torsdag, september 20, 2012

Allsångskul - Molly Malone


Jag måste ta med denna Irländska folksång.
Dublins inofficiella nationalsång.
Sången och legenden om Molly Malone med The Dubliners.

Vi sjöng denna förra gången och vi sjöng den igår.
Sigge och jag var ju just i Dublin i september 2003 och vi såg fiskmånglerskan Molly Malone stå staty på Grafton Street i Dublin..

Molly drar sin kärra genom gränderna och ropar: Musslor och skaldjur, livs levande färska.
Det var ett hårt liv, fattigfolk utan val.
Molly drabbas av en febersjukdom och dör.
Så sorgligt så sorgligt.

I övrigt sjöng vi - alla vi 50 - med komp av 7 glada spelemän - i över en timme.

När jag kom hem "hamnade" jag vid TV:n och Bonde söker Fru. Jag har knappt aldrig sett på detta program, men det gav anledning till några småleenden...

Sen "hamnade" jag i annan kanal och omstyling av kvinnor i Göteborg.
Typ "gör om mig", och det var inte bara det yttre.
Utan även det inre, som man fokuserade på.

♥ Kärlek ♥

25 kommentarer:

  1. Jag såg varken på Bonde söker fru eller Trinny & Susannah stylar om Sverige. I stället såg jag på Dallas. En fin folksång är det. Har ju hört den förut många gånger - alltid lika bra ♥♥♥ Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följde Dallas en gång i tiden, när min minsta tös var lite yngre.
      Nu bara "föll det sig" så att jag hamnade på dessa program, som jag såg!
      Kram♥♥♥

      Radera
  2. Jag "brukar" också också titta på Bonde söker fru till stor förvång här hemma för jag tittar nästan aldrig på dokussåpor annars! Lite spännande med människor hur dom är vad som man kantänka sig får dom att ge sig in i detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har inte sett Bonde söker fru på många år, men det var lite lustigt, tyckte jag! Nog värt att se igen, kanske...

      Radera
  3. Jag såg faktiskt för första gången Bonde söker fru, bara för att Bengt liknade en vän som dog för några år sedan. Sedan tittade jag på Dallas efter detta gick jag och lade mig! :-) Bara som info, hi hi hi... KrameLuttarFinaGreddelinan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, samma här, fast jag gick och lade mig efter Omstylingen. Jag kände mig fin, då, haha!
      KrameLuttarFinaKaisaB....Hihi♥

      Radera
  4. Såg inget av det men gillar irländska sånger. Våra hundar är ju irländare ;-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar irländska sånger överhuvudtaget! Och dom ska avnjutas på puben med en skummig Guiness öl!
      Kram

      Radera
  5. Det är roligt att sjunga och jag gillade verkligen Dublin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet det, kom just att tänka på att du nyligen varit där!

      Radera
  6. Irländska sånger är speciella på nåt sätt, jag gillar dom!
    Men så kul det låter det där med kören. Tror faktiskt att jag skulle också gilla att sjunga med dem.. Kanske nåt för framtiden?

    Önskar dig en fin dag!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Gillar du att sjunga, så kan du få gapa hals i en kör, helt underbart!
      Kram♥

      Radera
  7. Irländsk folkmusik är en härlig changer! Vem minns inte Jhonny Logan? Också den enda som har vunnit ESC 2 gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joodå, jag minns Jhonny Logan! Fin!

      Radera
  8. Lite roligt att de fokuserade på det inte också! Det är också viktigt ;)
    KRAMAR <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inre är MYCKET viktigt! Kramar♥

      Radera
  9. Tittar in och önskar dig en bra torsdag.
    Fint väder har vi, solen skiner men ingen direkt värme. Men solen gör att man blir på bra humör

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kör vi med mestadels sol, lite regn, men KALLT! Har varit ute och cyklat, fick ha vantar på!

      Radera
  10. Jag älskar irländsk folkmusik. Det är något visst med den.
    Kram och fortsatt trevlig dag ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik ska byggas utav glädje....... Kram♥

      Radera
    2. Så är det!
      Åter igen Kram ♥

      Radera
  11. Gillar irländsk musik, gör en glad på något vis. Ett land som ska besökas någon gång i tiden.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det en glad musik och landet är värt att besöka, så grönt och vackert, vi var ute på lite turer runtom.
      Tack detsamma!

      Radera
  12. Sång är en av de bästa mediciner som finns! :) Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det skapar så många känslor! Känslor som ska ut och som kommer ut!
      Kram♥

      Radera