söndag, februari 26, 2012

Moccamaster

Det sägs ju att denna kaffebryggaren ska vara så bra. Den håller kaffet väldigt varmt och brygger snabbt.
Då Pusselbit levde bryggde vi kaffet på gammaldags vis, genom att koka upp vatten i vattenkokaren och sen hälla direkt i bryggtratten uppe på en glaskanna.
Det sägs vara det godaste kaffet.
Men nu gör jag lite som jag vill.... och tycker det är bekvämt med en kaffebryggare, särskilt om jag får gäster.
Hur bereder du ditt kaffe?
Igår köpte jag blommor på Torget. Dom kostade 20 kronor för alla växter. Det är ofantligt billigt. Jag spenderade hela 80 kronor.....
Solen sken, så jag tog mig faktiskt två cykelturer.
Senare på kvällen, när jag stekt min laxbit med tillbehör, såg jag på Melodifestivalen, och närapå somnade. Jag är ständigt trött och spänd.
Nu - så, åker kastrullen på spisen, havregryn och vatten däri, lite salt, lite socker, så går frukosten ner... med jordgubben och kanelen och efterpå kaffet.
Solen skiner idag, vi får se vad jag mäktar med att göra?
Jag läste lite om Nordkorea, och då känner jag en stor tacksamhet att jag har det så bra som jag ändå har det!
Ha en go Söndag, go Vänner!

24 kommentarer:

  1. Jag satt precis och tittade på bilder från Nordkorea som en hade fotat i smyg..... Jag har alltid haft perkulator men den gick sönder så nu har jag en bryggare med termos, alltså den brygger rakt ner i termosen.... Blommor gör en glad, mycket nöje med blommorna...... KrameLuttarOchEnStorSöndagsKram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Både sol och blommor gör mig glad mellan gråtattackerna.
      KrameLuttarSolskenIBlickSöndagsFintVäder♥

      Radera
  2. Jag dricker mest te men "tratta kaffe" slutade vi med för säkert trettio år sedan! Trodde inte någon gjorde det längre. Vi har en moccamaster på jobbet och den är precis så bra som man säger!

    Kram och trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan nog jag vara nöjd med min Moccamaster..... Kram!

      Radera
  3. Och jag är en pulverkaffeälskare :)
    Gevalia Instant är det överlägset bästa, och det blir aldrig något spill,och vad jag tycker att du är duktig & stark ......
    Kramar & kärlek...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pulverkaffe bara ibland, perfekt på resa!
      Tycker du jag är duktig o stark? Jag bara niger och tar emot... Kramfullhet♥

      Radera
  4. Vi har en nespressokaffemanick. Det blir jättegott kaffe utan söl och slabb. Dessutom tar manicken inte så stor plats, vilket är viktigt i vårt lilla kök :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Don efter person, sa man förr, o det är klart, en kaffebryggare breder ut sig!

      Radera
  5. Jag gör aldrig kaffe, eftersom jag är inbiten tedrickare. Gav bort min kaffebryggare förra året, då jag aldrig har gäster. De få som kommer hit får klara sig med te. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger som du, när det kniper får jag klara mig med te. För kaffe ska det va! Kram♥

      Radera
  6. Vi kör med kaffebryggare, det är bekvämt och smidigt. Men jag är lite nyfiken på en perkulator (då slipper man filtrena).
    I morse åt jag musli med nyponsoppa (Proviva).
    Nu skall vi ut och promenera i det vackra vädret.

    Önskar dig en skön och fin söndag!
    Kramis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perkulator har jag haft för länge sen. Det smakar mera som kokkaffe, tycker jag, så det beror på om man gillar kok.
      Proviva är nyttigt och gott, det dricker jag i stället för juice.
      Kramis ♥

      Radera
  7. Först får jag väl säga grattis till billiga växter..Några nya liv att pyssla om och bry sig om.
    Kaffe finns inte på agendan här. utan jag är en tekäääring :).
    Men jag gör på det gamla sättet. har en melittatratt som jag sätter direkten på koppen om någon vill ha som kommer.
    Bless önskar dig frid i sinnet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag gillar att pyssla om växterna, prata lite med dom...
      Jag fattar inte tekäringarna, men det är väl för att jag är en kaffekäring!
      Om du visste, Bless, så gärna jag ville ha Frid och Ro i mitt Sinne ♥ Fast det vet du nog och förstår... du kloka♥

      Radera
  8. Jag använder mig av en kaffebryggare när jag gör kaffe. Hade jag haft en vanlig kaffepanna hade jag kokat kaffet på spisen. Kaffet luktar så gott när man använder en kaffepanna på spisen ☺ Söndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev faktiskt bjuden på kokkaffe när jag besökte min "gamla" granne uppe i Dalsland i veckan här... det är inte så vanligt.
      Söndagskram♥

      Radera
  9. Jag dricker inte kaffe alls, är en sån som dricker te :)

    Ha nu en fin söndagkväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem....... fin söndagskväll tillbaka ;)

      Radera
  10. Vi har en enkel billig kaffebryggare, som tar en evighet på sej att få kaffet klart! suck ;) men fram till för inte alls så länge sedan, så kokade jag alltid kaffet, & det kaffet, är det godaste tycker jag!
    Hoppas blommorna blev fina! & jag såg intervjun i 4 morgon om Nordkorea & ett bildspel på Aftonbladet, tragiskt allt...
    Må så gott du förmår♥ Kramar i massor♥ /lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två kaffebryggare som jag har ställt undan nu, som jag inte tycker håller måttet. Kaffet ska vara VARMT när man tar det! Blommorna blev bra. Jag behöver massor av kramar, för min själ, den sörjer så..... kram♥

      Radera
  11. Jag klassificerar in mig bland de "lata" och kör med kaffebryggare. Tycker faktiskt att det är gott också men riktigt gott kaffe får man i en Don Pedro - den där med två glasbehållare.
    Den här tiden på året önskar jag att min bostadsort låg längre söderut. Jag blir faktiskt avundsjuk på dig som kan cykla redan.
    Ta hand om dig och vila när det behövs.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är underbart att cykla, jag gillar verkligen det!
      Don Pedro, ja... Det har jag också haft en gång i tiden, men glaset sprack.
      Nu kör jag min Moccamaster och är jättenöjd!
      Tack, jag försöker och försöker ta hand om mig själv, kram♥

      Radera