bjudamat då? ;)..Bless

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmm. Bjudamaten? Det vet jag faktiskt inte! ☺ Har bara idéer....

      Radera
  7. Kan bara stämma in i vad de andra skrev här. Mycket bra, och väl så visa ord av Kierkegaard.
    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och dagen har visat sig från sin goda sida, mycket överraskande soligt väder, t.o.m. balkongväder!

      Radera
  8. Underbart inlägg, läste det på morgonen men kan först kommentera nu.... KrameLuttarFinasteGreddisen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, finaste Kaisa!
      KrameLuttarSköntDuÄrIordning♥

      Radera