måndag, september 19, 2011

Skapat av is, bönder och djur

"Valle formades av inlandsisen för mer än 10000 år sedan. Stora isälvar och lossbrutna isberg bildade ett starkt kuperat landskap, av geologerna benämnt kame (uttalas kejm). Valle är ett praktexempel på hur ett sådant "dödislandskap" kan se ut.
Obändiga naturkrafter skapade landskapet. Sedan isen smält undan satte en lång rad bönder, från stenåldersbosättarna till dagens lantbrukare, sin prägel på det. Bondeflitens spår syns bland annat i form av ringlande stenmurar. Betande kreatur har hållit ängsmarkerna öppna.
Än idag hävdas markerna med boskap, slåtter och odling. Valle har så stora värden att nästan hela området klassats som naturreservat.
Valle avnjuts allra bäst till fots. Med hjälp av kartan kan du hitta mängder av vandringsvägar, både markerade och omarkerade. Du kan naturligtvis också cykla, paddla kanot eller anslå några timmar åt fiske. Valle är njutbart oavsett årstid. Vår och sommar naturligtvis, men även hösten med sin friska luft och goda sikt har mycket att erbjuda liksom vintern med skridskois eller pimpelfiske."


Detta är ett utdrag ur en broschyr om Valle.
Vi är ju så ofta där och går i dom olika områdena.
I fredags var vi på Ökull, annars går vi gärna i Ea-hagen, eller Drottningkullen, eller det som vi kallar själva "Edens lustgård".
Området ligger mellan Skara och Skövde och inte långt därifrån finns Varnhems Klosterkyrka.
Det var den kyrkan som vi såg från Ökull vandring, och som jag efterfrågade!


Idag är en bra dag, då får vi lön.
Pensionärslön. Man får vara tacksam!

13 kommentarer:

  1. Ja, verkligen, det är tacknämligt att få nya pengar varje månad.
    Jaså, det var Varnhems klosterkyrka, det borde jag ha kunnat lista ut. Nej det hade jag inte klarat av. Den ser fin ut.
    Kram och ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Optimist: Ja, även om vi har "jobbat in" dessa pengar så ska vi vara glada att inte pensionspengarna har tagit slut än...
    Varnhems klosterkyrka är bara sååå tjusig! Den ser lite utländsk ut, tycker jag.
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon, alla - igen! Nu ska jag ta mig tid till att kika in till er alla och se vad ni haft för er medan jag varit borta! Kraaaaaam!

    SvaraRadera
  4. Valle och Edens lustgår... Åj, jag längtar dit!!! Kanske tar vi husvagnen och åker dit nästa sommar. Kram!

    SvaraRadera
  5. Piedra: Det ska ni absolut göra! Alla dessa kullar och åsar.... och Klosterkyrkan! Dessutom finns ju Gudhems klosterruin, inte långt därifrån! Kram!

    SvaraRadera
  6. Där låter väldigt fint, Edens lustgård kommer jag nog aldrig till. :-) Kram på dig. ♥

    SvaraRadera
  7. Kaisa: Valle är en bra bit ifrån dig, men säg aldrig ALDRIG! Kram

    SvaraRadera
  8. Man får vara tacksam för det lilla ja ;-)

    Låter som ett mycket trevligt utflyktsmål!


    Kram

    SvaraRadera
  9. Gud så vackra bilder! Har du tagit dem? Jag har för mig min mamma med får pengar i dag! Jag får vänta till i morgon Barnbidrag! KRAM

    SvaraRadera
  10. Znogge: Ja, det får man vara, för det är en liiiiten "lön" utan påökt i st. minus ;) och Valle är alltid trevligt! Kram

    Paloma: Tack, jag har tagit den nedersta på kyrkan, annars har jag många i min Fotoblogg, som jag tagit, liknande. Barnbidrag, ja... det är den 20:e. Kram.

    SvaraRadera
  11. Just den artonde/nittonde varje månad ser man många pensionärer som är ute och storhandlar. Mycket läsvärt om Valle. Tänk va jag får lära mig mycket av dina berättelser/historier. Kram

    SvaraRadera
  12. Så fint . Edens lustgård. Där passar en Eva. ;-)

    sussa gott kram

    SvaraRadera
  13. Simona: Vad roligt, att just jag får förmånen att kunna lära och berika dig, med just denna naturskönhet! Kram!

    Eva: Naturligtvis, passar en Eva där ;) Kram!

    SvaraRadera