fredag, augusti 10, 2012

Månadens Ord

Dom här Visdomsorden hittade vi i Käringöns kyrka i juli månad, väninnan och jag.

Citat:
"Att ljuga är som att ligga på rygg och spotta. Förr eller senare träffar det dig själv".

Bibelordet:
"Lägg därför bort lögnen och tala sanning med varandra. Vi är ju varandras lemmar."

Det kan vara nyttigt med lite andlig spis också...

Det här inlägget har legat och mognat i "Mina Utkast" ganska så länge nu.

Inte för att jag har Ljugit på något sätt, eller undanhållit Sanningen.

Bara tog en öl med 80-åriga Sonia igår kväll.
Jag knackade på och frågade om hon kunde ta fram två glas, så ställde jag upp ett par tre små burkar Svart Guld på hennes bänk.
Oh, Gud - vad, vi skrattade!

Tidigare om åren kunde vi få för oss ibland, att fira ner en öl från vår tredje vånings balkong - ner på Sonias balkong på första -  det var vårt lilla skojskoj.

Så det som finns kvar sen den tiden, får jag bjuda på som Manna från Himlen.....
Jag kollar inte sista förbrukningsdatum, dom räcker för Evigt.

Ljuger, gör jag inte, sa Janne Vängman.......

22 kommentarer:

  1. Att ljuga är att ljuga, vare sig man kallar dem vita lögner, nödlögner, halvsanningar eller överdrifter. Att hålla sina "historier" i ordning kräver en mängd arbete. Lögner förstör så mycket!
    Du fick en trevlig stund igår då med andra ord ☺
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om en del kan man säga, att dom är "bra på att ljuga", det är ingen fin egenskap alls.
      Skoja, kan man alltid, men se det är en annan femma.
      Kram♥

      Radera
  2. Vilket utmärkt citat! Precis så är det. Tacka vet jag ärliga människor som man kan lita på.

    Kram och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ju. Jag vill också kunna lita på människor. Men många svänger sig, och då kom jag till att tänka på uttrycket "om jag ska vart RIKTIGT ärlig". Är man inte riktigt ärlig när man är ärlig då? Hmmm.....
      Kram!

      Radera
    2. Antingen eller! Punkt slut.

      God natt från mig!

      Radera
  3. Vilket bra citat och ordspråk!
    Å så härligt med sådana grannar som du har. Det förgyller tillvaron.

    Önskar dig en fin dag!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker grannar ska ha lite vänlig koll på varann!
      Medmänsklighet.
      Kramis♥

      Radera
  4. Tog en öl med Sonia 80 år :)))
    kul med balkongen, det är sånt som livar upp vardagen.
    Bra citat.
    FredagsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite får en skôje med varann *ler* oavsett ålder.
      FredagsKram♥

      Radera
  5. Tittar bara in för att önska dig en bra dag.
    Just nu är det svårt att koncentrera sig på skärmen pga att vi är nästan omslutna av totalmörker - regnet hänger i luften och snart faller det säkert en rejäl skur

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer solen sakta smygande, och snart kan jag smyga ut också.
      Mvh♥

      Radera
    2. Det kom en regnskur, och nu lyser solen igen
      Ska försöka skriva något i min blogg om en stund

      Radera
  6. Det finns många kloka ord om lögner resp sanning. Tänker bl a på Shakespeare: "To thine own self be true and it must follow as the night the day thou canst not then be false to any man." Jag umgicks med min nya 84-åriga väninna i förrgår, men vi drack inte öl utan te. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant det där om lögner...
      På tal om min fina grannfru, det är en historia för sig. Vi dricker kaffe med bulle till också ibland. Mest tjingar vi på varann ute.
      Kram!♥

      Radera
  7. ❤ Jag gillar inte lögner, inte vita heller! Det finns människor som ljuger vad de ätit till middag bara för lögnens skull.
    Jag gillar sanning även om den gör ont ibland, det är då den hjälper mig mest!
    Söndag kommer jag hem, allting har sitt slut. Krameluttar
    ❤❤❤❤❤❤❤❤❤// Kaisa ❤❤❤❤❤❤❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanningen, absolut!
      Ha nu ett skönt veckoslut!
      KrameLuttar♥♥♥

      Radera
  8. Det är fult att ljuga, men småskoja, det får man göra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoja, ja... det är en annan sak, om man berättar bara, vad som är sant sen!

      Radera
  9. Det är alltid gott med andlig spis :)..Gu va mysigt ni ¨åste haft det. Och barnsligtheten skall man aldrig stoppa undan. Då blir livet så tråååkigt, //Bless

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just, det. Du förstod att uppskatta det barnsliga, haha! Lite kul. Sätta sprätt på tillvaron. Även för di gamle /Kram

      Radera
  10. Det var det bästa citat jag hört! Det måste jag komma i håg! Hoppas du får en fin helg! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gör så gott jag kan!
      KRAM

      Radera